Artykuł zawiera opis modyfikacji elementów mechaniki wersji plastikowej, tzw Basic Kit.

WSTĘP:Jedni walczą zaciekle na polu z nową figurą, inni pieczołowicie odtwarzają wygląd oryginału w makiecie, a ja mam już taką naturę, że oprócz samego latania gmeram w heliku dla własnej przyjemności. Więc mając trochę wolnego czasu po sezonie przyjrzałem się dokładniej, co i jak zużyło się w moim modelu po pełnym sezonie, to jest po 200-tu lotach. Poza tym wykonałem konwersję polegającą na zmianie belki z paskiem, dodaniu wspornika popychacza, wymianie łopat głównych i łopatek flybara.
Stąd też powoli powstał plan wykonania drobnych przeróbek zmieniających lub poprawiających pracę mechaniki. Oczywiście nie są to przeróbki niezbędne do normalnego latania, raczej potraktujmy je jako mały tuning modelu, usuwający przy okazji drobne mankamenty.
PRZEGLĄD ELEMENTÓW PODLEGAJĄCYCH PRZERÓBKOM:- dolne miksery tarczy
- zmiana regulacji mikserów łopat głównych
- popychacze górnych mikserów głowicy
- blokada antyrotacyjna
- górny pierścień wału wirnika
- dźwignia ślizgacza wirnika ogonowego
- popychacz ślizgacza
Dolne miksery tarczy.
Problem - podczas skrajnych narożnych położeń prawego drążka aparatury kulki ramion zaczepiają o ramiona drugiej strony powodując przeskok tarczy.


Rozwiązanie - podszlifowałem pionowe krótkie ramiona tworząc więcej miejsca dla kulki i wygładzając krzywiznę. Podszlifowałem też na bardziej płasko łby śrub mocujących kulki. Można tu też zastosować śrubki wpuszczane od T-Rexa.


Zmiana regulacji mikserów łopat głównych
Problem - standardowa regulacja przewiduje ukośne ustawienie górnego miksera. Powoduje to niesymetryczne przesunięcie miksera i za nim zmiany kątów samej łopaty przy zakresie powyżej i poniżej 50% gazu. Paradoksem jest sytuacja, że na schemacie w instrukcji jest umieszczona uwaga, iż górne miksery łopat powinny być ustawione symetrycznie, jednocześnie prawidłowa regulacja uniemożliwia takie ustawienie. Dodatkowo "ułatwieniem" są dodane stałe popychacze, bez możliwości regulacji. Czerwoną kropką zaznaczyłem elementy podlegające zmianie.

Uwaga techniczna - w teorii głowica powinna być tak zaprojektowana, aby środek jej ruchu góra-dół był zerowym ustawieniem jej mechaniki. Czyli wszystkie miksery poziomo i kąty 0 st. W przypadku fabrycznych wartości trzeba niestety kombinować. Poniższe rozwiązanie eliminuje ten problem. Pamiętajmy, że snapy powinny być zapinane napisami na zewnątrz.
Rozwiązanie - wymiana stałych popychaczy na regulowane, zmiana snapów dłuższych popychaczy i przeregulowanie całego układu.
Zacznę od snapów. Do tego celu kupiłem zestaw snapów i popychaczy do Raptora 50. Pasują idealnie bo są trochę dłuższe, a cena niewysoka.

Jak widzimy na fotce, przyciąłem jeden z prętów obcinając sam gwint aby skręcić na nowo krótkie popychacze (prawe miksera). Do nowego układu muszą być krótsze niż oryginalne.
Dodatkowo musimy z kolei przedłużyć długie (lewe miksera), lecz oryginalne snapy Gaui mają za krótki korpus co po rozkręceniu na większy potrzebny nam wymiar grozi wyskoczeniem pręta. Stąd pomysł na użycie raptorowych snapów.
Zajmijmy się przeregulowaniem całego układu. W tym celu musimy ustawić pręt flybara oraz same miksery dokładnie w osi. Jak to zrobić najprościej? Spójrzmy na fotki:



Klucze wsunięte pod mikser i ramię uchwytu łopaty załatwiają sprawę, bo samoczynnie wyrównują prostopadle wszystkie elementy. Pozostaje takie ustawienie snapów, aby po przymierzeniu opierały się o kulki centralnie. Dopiero po tym zapinamy je już na stałe. Kontrolą poprawności regulacji będzie ustawienie najpierw jednego długiego popychacza z jednej strony, potem przyłożenie go do drugiej strony - powinien pasować dokładnie do kulek. W przeciwnym wypadku oznacza to jakieś niedokładności w ustawieniu tarczy, ponieważ pozostałe popychacze głowicy są nieregulowane i nie ma innej możliwości zmiany ustawień. Oczywiście tarcza wirnika była już wypoziomowana i ustawiona na środku zakresu ruchu przy 50% gazu
Blokada antyrotacyjna
Problem - mamy tu do czynienia z analogicznym problemem jak w punkcie pierwszym. W skrajnych pozycjach ośka tarczy opiera się w skośnym dolnym położeniu tarczy.

Rozwiązanie - podszlifowanie dremelkiem otworu powiększając długość i dodając skos.


Górny pierścień wału wirnika
Problem - w skrajnych położeniach drążka tarczy blokada zaczepia o łożysko od spodu, co powoduje przeskakiwanie tarczy. Takie położenia należą do rzadkości, ale można też sobie z tym poradzić.

Rozwiązanie - podszlifowanie pierścienia blokady w celu zmiany rozmiaru i kształtu. Ta zmiana jest ściśle połączona z przeróbką blokady antyrotacyjnej. Po zeszlifowaniu górnego rantu tarcza płynniej chodzi i nie skacze gwałtownie. Szlif robimy do pchełki blokującej mocując pierścień na starym wale.



Dźwignia ślizgacza wirnika ogonowego
Problem - koniec dźwigni zahacza o obudowę ograniczając całkowity ruch ślizgacza. Uniemożliwia to wykorzystanie pełnego zakresu kątów.



Rozwiązanie - podszlifowanie dolnej krawędzi dźwigni oraz minimalnie krawędzi obudowy.



Popychacz ślizgacza
Problem - popychacz jest prowadzony za wysoko i nie w osi kulki dźwigni ślizgacza. Zapięcie snapa na kulce powoduje naprężenie i wzrost oporów.

Rozwiązanie - banalne, wystarczy lekko podgiąć sam pręt w końcowej części.

PODSUMOWANIE:Po co to wszystko? Przecież są głowice alu, które załatwiają problemy konstrukcji plastikowej (chociaż nie jestem do końca przekonany, ale sprawdzę ją po zakupie

).
Odpowiem tak - w ramach przyjemności gmerania w konstrukcji i doprowadzenia jej do poprawnego stanu od strony technicznej. Potraktowałem cały ten proces jako część naszego hobby, aby przekonać się czy teoria sprawdzi się w praktyce. No i nie omieszkam wspomnieć o rezultacie. Po przeróbkach i zmontowaniu mechaniki w całość model poleciał bez żadnych poprawek czy dodatkowych ustawień torowania i latał bezproblemowo. Powiem, że aż za dobrze jak dla mnie, więc zmieniłem w końcu łopatki flybara na bardziej odpowiadające mojemu poziomowi i potrzebom.
Przy okazji - łopatki od 425 nadają się jak najbardziej ale przy flipach już widać, że model jest mułowaty nawet z podkręconym Dual Rate. To oczywiste, ponieważ mniejsza powierzchnia łopatek to słabsza reakcja flybara.
Możemy użyć tych stosowanych w Gaui 550 - czarnych = najcięższych i białych = lekkich i dających największą czułość sterowania.

Ponieważ wspomniałem na początku o update modelu, czas na garść parametrów technicznych i danych z przykładowego lotu testowego.

Silnik: Scorpion HK-3026-1210 kV (1300 W)
Łopaty główne: TIG 500 mm Carbon
Setup przełożeń: 13T-50-19-61
Akku: 2 x Flightmax Zippy 3S, 2800 mAh, 30C
Maks./średnie obroty: 2250 /1210 obr./min.
Maks./średni prąd: 47,07 / 11,74 A
Czas lotu (sportowy + figury): 6:50
Czas lotu (zawis i przelot): 9:30