Ładowanie - akumulatora w aucie

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 16 gru 2015, o 15:35

Większość moich znajomych wozi na tylnej szybie reklamę słodkiego bobaska, będziesz pierwszym który wozi co innego ;)

Obrazek
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 16 gru 2015, o 16:56

Kruku pisze:Zrobiłem ulepszenia w mocowaniach akumulatorów. Ograniczniki nie tylko z tyłu i z przodu ale także przyspawane do konstrukcji bolce pozycjonujące aku lewo/prawo. Teraz nie ma bata, nie drgną.

Doszła też blacha na część kratki. Z jednej strony do rejestracji auta jako ciężarowe aby móc odliczać cały VAT, a z drugiej przydała się do mocowania ładowarki do aku. Ładowarka będzie nad półką i przez boczne drzwi będzie można zobaczyć diody pokazujące stan naładowania aku. Oprócz tego doszła metalowa listwa na końcu bagażnika aby docisnąć krawędź dolnej blachy na całej długości.

Ładowarka jest już elektrycznie podłączona z gniazdem w błotniku. Teraz w planach podłączenie kabli między ładowarką i aku.

Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Zaszalaleś :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16316
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 16 gru 2015, o 17:18

Wrocilem wlasnie do poczatku tego watku, tak zeby sobie przypomniec jak to w ogole bylo.
Szacun za wytrwalosc!!
:)
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 16 gru 2015, o 17:56

Lubię długofalowe dłubaniny 8-) Mam nadzieję, że się z tym wyrobię przed sezonem bo czas goni, max2 czeka a nie przewidziałem, że po laserowej korekcji wzroku człowiek jest przez parę tyg dość ślepy. Do tego pod koniec stycznia jeszcze przegroda nosowa do zrobienia. Robię zmasowany upgrade pilota hehe.

@Ken - zooma niestety nie mieli ;)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2152
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: dawo » 17 gru 2015, o 14:57

Paweł jak dla mnie to po bandzie... ale nie powiem projekt od początku śledzę i powiem że wygląda nieźle, w końcu na Reguły dojedziesz bez przytarcia podwoziem :)
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 19 gru 2015, o 17:37

Zabrałem się dzisiaj za połączenia szeregowe akumulatorów. Ostatecznie przekrój głównych kabli instalacji stanął na 35mm^2. Na początku dremelem ukroiłem 2 parówki:

Obrazek

Ściąganie izolacji nie jest banalne ale w końcu się udało. Przy tych przekrojach nie lutuje się końcówek tylko prasuje. Przed prasowaniem:

Obrazek

Musiałem zaopatrzyć się w ręczną prasę hydrauliczną, za pomocą której przez pompowanie lewarkiem uzyskuje się nacisk kilku ton. Ma różne wkładki, dla różnych średnic:

Obrazek Obrazek Obrazek

Gotowe parówki:

Obrazek

Pozostało przykręcić do akumulatorów i przy okazji sprawdzić stan naładowania:

Obrazek ObrazekObrazek

Następny etap to połączenie dwóch par akumulatorów równolegle i podłączenie ich do ładowarki MeanWell.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 19 gru 2015, o 17:53

A na co ci tak grube przewody skoro i tak tak dużych prądów nie bedziesz pobierał ani ładował.

W zasadzie powinieneś dostosowac grubosć przeowdów do bezpiecznikówk indywidulanych które będą przy każdym akumulatorze.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 19 gru 2015, o 17:59

Łączna długość kabli aku->rozdzielnia będzie około 5m. Przy max prądzie (100A - 2*PL8 po 50A na wejściu) będzie spadek napięcia rzędu 0.5V i strata 40W na ciepło na kablach. Uznałem to za dobry kompromis między grubością kabli i stratą mocy (max moc liczę na 2500W). Same odbiorniki będą już na kablach 10mm^2 (te 35mm^2 będą do rozdzielni z tyłu auta).

Bezpiecznik będzie jeden na całej instalacji 150A i po sztuce do każdego odbiornika (70A na PL8). Przy samych akumulatorach nie chcę dawać bezpieczników bo nie wydaje mi się, żeby były potrzebne. W samochodzie przy samych akumulatorach bezpieczników nie ma.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 19 gru 2015, o 18:28

Ok nie wiedzalem że bedze 5m
Jakąs cewkę dookoła somochodu robisz ?
Może będzie lewitowac :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 19 gru 2015, o 18:51

hmm
Kruku pomyśl może jeszcze o takim patencie:



Przy odpowiednim projekcie mógłbyś ładować tą elektrownię z trakcji tramwajowej w drodze na pole, a przy dalszych trasach zawsze można się podpiąć pod Pierdolinio i jeszcze olać koszty paliwa. :grin2:

A zacisków się nie ma co czepiać. Pełna profeska. :thumb: Można by jeszcze dowalić plusom jakieś czerwone kubraczki.
A jak wjedziesz tym szaleństwem na pole i się okaże, że zaczną spadać modele to polecam ołowiany ekran i defibrylator na pokładzie. :dance:
:nw:
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 19 gru 2015, o 20:35

W takim razie przydałaby się kusza z hakami na trakcję :)

Ja zasadniczo też mam obawy czy to wszystko nie wybuchnie. Teoria teorią ale do tej pory w Tesle się nie bawiłem więc różnie może być :P

Np. obawiam się trochę ładowania tych akumulatorów w garażu. Ładowarka będzie koksować 35A przez 10 godzin w zamkniętym aucie. Będzie oddawać jakieś ciepło do wnętrza samochodu i mam nadzieję, że nie będzie to problem (tzn. mam nadzieję, że oddawanie ciepła przez zamknięty samochód do garażu wystarczy).

Inna sprawa to pomiar prądu i napięcia. W układzie jaki planuję, a więc takim, że akumulatory mogą być źródłem prądu jak i mogą być ładowane przez Powerlaby, pomiar prądu i napięcia musi być zrealizowany przez obwód zabezpieczający mierniki przed spaleniem. Czy ktoś ogarnięty nieco z elektroniki mógłby mi wyjaśnić na czym zasadniczo polega różnica w tych 2 obwodach?

W obu przypadkach mierniki zasilane są z mierzonego obwodu.

Obwód 1 (prosty):

Obrazek

Tego chyba nie mogę jednak zastosować.

Obwód 2 (dla ładowania aku):

Obrazek

Wydaje mi się, że muszę zastosować ten. Jeśli dobrze rozumiem to przy odwrotnym przepływie prądu, mierniki po prostu nie będą nic pokazywać. Na stronie producenta jest info, że bez tego zabezpieczenia zostaną zjarane. Ale czy dobrze mi się wydaje?

U mnie pomiar napięcia i prądu będzie między akumulatorami, a odbiornikami. Tam prąd może płynąć w obu kierunkach. Chciałbym mieć wskazanie w normalnej sytuacji (tzn. gdy Powerlaby pobierają prąd). Jak będzie odwrotnie (czyli jak Powerlaby będą ładowały aku) to wskazanie nie jest dla mnie ważne ale ważne jest, żebym nie zjarał mierników.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 19 gru 2015, o 21:11

Nie jestem pewien ale chyba uklad zabezpiecza miernik przed skokiem napięcia jeśli np od ładowarki odepniemy akumulator
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 19 gru 2015, o 21:17

Kruku pisze: Ładowarka będzie koksować 35A przez 10 godzin w zamkniętym aucie. Będzie oddawać jakieś ciepło do wnętrza samochodu i mam nadzieję, że nie będzie to problem


Żartujesz? Na pewno nie będzie. Sprawność ładowarki to około 85% więc tylko 10,15% idzie w ciepło (a pewnie mniej). Jak myślisz ile potrzeba energii, żeby ogrzać taką objętość jaka jest w samochodzie? Ile mocy ma ogrzewanie samochodu i ile trwa jego nagrzanie?



Zawsze możesz uchylić szyby :D
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 18 sty 2016, o 17:46

Przyszly dwustronne PCB do szuflad na LiPo. :banana:

PCB
Obrazek

Front (tu będzie podpięta ładowarka)
Obrazek

Tył (rozgałęzienie na 2 pakiety)
Obrazek
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 sty 2016, o 20:47

Nabyłem 2 gensy 12S5000mAh. Chciałem 45C ale okazało się, że nie mieli i zaproponowali w tej samej cenie 60/120C. Ciężko było odmówić ;)

Ponieważ gensy miały fabrycznie przylutowane EC5 to zdecydowałem (przynajmniej na początku) pójść w te złącza w klasie 700.

Wspomnianą wcześniej płytkę PCB wyposażyłem od strony wnętrza szuflady w 2 rozgałęziacze.

XT60 (od ładowarki) -> 2xEC5 (pakiety)
JST-XH (od ładowarki) -> 2xJST-XH (pakiety)

Obrazek Obrazek

Jeśli się uda to szuflady będą metalowe.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16316
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 24 sty 2016, o 00:55

No dobra no a kiedy te modele? I jakie?
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 sty 2016, o 01:01

W marcu protos max v2 ale najpierw chce skonczyc helikowa elektrownie
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 24 sty 2016, o 09:57

Jakbys potrzebował jakies gensy na przyszłośc to dzwoń :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 8 mar 2016, o 18:13

Projekt utknął na jakiś czas bo auto czekało na swoją kolejkę u wykonawcy. Ostatnio jednak prace ruszyły.

Ściana boczna, do której będzie dostęp przez drzwi pasażerów. Z każdej strony po 2 wnęki
Obrazek

Połowa półki. Półka będzie podzielona na 2 części aby w razie konieczności serwisowania akumulatorów był do nich łatwiejszy dostęp. W środku ścianka pionowa wzmacniająca półkę i jednocześnie będąca bokiem do wnęk od drzwi pasażerów
Obrazek

Mam nadzieję, że już wkrótce będę mógł się dorwać do elektryki :dance:
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 255 razy

Postautor: Kowal » 8 mar 2016, o 18:15

WTF is that? Samochód drużyny A?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości