Od jakiegoś czasu jestem zawodowo związany z kwestią ładowania akumulatorów ołowiowych 12-60V (w szczególności na pojazdach specjalnych typu straż, ambulanse itp) więc niejako trochę liznąłem ten temat.
1. Prąd ładowania akumulatora określa producent - generalnie można przyjąć że wszelkie ołowiówki akceptują od 0.1-0.3C ale są tez na rynku akumulatory które można ładować >1C. Niestety to odbija się na ich żywotności - wytrzymują maks. 200 cykli.
2. Analogicznie z głębokim rozładowaniem - przy rozładowywaniu do 20-10% pojemności też drastycznie spada żywotność.
3. Trzeba tez pamiętać że pojemność akumulatora podawana jest dla prądu rozładowania 20h czyli 0.05C. Dla większych prądów pojemność silnie maleje i potrafi nawet o połowę.
4. Na rynku dostępnych jest wiele silnych, trójetapowych ładowarek do aku Pb (np MeanWell, CTek itp) ale niektóre z nich mają kiepską fazę float (III) - nie utrzymują stałego napięcia 13,8V tylko cyklicznie doładowują niskim prądem. Efekt jest taki że akumulator stale pracuje. Jeśli zaraz po naładowaniu akumulator jest odłączany to pół biedy ale jeśli w czasie ładowania jest podłączony do jakichś odbiorników to będzie stale pracował. Są ładowarki które po naładowaniu akumulatora utrzymują stałe napięcie 13,8V przełączając się w tryb zasilacza i automatycznie zasilają wszelkie odbiorniki (oczywiście w ramach dostępnego prądu wyjściowego) - nie napiszę jakie żeby nie robić sobie autoreklamy.
5. Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie dużych
akumulatorów litowo-jonowych 24V/100Ah - mniejsze, lżejsze, wydajniejsze niż Pb, można je mocno obciążać i szybko naładować przy zachowaniu żywotności 2000-3000 cykli - niestety znacznie droższe.
6. Ładowanie w pojeździe za pomocą generatora można zrealizować:
- z alternatora pokładowego - wtedy jednak dostępna moc jest stosunkowo niska
- z alternatora dodatkowego na pasku - ograniczenie mocy do ok 2.5kW
- z generatora na wałku - wymaga auta z wyprowadzonym dodatkowym wałkiem ze skrzyni biegów (do 30kW)
Trzeba jednak pamiętać że generowanie prądu na pojeździe wymaga obrotów silnika wyższych niż jałowe. Zwykle auta przystosowane do postojowego generowania prądu mają układy utrzymujące obroty silnika na poziomie 1500/min.