Gaui 425

Gaui 200, Gaui 255, Gaui 425, Gaui 550, Gaui X5, Gaui X7
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 28 lis 2010, o 22:58

karol pisze:Rozkrecilem silnik na maxa i zyrko nie glupieje, ponizej filmy.
No jak dla mnie to na filmie nr 2 wyraźnie widac, że serwo dostaje sygnał z żyrka, więc chyba nie jest tak różowo jak piszesz. Czy faktycznie rozkręcałeś wirnik tak na maksa, czy mi się tylko wydaje, że jakoś tak wolno? Jaką miałeś czułośc na apce w trakcie testów?

Zrób tak jak pisałem wcześniej - zdejmij zębatkę z wału i ponów test - serwo nie powinno nawet drgnąc.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 29 lis 2010, o 04:34

Ramotny pisze:Zdarzało się w niektórych modelach (np King/Belt) że głowica "fabrycznie" była krzywa. Ale GAUI?

Normalne jak się źle ułoży wał poprzeczny w dumperach.
Ja czasem chwytam dłonią za uchwyty łopat i poruszam poprzecznie do głównego wału góra-dół.

Karol, na tym filmiku z serwem widać lekkie wibracje, poza tym puściłeś silnik z żyrkiem w HH to dryfuje.
głowica może mieć lekkie bicie z powodu łożyska górnego. Pomijam krzywy wał. No i nie wygłupiaj się z tym pękniętym snapem. Szukasz przyczyn a chcesz ignorować pęknięty łącznik?
Czekamy na efekty kolejnych testów ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 3 gru 2010, o 21:20

To troche poczekamy :wall:

Tak sie zastanawialem czemu ten snap idzie tak dlugo z UK (buzzflyer) :( . Az tu nagle dotarlo do mnie ze, ze wzgledu na Tropocalna pogode w IE, lotniska nie dzialaja :(
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 7 gru 2010, o 20:42

Dzis przyszedl popychacz wiec odrazu zabralem sie za testy.

Ponizej przedstawiam film. Pierwsze dwa testy sa zrobione w RATE, ostatni w HH. Wydaje mi sie ze nie ma roznicy w zachowaniu przy zmienie napiecia paska oraz przy zmianie odleglosci kulki :( Teraz nic tylko czekac na jakas znosna pogode i probowac go podniesc.

Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 7 gru 2010, o 21:42

dziwna sprawa, albo przetestuj te gyro na innym heliku albo po prostu zdejmij z helika, połóż obok o rozkręć wirnik.
Przyczyna może leżeć w mechanice albo mocowanie gyro za mało tłumi wibracje albo gyro wyzionęło ducha i ma wadę fabryczna.

Karol, ja bym na początek zdjął gyro z helika i zobaczył.niech będzie podłączone normalnie ale niech nie leży na heliku.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 7 gru 2010, o 22:33

Uparciuszek - zdejmij proszę zębatkę z wału głównego. Jeżeli na samym silniku będziesz miał ruchy serwa takie jak na filmie to IMHO tego nie wyeliminujesz, bo ruch/wibracje silnika (bez całej mechaniki) na tyle wzbudzają żyrko, że daje ono sygnał na serwo. W takim wypadku będziesz mógł:
a/ wymienić silnik
b/ wymienić żyrko na lepsze (mniej podatne na wibracje)
c/ próbować lepiej izolować żyrko Aligna od modelu (gąbki, przekładki, taśmy żelowe, itp.)

Dopiero jak pozbędziesz się ruchu serwa bez wirującej mechaniki, możesz potem dołączać poszczególne elementy - np. samą głowicę bez ogona, albo sam ogon bez głowicy, itp. - dzięki temu będziesz mógł dojść, które elementy mechaniki dodatkowo generują wibracje i nad nimi popracować.

Ale najpierw zacznij od podstaw, czyli od silnika, bo tych wibracji zasadniczo nie usuniesz.

Mój problem wyglądał tak: z GP750 nie udało mi się całkowicie wyeliminować majtania ogona. Założyłem zwykłe piezo i było OK. Założyłem Spartana i na czułości 62% wszystko było OK. Zmieniłem silnik na inny... i podniosłem czułość żyrka na 70% (i myślę, że nie jest to górna granica). Być może, z nowym silnikiem mógłbym nawet dojść do ładu z Alignowskim żyrem... Dodam, że w mechanice w tym czasie nie wymieniałem/zmieniałem/naprawiałem absolutnie nic.

Karol - taki test zajmie Ci 5 min. (odkęcić jedną śrubkę), a będziesz wiedział gdzie szukać problemu - w mechanice helika, czy w układzie żyrko-silnik. Ja niepotrzebnie straciłem maaasę czasu, a od tego powinienem był zacząć, ale oczywiście zrobisz jak uważasz.
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 7 gru 2010, o 22:46

jedrus kurcze nie jestem uparciuszkiem :) Tyle czekalem na ten snapik laczacy, ze dzis z biegu zrobilem test bez lopat. Nie pomyslalem o zdjeciu glownej zebatki. Jutro go zrobie, jak tez i test ze zdjeciem zyrka i polozeniem go obok. Tyle sie juz z tym mecze, ze poprostu otepialy jestem teraz bardziej niz przed tym jak budowalem ten model. W HobbyCity zakupilem takie cos: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8999 na tym bede probowal podkleic zyrko. Kurde nie straszcie mnie ze GP750 moze sie nienadawac do Gaui (w moim przypadku). Chcialem jeszcze aby ktos lopatologicznie wyjasnil mi napiecie paska (cos mi on ciagle chodzi po glowie). Teraz mam tak ze jak wloze wkretak to moge pasek do srodka osi odgiac, jednak jakas tam sile uzywam. Jak powinien byc napiety?
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 7 gru 2010, o 22:58

karol pisze:Kurde nie straszcie mnie ze GP750 moze sie nienadawac do Gaui (w moim przypadku).
Tego nie powiedziałem - sugeruję tylko szukanie problemu w sposób usystematyzowany, a nie na chybił-trafił.
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 8 gru 2010, o 08:12

karol pisze:W HobbyCity zakupilem takie cos: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8999 na tym bede probowal podkleic zyrko.


Bardzo dobra pianka. Mam na niej mocowany sensor FBL i problemów brak ale już z żyrem dG104 nie chciała współpracować i dopiero po wymianie pianek na Kleniowe ogon pracował OK. :dk:
Piotrek
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 8 gru 2010, o 20:22

Witam, dzis zrobilem znow testy i przedstawiam filmik. Chyba recepta jest to co na zdjeciu ponizej. Troche topornie to wyglada :cry: Widocznie zyrko nie lubi drgan :)

Obrazek



Testy jakie zrobilem:

1. Zyrko zdjalem z ramy i polozylem na ziemi, serwo stalo nieruchomo

2. Zyrko zlozone na rame z dwoma gabkami i moneta w srodku, serwo stoi nieruchomo, (probowalem dac zyrko na jednej gabce, ale byly straszne wibracje serwa :( )

3. Zyrko na jednej gabce i zdjeta zebatka glowna, wibracje sa.

4. Zyrko na dwoch gabkach z moneta bez zebatki glownej, wibracji serwa nie ma,

Pozostaja chyba teraz testy z zalozonymi lopatami, lopatkami i padlami.
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 8 gru 2010, o 20:51

AdamskY pisze:mocowanie gyro za mało tłumi wibracje

Karol, ja bym na początek zdjął gyro z helika i zobaczył.niech będzie podłączone normalnie ale niech nie leży na heliku.



karol pisze:
Testy jakie zrobilem:

1. Zyrko zdjalem z ramy i polozylem na ziemi, serwo stalo nieruchomo



wiesz gdzie piwo wysłać ;) ?
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 8 gru 2010, o 21:16

No i git :mrgreen: Nie ważne jak wygląda - ważne, że działa.

Jak na moje oko to problem rozwiązany. Nie powiem, że jak napisałeś pierwszego posta to byłem prawie pewien, że źródłem kłopotów jest układ żyro-silnik, a nie mechanika helika... W/g mnie jak założysz łopaty/padle to wszystko będzie OK. Dobrze pamiętam, że testy robisz przy czułości 65%?

U mnie niestety nie udało się odciąć wibracji z silnika na tyle dobrze jak u Ciebie, a wierz mi, że próbowałem wielu sposobów/wariantów :wall: :wall: :wall: więc się ciesz :thumb: . Przy okazji moich zmagań z materią naczytałem się dziesiątki postów i doszedłem do wniosku, że GP750 jest wrażliwy na tego typu wibracje i już. Poza tym pewnie silnik za 20USD też nie jest idealnie wyważony i generuje większe wibracje niż bardziej dopracowane (jakościowo) konstrukcje.

Jak chcesz żeby wyglądało bardziej profi to jeszcze możesz nad tym popracować kupując i testując np. takie wynalazki:
http://www.readyheli.com/Z8006-Zeal-Vibration-Absorption-Sheet_p_36541.html
http://www.fast-lad.co.uk/store/k10457a_adhesive_gyro-p-5781.html
http://www.rcmarket.org/vibration-attenuation-gyro-pads-kit-c-57-p-2-pr-40618.html
http://radiocontrolledshop.ie/helicopter-plane-accessories/2516-align-double-sided-tape.html
http://sklep.rcconcept.pl/45-zestawy-montazowe

Zeal tape podobno potrafi zdziałać wiele (jest szczególnie polecany do benzyniaków - nie mylić z nitro - gdzie wibracje są największe). Podobne działanie ma ten żel Aligna. UWAGA - żyrka na tych materiałach należy dodatkowo zabezpieczyć np. rzepem coby ich nie zgubić w locie !!!

Podobno super jest również zestaw gąbek Spartana, a osobiście uważam, że RCConceptowe i Alignowskie też są OK.

PS. Dzięki za dedykację :rotfl:
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 8 gru 2010, o 21:28

jedrus pisze:
Zeal tape podobno potrafi zdziałać wiele (jest szczególnie polecany do benzyniaków - nie mylić z nitro - gdzie wibracje są największe). Podobne działanie ma ten żel Aligna. UWAGA - żyrka na tych materiałach należy dodatkowo zabezpieczyć np. rzepem coby ich nie zgubić w locie !!!

Podobno super jest również zestaw gąbek Spartana, a osobiście uważam, że RCConceptowe i Alignowskie też są OK.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=adxEzR8UtAA&feature=player_embedded#![/youtube]

w 1:35 min widać jak ja po chamsku zamocowałem GY400 :D na 1 gąbce i opaska zaciskowa na maxa ścisnąłem, dopiero wtedy ustały wibracje. Czasami rozwiązania nie racjonalne albo nie polecane się jednak sprawdzają.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 8 gru 2010, o 21:37

@AdamskY

chetnie napilbym sie z Toba piwa, Jak bedziesz w Dublinie zapraszam na Guinessa :thumb:

@jedrus

Z Toba tez chetnie sie napije, a przede wszytkim dzieki za bezinteresowna (jak wszystkim tutaj) pomoc, bede kombinowal z tymi gabkami. Ta, ktora kupilem w HC, jest jakby to powiedziec sztywna, nie uciska sie tak jak inne. Chociaz wydaje sie ze spelnia swoje zadanie. Mysle tez o takiej opcji: do zyrka z boku obudowy dokleic na CA rzep z dwoch stron, i opasac drugim rzepem dookola bomu i podkleic do zyrka. Takie zabezpieczenie aby zyrko nie odpadlo.

Coz zoastaly testy z lopatami itp. Zobaczymy jak sie to uda. Ja na razie sie nie ciesze bo jakos mi sie wydaje ze to nie koniec moich problemow :wall: :wall: :wall: :wall:

Tak zyrko ma czulosc 65% w HH

Faktycznie teraz sie zastanawiam, moze silnik jeszcze jakies dodatkowe wibracje generuje. Zobaczymy. Czuje jednak ze ten silniczek nie jest za mocny, jakos jak probowalem go, a co prawda probowalem go jak helik mial oscylacje to helik nie mial kopa. Nie drazylem tematu bo mialem cos innego wazniejszego.
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 8 gru 2010, o 21:56

karol pisze:Czuje jednak ze ten silniczek nie jest za mocny, jakos jak probowalem go, a co prawda probowalem go jak helik mial oscylacje to helik nie mial kopa.
A jakie Ty masz właściwie aktualnie uzębienie w tym heliku? Łopaty 425mm - zgadza się?
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 8 gru 2010, o 22:09

Uzebienie stockowe. No i zebatka atakujaca 13T. Pakiety mam slabe narazie od 450-tki. Zamowie niebawem inne, czytalem w jakim watku jakie kupic.

Zestaw jakim, dysponuje to:

2x Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
2x ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C
2x Rhino 2250mAh 3S 11.1v 25C Lipoly Pack

Wiem ze to cienizna, ale na razie musza wystarczyc.

Tak lopaty stockowe 425mm
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 8 gru 2010, o 22:45

karol pisze:Uzebienie stockowe.
Czyli jak rozumiem 13T-42T-19T-61T ? W zasadzie w Gaui ciężko mówić o stockowym uzębieniu... bo jest tyle kombinacji...

Jeżeli masz faktycznie 13-42-19-61 to przy 100% thro HS wynosi niespełna 2800 rpm, a przy 90% (nie wiem jaką masz krzywą gazu) to 2500 rpm. Taka prędkość jest OK, więc ciekawe skąd Twoje poczucie mułowatości helika (zresztą pytałem się czy faktycznie rozkręcasz wirnik na maksa bo mi na ucho to było jakoś wolno). Fajnie by było jakbyś miał możliwość zmierzenia prędkości obrotowej wirnika w realu jakimś tacho...

Gaui mam krótko, ale intensywnie się uczę ;) i w tym heliku absolutnie kluczowe jest dobranie odpowiednich przełożeń względem:
- stylu latania
- KV silnika i jego mocy
- wielkości łopat
- napięcia LiPo (w sensie 6S/25V czy inne)

Dość powiedzieć, że Twoj silnik można ustawić samymi zębatkami na niespełna 2000rpm lub 3600rpm wykorzystując tylko standardowe akcesoria (przy stałym thro=100% i 6S), czyli:
- OWB: 19 lub 20T
- zębatki silnika: 13-16T
- zębatka przednia: 42, 50 lub 60T

Nie wspomnę już o innych możliwościach, żeby nie gmatwać obrazu...

Tak BTW @admins - czy da się jakoś do posta wkleić xls'a?
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 8 gru 2010, o 23:15

Wg instrukcji (jutro sam policze), mam 19-50-61T no i 13T na ataku. Silnik 1300 kV.

Daje to: 2336.84 RPM przy 0% katow lopat, mam takie male z mysla o moich biednych pakiecikach :(

Jak zmienie zebatke, na 14T bede mial 2516.13 RPM przy 0% katow lopat.

Wyniki wg kalkulatora obrotow wirnika GAUI z http://www.gaui.com.tw/html-en/550_rotor_speed.html

Tak, na testach, ktore robilem rozkrecalem silnik na maxa, nawet gdzies tam sie bawilem IU. Pakiety swiezo naladowane byly.
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 8 gru 2010, o 23:55

Aaaaaaaaa, to zmienia postać rzeczy... i to dość drastycznie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jak masz 13-50-19-61 to już znamy źródło Twoich nieciekawych wrażeń odnośnie latania na tym motorku :D 2336 rpm to masz, ale przy thro 100% i zerowych łopatach. Przy 90% thro masz już tylko 2100 rpm, a przy 80% to już niespełna 1900 rpm i to by były OK obroty... dla łopat 500/520mm, ale nie dla 425mm!

IMHO bym zaczął od 15-50-19-61, co Ci powinno dać 2400-2500 rpm przy 100-95-90-95-100. Na upartego 14-50-19-61 przy płaskim thro na 100%. Nie poznasz helika. Gwarantuję Ci to :D

I na Twoim miejscu bym latał tylko na tych LiPo 25C (choć to i tak dość mało). IMHO 20C szybko Ci zejdą...

PS. Jaką masz teraz krzywą gazu w normalu i idlu?
PPS. Czy na 100% zrobiłeś dobrze kalibrację ESC/drążka gazu? Nie znam tego Plusha, ale chyba gdzieś czytałem, że niektórzy mieli z tym problemy (choć nie gwarantuję, że na pewno o to chodziło ;) )
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 9 gru 2010, o 02:00

karol pisze:@AdamskY
chetnie napilbym sie z Toba piwa, Jak bedziesz w Dublinie zapraszam na Guinessa :thumb:
Tylko jeżeli będzie z puszki to uważaj na te cholerne kulki w środku - mało się tym nie udławiłem ;)

Fajnie że nareszcie namierzyłeś te drgania. Będzie dobrze ;) Ja cały czas latam na gp750 i się trzyma dobrze, chociaż fakt że wrażliwe cholerstwo. Jak zaczyna wachlować to już wiem że coś jest do sprawdzenia w mechanice.

Z setupem 13-19-50-61T +1300 kV lata się fajnie ale na początku. Model jest bardzo spokojny, nie fika, nie bryka... Idealnie do zawisów i postępów.
Dopiero jak dasz większy pinion i zmienisz co nieco ustawienia głowicy (bo nie tylko obroty są takie ważne) to dopiero odczujesz co ten model potrafi. Ilość kombinacji głowicy jest duża i umożliwia dopasowania do każdego stylu.

I tu jedynie potwierdzę słowa Jędrusia - z tym silnikiem i setupem to jest muł. Aby G pofikał trzeba mu dać 2500-2600 obr. Pakiety - 30C wzwyż dają komfort niepuchnięcia, bo te twoje 20C przy wyższych obrotach już zaczną. Prąd dochodzi u mnie do 60A.

Mam nadzieję polatać w piątek-sobotę to napiszę też o konwersji na 500 i nowych pakietach 2800.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo

Wróć do „Gaui”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron