Ładowanie - akumulatora w aucie

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 5 paź 2015, o 05:43

Jest Ok
Pytanie jak akumulator zareaguje na 60A, i czy powerlab ma zabezpieczenie aby nie przekroczyć napięcia na akumulatorze.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 5 paź 2015, o 07:31

Będzie. Z punktu widzenia każdej ładowarki istotne jest tylko napięcie na akumulatorze głównym - dla ładującej czy ma dostępną dostateczną moc a dla rozładowującej czy ma jeszcze wolne miejsce w aku.
Dla ładowarki ładującej jest obojętne skąd czerpie prąd czy z aku czy z zasilacza (ładowarki rozładowującej).
Z kolei ładowarka rozładowująca będzie tylko patrzeć na napięcie na ładowanym akumulatorze głównym i odpowiednio do tego regulować swoje działanie. Czy akumulator będzie obciążony ładowarką #2 czy nie dla #1 nie ma dla niej znaczenia - będzie tylko widzieć że ładowanie wolno przebiega i tyle.

EDIT: no i tak jak napisał KEN - pytanie czy aku główny chętnie da się mocno obciążyć...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 5 paź 2015, o 09:29

Aku główny ma mieć pojemność 380Ah, a więc 60A to jest ładowanie go około 0.16C. Według specyfikacji aku, ten typ można ładować do 0.3C więc teoretycznie powinien znieść nawet 100A.

Nie wiem jak dokładnie w PL8 przebiega to ładowanie. Mam nadzieje, że napięcie ustawia się w opcjach (można przecież zasilać PL8 z jednego aku lub z dwóch i w tym drugim przypadku nap ładowania musi być wyższe). Muszę to jeszcze doczytać.

Zacząłem też drążyć jakie bezpieczniki mogę tam zastosować. Według tego co czytałem, rozłączniki bezpiecznikowe AC np. legranda, zasadniczo nadają się również do DC. Niektórzy producenci mają osobno do DC i AC. Największy bezpiecznik jaki znalazłem to 125A (np. http://ekatalog.legrand.pl/pl/produkt/409142.html) i jest na styk bo teoretycznie mogę obciążyć układ nawet nieco bardziej (jeśli 2 ładowarki będą pracowały na full i do tego podłącze coś jeszcze). W praktyce taka sytuacja się pewnie nie zdarzy ale i tak wolałbym taki 150A.

Wiecie coś może o tym jak wygląda sprawa zastosowania bezpieczników do DC? W necie są różne głosy na ten temat.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 5 paź 2015, o 14:00

Kruku pisze:Aku główny ma mieć pojemność 380Ah, a więc 60A to jest ładowanie go około 0.16C. Według specyfikacji aku, ten typ można ładować do 0.3C więc teoretycznie powinien znieść nawet 100A.
A ile cykli pracy gwarantuje producent przy ładowaniu 0.3C?
Kruku pisze:Zacząłem też drążyć jakie bezpieczniki mogę tam zastosować. Według tego co czytałem, rozłączniki bezpiecznikowe AC np. legranda, zasadniczo nadają się również do DC. Niektórzy producenci mają osobno do DC i AC. Największy bezpiecznik jaki znalazłem to 125A (np. http://ekatalog.legrand.pl/pl/produkt/409142.html) i jest na styk bo teoretycznie mogę obciążyć układ nawet nieco bardziej (jeśli 2 ładowarki będą pracowały na full i do tego podłącze coś jeszcze). W praktyce taka sytuacja się pewnie nie zdarzy ale i tak wolałbym taki 150A.

Z bezpiecznikami automatowymi DC jest ten problem że przy rozłączaniu powstaje łuk elektryczny (taki jak przy spawaniu) i potrafi skleić zestyki. Z tego względu obciążalność tych samych zestyków np 20A dla AC wynosi raptem 1A dla DC. Sporo zależy od konstrukcji bezpiecznika. Jeśli mogę coś doradzić to trzeba wziąć coś co ma certyfikat producenta na pożądane ampery DC albo brać topikowe.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 6 paź 2015, o 20:38

Ramotny pisze:A ile cykli pracy gwarantuje producent przy ładowaniu 0.3C?


Tego nie ma w dokumentacji akumulatora. Jest tylko żywotność cykliczna w zależności od głębokości rozładowań. Ale na tyle rzadko rozładowuje pakiety przez ładowarkę, że to raczej nie będzie problem. Najważniejsze, że w ogóle mogę to zrobić :)

Ramotny pisze:Z bezpiecznikami automatowymi DC jest ten problem że przy rozłączaniu powstaje łuk elektryczny (taki jak przy spawaniu) i potrafi skleić zestyki. Z tego względu obciążalność tych samych zestyków np 20A dla AC wynosi raptem 1A dla DC. Sporo zależy od konstrukcji bezpiecznika. Jeśli mogę coś doradzić to trzeba wziąć coś co ma certyfikat producenta na pożądane ampery DC albo brać topikowe.


Mógłbym wziąć topikowe ale wtedy też muszę osobno załatwić sprawę włączników (instalacja musi mieć możliwość włączenia ogólnie oraz każdy odbiornik chciałbym mieć za swoim wyłącznikiem). W wersji z bezpiecznikami rozłączeniowymi, to one spełniałyby tą funkcję. Ale może masz rację i lepiej kupić wyłącznik na 120A, a dalej dać bezpiecznik topikowy.

Tylko znalezienie wyłączników na 120A i 60A nie jest takie proste.

Jeśli chodzi o same bezpieczniki to legrand podaje, że te do AC mogą być do DC tylko trzeba przekształcić próg zadziałania (AC*1.4) no i dodatkowo In < 63A. Powerlaby bym mógł tym spokojnie zabezpieczyć ale mam problem z bezpiecznikiem głównym (125A). Tak teraz sobie myślę, że może tam dam topikowy i wyłącznik. Tylko gdzie znaleźć zgrabny wyłącznik, który mi przeniesie te 120A... hmm
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 6 paź 2015, o 21:47

Pamiętaj że nadal 120A DC to niezła spawarka i nie wszystko da się rozłączyć pod takim obciążeniem. Załączyć to pryszcz ale rozklejenie styków to jednak problem...
Trza by coś takego:
Obrazek

a tak trochę bardziej poważnie to np: https://pl3a.mitsubishielectric.com/fa/ ... -breakers/
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 7 paź 2015, o 10:06

Oczywiście nie będę chciał załączać/odłączać pod obciążeniem. Ma to wytrzymać taki prąd podczas pracy.

Te bezpieczniki z linka są niestety tylko do AC
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 9 paź 2015, o 08:52

Wreszcie znalazłem :)

135A główny, montaż panelowy:
http://shop.pkys.com/Blue-Sea-7047-Pane ... _2072.html

Zastanawiam się nad tym jakim bezpiecznikiem zabezpieczyć Powerlaby. Mają limit na wejściu 60A to czy dać 60A czy, żeby nie było na "styk" lepiej dać 70?
http://www.solar-electric.com/installat ... ccibr.html
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 29 paź 2015, o 10:04

Mała aktualizacja projektu.

Został wywalony tylny rząd siedzeń, zamontowana kratka, podłoga alu przygotowana pod montaż sprzętu i gniazdo do ładowania akumulatorów. Niedługo powinny być zamontowane same aku i potem zabieram się za półkę pod modele (ma być mniej więcej w połowie wysokości)

http://postimg.org/gallery/3gwjqnsiw/
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 29 paź 2015, o 18:50

:lol:
Drugi rząd siedzeń poszedł. Chyba nie jedna 7setka się zmieści :-)
Jakiegoś bardziej profesjonalnego outdoor/szczelnego gniazda nie było?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 29 paź 2015, o 20:07

Nic lepszego nie znalazłem, a ponoć to gniazdo jest dość szczelne. Według sklepu te ranty na klapce wystarczają do zabezpieczenia przed deszczem. Sprzedają to jako wyposażenie do kempingu do podłączania źródła prądu z zewnątrz (standard CEE). Do tego jest jeszcze wtyk:

http://allegro.pl/wtyczka-do-pradu-230v ... 21534.html

Na początku myślałem o zwykłym gnieździe ale wtedy wtyk miałby gołe bolce pod prądem i dla bezpieczeństwa tą opcję odrzuciłem.

A 700tek zmieścić się parę powinno :) Nawet specjalne mocowania do auta robią:
https://www.randomheli.com/T-Track-Adju ... _a/302.htm
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2990
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 195 razy

Postautor: Jazz » 29 paź 2015, o 20:51

Ja pierdziu jeżdząca elektrownia normalnie będzie zanim skończysz przy tym rozmachu to może się okazać że tam wyląduje jakiś reaktorek , i będziemy musili zakładać ołowiane płaszczyki przy brzózce :-)
Może uda się czasem podpiąć bateryjką na krzywy ryj :-)
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 29 paź 2015, o 20:57

:D Pewnie, że się da podłączyć! Myślisz, że czemu w końcu zdecydowałem się na 380Ah zamiast początkowych 240Ah? Od razu przewiduję, że będzie dużo karmienia. W zestawie będzie obowiązkowy pancerz na jądra przed promieniowaniem :rotfl2:
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 29 paź 2015, o 21:01

Kruku pisze::D Pewnie, że się da podłączyć!


O to super, wreszcie sobie pospawam a Kenobi porządnie wypiaskuje zabezpieczy galwanicznie i pomaluje furę :)

A i zimą wezmę olejaka
Helikoptery
Awatar użytkownika
SeKLeS
Lider forum...
Posty: 1860
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Riom (Francja)
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 135 razy

Postautor: SeKLeS » 29 paź 2015, o 21:14

Tylko czekać kiedy coś zmalujecie i po Pałacowej ino smutny krater się ostanie... hmm
Za co krzywo patrzy na mnie kobieta:
ReX 500EFL 3GX vel ŚPIOCH
Protos Mini vel... Miniak?
Protos Pincet
Extra 260 PA vel WiDmO
Reactor vel Papierzak
F16 - w budowie
Aurora 9
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 30 paź 2015, o 09:40

SeKLeS pisze:Tylko czekać kiedy coś zmalujecie i po Pałacowej ino smutny krater się ostanie... hmm
:vhappy:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 1 lis 2015, o 07:03

Czy Autocasko obejmuje spalenie samochodu prez pomyłkę przy ładowaniu pakietów modelarskich ? :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 1 lis 2015, o 09:55

Podśmiechujki podśmiechujkami ale czy ty planujesz tam jakąś klatkę bezpieczeństwa? Przecież to wystarczy walnąć mocniej w bok i zaraz może być ognisko jak się coś naruszy przy wypadku.
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 1 lis 2015, o 13:52

Nie będzie klatki, za dużo byłoby zachodu. Ryzyko wiadomo jakieś jest ale jak się weźmie pod uwagę, że 2 duże aku 120Ah są zaraz z przodu za światłami oraz, że w baku jest 100 l wachy o pojemności energetycznej rząd wielkości większej niż w aku to myślę, że wbrew pozorom ta instalacja nie jest jakąś bombą wobec tego co już w aucie jest.

Podstawa to kratka za kierowcą i pasażerem, żeby aku w dupę nie wjechały przy dzwonie z przodu oraz seria bezpieczników w panelu z tyłu na wypadek jak ktoś wjedzie w dupsko (jeśli będzie zwarcie bezpiecznik powinien odłączyć obwód, a tam jest największe ryzyko). Będzie główny 150A i każdy odbiornik będzie miał dodatkowo swój (2 bezpieczniki 70A na każdy Powerlab + 2 x 15A na gniazda zapalniczek do podlączania osprzętu typu dremel, lutownica)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16315
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 1 lis 2015, o 16:41

Kenobi36 pisze:Czy Autocasko obejmuje spalenie samochodu prez pomyłkę przy ładowaniu pakietów modelarskich ? :-)


Takie coś grozi niestety każdemu z nas niezależnie od przewozonych moocy/pojemnosci.

Pawczu, kucze... Normalnie kucze Ty to wszystko robisz! Toś to siok!
Normalnie kucze nie mogę się doczekać żeby to zobaczyć na żywca...

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron