Narodzin SM-a dzień siódmy ... Temperatura potworna ale przed południem dało się trochę podłubać... podszedłem do tematu serw.
Do SM-a wybrałem serwa Hitec HS-7966HB (rozważałem również HS-965MG).
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5165.JPG)
Na pierwszy ogień poszło serwo tylne (środkowe) ponieważ istniało ryzyko że trzeba je będzie mocować od środka ramy.
Przymiar od zewnątrz..
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5170.JPG)
orczyk wypada dokładnie w osi symetrii więc kulka byłaby z boku - przymiar od wewnątrz...
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5171.JPG)
? tak będzie dobrze. Niestety do montażu znów muszę wyjąć uchwyt serw przednich (całe szczęście rama jest ciągle skręcona tylko prowizorycznie i bez kleju).
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5167.JPG)
Do przykręcenia wykorzystam węglowe ?nakrętki? z zestawu
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5168.JPG)
Niestety całość będzie się trzymała ?na słowo honoru? bo otwory w ramie są nieco zbyt rozsunięte.
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5169.JPG)
po przykręceniu
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5172.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5173.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5174.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5175.JPG)
i cacy...
![Szczęśliwy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Po zamontowaniu serw przednich do uchwytu (otwory uchwytu są gwintowane) i wmontowaniu całości w ramę wygląda to tak...
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5176.JPG)
Zacząłem przymierzać się do popychaczy. Żeby popychacz dla serwa tylnego był równoległy do wału powinien celować w przedostatnią dziurkę orczyka.
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5193.JPG)
Ale dla przednich serw powinien być na ostatniej dziurce
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5194.JPG)
Ponadto przednie popychacze wychodzą pod kątem
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5195.JPG)
więc pomyślałem żeby serwa zamontować
za uchwytem...
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5196.JPG)
ale niestety nie da się ? śruby mocujące serwa kolidują z ramą...
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5197.JPG)
serwa wróciły na front uchwytu i zabrałem się za pasowanie kulki serwa tylnego ? do wyboru jest długa
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5201.JPG)
i krótka ? ta jest lepsza
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5202.JPG)
a jeszcze lepiej widać to od ogona
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5203.JPG)
Gotowe kulki przednich serw
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5204.JPG)
niestety popychacze będą lekko ukośnie
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5205.JPG)
a tak z przodu
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5206.JPG)
(lewy wydaje się krzywo ale to tylko efekt paralaksy ? zdjęcie było centrowane na prawy)
Przy okazji ?wyszło? że będzie można zrobić upgrade do CCPM 140
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5198.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5199.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5200.JPG)
Gdy serwa tarczy już wylądowały na docelowych pozycjach zabrałem się za serwo ogonowe. Zależało mi żeby je montować od zewnątrz więc konieczne były podkładki żeby nie piłować grzebienia uchwytu
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5178.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5179.JPG)
Przykręciłem z nakrętkami samokontrującymi
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5180.JPG)
dostęp do przednich nakrętek nie jest łatwy ale możliwy
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5181.JPG)
i po paru minutach gotowe. Dostęp do orczyka jest bezproblemowy.
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5182.JPG)
całość
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5183.JPG)
Dla odmiany pomyślałem żeby zamontować silnik ? przód się dociąży i przestanie mi spadać ogonem na ziemie...
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5184.JPG)
okzało się że zębatka główna jest tak wysoko że zębatka silnika musi być ?odwrotnie?
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5185.JPG)
do tego stopnia że wał silnika jest zagłębiony na 2mm w zebatce
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5186.JPG)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5187.JPG)
Jeszcze tylko lekkie ścięcie wału
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5188.JPG)
i zakładam zębatkę już na fest (z klejem)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5189.JPG)
i z łożem
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5190.JPG)
Niestety będzie musiał czekać na montaż ostateczny do samego końca bo przeszkadza w maniupulowanie serwami
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5191.JPG)
Fajnie jest że tarczę można zakładać na wał bez demontażu blokady
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5192.JPG)
No i etap na dzisiaj ostatni ? popychcze...
Wpierw poprawiłem łączniki flybar-miksery ? powinny mieć 30mm (kulka-kulka). Żeby to uzyskać trzeba było skrócić snap małej kulki o ok 3mm.
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5207.JPG)
Tak samo snapy od drugiego ramienia miksera do ramki ? całość po korektach wygląda tak
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5208.JPG)
I tu zaczęły się schody których sforsować się nie udało
![Smutny :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
.
Zgodnie z pomiarami popychacze tarcza-kulka (flybar) powinny mieć 47mm (wszystkie dalsze wymiary są przybliżone ale dla uproszczenia relacji pomijam ?około?)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5209.JPG)
Popychacze serwo-tarcza powinny mieć ok 50mm
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5211.JPG)
Ponieważ nijak takiej długości nie da się uzyskać (o czym dalej) więc pomyślałem że może odwrócę serwa żeby orczyk wylądował na dole ? wtedy popychacze miałby ok 70mm (w innych pomiarach wychodziło 65 ale to nie zmienia problemu)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5210.JPG)
Sęk w tym że konstrukcja popychaczy przewidziana została jako połączenie mosiężnej, gwinowanej tulei 18mm, dwóch gwintowanych prętów 16mm (wkręcających się na ok 4mm), które po zmontowaniu mają 42mm (36 dla krótszych flybarowych)
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5212.JPG)
i snapów (odległość kulka-stopa ok 16.5mm, długość gwintu ok 10mm).
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5213.JPG)
Problem w tym że 2 pręciki + tuleja mąją razem 42mm co po nakręceniu snapów ? nawet do końca ? nie da mniej niż 55mm (42 +2x6.5) a powinno być 47-50.
![Obrazek](http://www.heli-team.pl/forum/images/uploaded/sm50e/PICT5214.JPG)
Skrócenie snapów (od stopy) nie rozwiązuje problemu bo nie zmienia odległości otworu na kulkę od końca gwintu. Jedyną radą jest albo skrócenie pręcików albo wywiercenie głębiej i nagwintowanie tulei.
Ułożenie serw z orczykami na dole ? mimo że lepsze bo ?wyprostowałoby? popychacze też się nie da zrealizować bo długość popychacza kulka-kulka 70mm uzyskuje się przy nakręceniu snapów po dosłownie 2mm na pręciku ? za mało żeby połączenie było pewne.
To samo niestety dotyczy krótszych łączników tarcza-kulka ? powinny mieć 47mm a mają:
36 + 13 = 49 (w najlepszym razie ale de facto wychodziło więcej 51-53mm) i tarcza ląduje na nisko.
Tu mnie zastopowało i czekam aż mi przyjdzie jakiś pomysł do głowy bez dewastacji/przerabiania elementów. A może ja znów coś źle robie....?
Wnioski po siódmym etapie:
- serwo tylne tarczy montować w ramie dość wcześnie - najpóźniej przed uchwytem serw przednich (i jednego z okuć łożyska)
- serwa ogonowego raczej nie montować od środka ? późniejsze ?operacje? wymagałyby demontażu ramy
- montaż silnika na końcu
- rama wymaga poprawki w wersji V2 ? zmniejszenie rozstawu otworów tylnego serwa tarczy
- no i mogłoby być posadowione bardziej do tyłu - ?symetrycznie? z przednimi (kierunek popychaczy)
- jest potencjalna możliwość zrobienia tarczy 140
![Szczęśliwy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- popychacze do poprawki koncepcji
Nie wiem czy będę miał chęć dłubać coś jutro....