Gaui MX3 - custom frame kit
: 14 maja 2015, o 09:32
No to teraz się wyjaśni dlaczego tak bardzo bronię mechaniki X3 
Jak niektórzy wiedzą wiedzą mam na stanie całkiem zgrabną maszynę CNC i od co najmniej roku staram się zgłębić niełatwą sztukę obróbki skrawaniem. Z racji hobby oczywiście interesują mnie projekty powiązane z heli rc, lecz do tej pory byłem na tyle zielony w temacie że mógłbym co najwyżej wyciąć puzzle ze sklejki. Całe szczęście powoli się to zmienia i zaczynam czuć się na siłach, a więc:
Przedstawiam projekt MX3. Wymyśliłem sobie że wytnę upgrade'owaną ramę do X3ki
Długo głowiłem się co by tu pozmieniać i ostatecznie zmiany wyszły dosyć radykalne. Poza elementami mechaniki które będę przeszczepiał konstrukcja mało przypomina oryginał...

Lista zmian:
- rama dwuczęściowa, znacznie węższa w górnej części (22mm), oraz szersza (35mm) w części dolnej obejmującej pakiet z możliwością dokładnego dopasowania szerokości do wymiarów baterii. Materiał - docelowo węgiel 1,5mm - w oryginale mamy 1,2mm ale moja konstrukcja będzie trochę bardziej powycinana
- możliwość zakładania pakietu od spodu bez zdejmowania kabinki
- rezygnacja z systemu półek na rzecz tradycyjnych rzepów i opasek (będzie można stosować pakiety zamiennie między różnymi modelami), poza tym mniejsza waga
- przeniesienie serwa ogonowego na belkę (nie byłem fanem oryginalnego sposobu jego mocowania) zyskamy lepszy dostęp, sztywność i trochę lepszą geometrię popychacza, poza tym uniezależnimy się od wysunięcia belki przy regulacji naciągu paska
- brak podłogi
- wygodne miejsce na montaż odbiornika/satelitki (pod belką - w oryginale montowałem te elementy głęboko wewnątrz ramy co bardzo utrudniało dostęp do kabli)
- będzie nowe designerskie podwozie (nie pytajcie mnie z czego planuję to wyciąć)
- lżejsze węglowe ramie antyrotacyjne
- łatwy dostęp do "wszystkiego", przemyślane prowadzenie kabli (będę chciał osiągnąć)
Powinno się udać zejść z wagą gdyż rezygnuję z wielu ciężkich elementów oryginalnej konstrukcji X3 tj. np skrzynki obejmującej bom (27g - moja wersja czyli dwa bloki alu waży w sumie 9g), podłogi, bloki alu lżejsze bo węższa rama itd... Nie chcę przy tym poświęcić sztywności i wytrzymałości. Jak wyjdzie? - zobaczymy.
Będę w tym wątku relacjonował postęp prac. Na początek kilka foto bo wyciąłem już trochę elementów z aluminium. Stosuje konstrukcyjne aluminium PA6:





Pozdrawiam

Jak niektórzy wiedzą wiedzą mam na stanie całkiem zgrabną maszynę CNC i od co najmniej roku staram się zgłębić niełatwą sztukę obróbki skrawaniem. Z racji hobby oczywiście interesują mnie projekty powiązane z heli rc, lecz do tej pory byłem na tyle zielony w temacie że mógłbym co najwyżej wyciąć puzzle ze sklejki. Całe szczęście powoli się to zmienia i zaczynam czuć się na siłach, a więc:
Przedstawiam projekt MX3. Wymyśliłem sobie że wytnę upgrade'owaną ramę do X3ki


Lista zmian:
- rama dwuczęściowa, znacznie węższa w górnej części (22mm), oraz szersza (35mm) w części dolnej obejmującej pakiet z możliwością dokładnego dopasowania szerokości do wymiarów baterii. Materiał - docelowo węgiel 1,5mm - w oryginale mamy 1,2mm ale moja konstrukcja będzie trochę bardziej powycinana
- możliwość zakładania pakietu od spodu bez zdejmowania kabinki
- rezygnacja z systemu półek na rzecz tradycyjnych rzepów i opasek (będzie można stosować pakiety zamiennie między różnymi modelami), poza tym mniejsza waga
- przeniesienie serwa ogonowego na belkę (nie byłem fanem oryginalnego sposobu jego mocowania) zyskamy lepszy dostęp, sztywność i trochę lepszą geometrię popychacza, poza tym uniezależnimy się od wysunięcia belki przy regulacji naciągu paska
- brak podłogi
- wygodne miejsce na montaż odbiornika/satelitki (pod belką - w oryginale montowałem te elementy głęboko wewnątrz ramy co bardzo utrudniało dostęp do kabli)
- będzie nowe designerskie podwozie (nie pytajcie mnie z czego planuję to wyciąć)

- lżejsze węglowe ramie antyrotacyjne
- łatwy dostęp do "wszystkiego", przemyślane prowadzenie kabli (będę chciał osiągnąć)

Powinno się udać zejść z wagą gdyż rezygnuję z wielu ciężkich elementów oryginalnej konstrukcji X3 tj. np skrzynki obejmującej bom (27g - moja wersja czyli dwa bloki alu waży w sumie 9g), podłogi, bloki alu lżejsze bo węższa rama itd... Nie chcę przy tym poświęcić sztywności i wytrzymałości. Jak wyjdzie? - zobaczymy.
Będę w tym wątku relacjonował postęp prac. Na początek kilka foto bo wyciąłem już trochę elementów z aluminium. Stosuje konstrukcyjne aluminium PA6:





Pozdrawiam
