Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 4 lut 2020, o 10:31

aikus pisze:Update: i kolejna aktualizacja


edit 1: wstawiam tu co ponizej zebrane:
edit 2: pamiętajcie o wysylce aikusowi swoich namiarów do pisma



- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?
No jeszcze pytanie jak z rejestracją helików i "zdalną identyfikacją"?

- Możliwość wykonywania lotów przez osoby nieletnie - moim zdaniem wystarczy jeden prosty zapis, że za dzieci poniżej jakiegoś tam wieku odpowiadają rodzice, oraz ewentualnie drugi, niezależny, że dzieci poniżej jakiegoś wieku nie mogą samodzielnie (bez opieki dorosłych) latać modelami powyżej jakiejś klasy wagowej..

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi?? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Latam 4-o metrowym samolotem co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020

- Mam MR o TOM 28kg co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport?? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych.

- Co z lataniem za granicą Państwa. Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane.

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany?? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe.

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich modelem powyżej 25kg.

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS.

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g łapią się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 18 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "ficzery", a jeśli tak, to które i w które?

- czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7219
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 623 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 7 lut 2020, o 09:25

Amerykanie aktualnie piszą podobne listy do swojego FAA. Poniżej tekst z dość w sumie dobrą sugestią, żeby rozdzielić przepisy obowiązujące lataczy VLOS i tych którzy latają FPV.


MY MESSAGE TO THE FAA. FEEL FREE TO USE IN WHOLE OR PART FOR YOUR OWN MESSAGE(S).

I am writing in response to the FAA’s notice of proposed rulemaking on remote identification of unmanned aircraft systems (UAS). I am deeply concerned that some elements of the proposal could impose significant costs on the model aviation community and unnecessarily restrict existing, safe model aircraft operations.

I would like to recommend that any technological tools used to achieve the FAA’s security needs be tiered depending on the capabilities of the aircraft and pilot in command. The FAA has already proven itself well capable of regulating the full-scale aviation community using such an approach by applying varying levels of regulations & qualifications. Most noticeably, private pilots flying single-engine piston aircraft are held to a very different standard that multi-engine commercial pilots. Further, their cost of maintaining their good standing with the FAA is also highly variegated in terms of hours spent keeping compliant and financial costs.

Scale pilots flying line-of-sight should be given unique considerations from those flying by FPV equipment that can navigate beyond line-of-sight. May I recommend that rather than creating one technological solution as outlined in the current NPRM which applies equally to all model/scale aircraft; that you create different regulations dependent upon the type and capability of the aircraft in question. This would mean for example, that the equipment standards for line-of-sight and FPV equipment be different. The long safety record of line-of-sight aircraft has been proven over many decades. The standards for flying in this capacity should thus be less onerous and costly.

Having a mere altitude restriction for line-of-sight pilots in conjunction with an exemption system should certainly be enough to address the safety concerns of the FAA in separating remote controlled aircraft from people-carrying aircraft operations. To add other boundaries such as 400’ limits is beyond the reasonable ability of people to recognize. Consider for yourself the ability to judge a distance of 375 feet verses 425 feet when in the air for example. If a large-scale airplane or helicopter being flown line-of-sight exceeds the 400’ distance how would a system be able to bound it safely? Having a computer program take control away from the pilot present tremendous dangers and creates liability concerns for the manufacturer and software developer.

Further, on slide 5 of in the FAA PowerPoint document “UAS Remote Identification – Overview of the proposed rule” submitted by the FAA to the House of Representations on 1/16/2020 ([https://www.regulations.gov/document?D=FAA-2019-1100-5896&fbclid=IwAR3bWEYrrmkThxp0qRp4LwJeSFiYGpV-pjedaORAcCy_DKyujqu38UqOBoM](https://www.regulations.gov/document?D= ... qu38UqOBoM)), a FRIA was shown with a 400’ dome around the pilot-in-command. This is by no means representative of how any Academy of Model Aeronautics (AMA) location operates. Pilots fly along the edge of a safe flying area with no aircraft flying over any people. This is a critical component of safe flying established long ago by the AMA, this suggests to me that the FAA’s understanding of FRIAs is significantly different from reality, as such I strongly recommend that the FAA fully understand how AMA sites operate before bringing new regulations into effect!

For long-range FPV and or GPS-enabled equipment which can be flow well beyond the location of the operator, a different more stringent set of regulations may be well reasoned. As stated in the current proposed rules, having the ability to track such equipment in real-time and the ability to geo-fence such aircraft is a reasonable need. As such, the current proposed rules and the high financial cost of monitoring them may be reasonable, especially if the aircraft is used in a commercial capacity. Again, commercial application and private use application should be regulated differently just as in the full-scale aviation community.

While I am glad the proposal includes an option to comply with remote ID by flying at an approved fixed site, I am concerned that the rule arbitrarily limits the number of approved sites and prohibits the establishment of new sites. As such, the rule appears designed to phase out these sites over time, rather than treat them as a viable long-term option for complying with remote ID. I encourage the FAA to view fixed flying sites as part of a viable long-term solution to remote ID and to amend the rule to allow for the establishment of new sites in the future.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 7 lut 2020, o 11:22

I brawo! Bardzo fajny pomysł.
I tak to własnie ze Stanami jest - nie ma co się o nich martwić, oni sobie poradzą, a my się co najwyżej możemy od nich uczyć...
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 8 lut 2020, o 08:18

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 682
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 8 lut 2020, o 08:48

Clad pisze:1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad

19.kwiatek
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
JurekG
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 91
Rejestracja: 21-05-2018
Lokalizacja: Mielec
Podziękowano: 3 razy

Postautor: JurekG » 8 lut 2020, o 12:48

kwiatek pisze:
Clad pisze:1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek

20. JurekG
Pozdrawiam, Jurek

ALZRC 450 Devil pro V2 FBL x 2 gotowe do lotu, V977, V911, wszystko z Flysky FS-TH9X z ER9X.
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1888
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 8 lut 2020, o 16:47

kwiatek _plask
JurekG _plask


1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG


Ordnung must sein.
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
marek_m
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 10
Rejestracja: 24-10-2014
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 5 razy

Postautor: marek_m » 9 lut 2020, o 15:25

21. marek_m
Pozdrawiam,
Marek
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1888
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 164 razy

Postautor: mikegsx400 » 9 lut 2020, o 16:18

:masakra:
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 9 lut 2020, o 17:07

Widzisz, K-a majki jak to jest, chwile towarzystwo spuścisz z oka i już jakieś takie kwiatki-jurki-marki... się dzieją...

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m


Przypominam o przysyłaniu mi na PW swoich adresów mailowych i imion i nazwisk - każdy kto chce oczywiście, przymusu nie ma.
Mam 15 osób, a tu na liście jest 21, więc trochu brakuje.
Awatar użytkownika
mario70
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 09-02-2020
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: mario70 » 9 lut 2020, o 19:45

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14.Qba
15.Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
Pozdrawiam
Mariusz
--------------------------------------------
takie tam latadła: Extra 330 by Pilot RC & MythoS / PrometheuS / Sebach / SU-29 by SebArt & Extra 260 by PA & Lumax & Solius
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 10 lut 2020, o 15:17

Update: i kolejna aktualizacja


edit 1: wstawiam tu co ponizej zebrane:
edit 2: pamiętajcie o wysylce aikusowi swoich namiarów do pisma



- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?
No jeszcze pytanie jak z rejestracją helików i "zdalną identyfikacją"?

- Możliwość wykonywania lotów przez osoby nieletnie - moim zdaniem wystarczy jeden prosty zapis, że za dzieci poniżej jakiegoś tam wieku odpowiadają rodzice, oraz ewentualnie drugi, niezależny, że dzieci poniżej jakiegoś wieku nie mogą samodzielnie (bez opieki dorosłych) latać modelami powyżej jakiejś klasy wagowej..

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi?? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Latam 4-o metrowym samolotem co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020

- Mam MR o TOM 28kg co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport?? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych.

- Co z lataniem za granicą Państwa. Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane.

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany?? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe.

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich modelem powyżej 25kg.

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS.

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g łapią się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 18 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "ficzery", a jeśli tak, to które i w które?

- czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?

- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja Droneradar?
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19691
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 10 lut 2020, o 15:39

juz
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 10 lut 2020, o 16:20

mwx pisze:Amerykanie aktualnie piszą podobne listy do swojego FAA. Poniżej tekst z dość w sumie dobrą sugestią, żeby rozdzielić przepisy obowiązujące lataczy VLOS i tych którzy latają FPV.



Przetłumaczyłem / przeredagowałem treść., aby pasowała do Polskich obecnych realiów.

Dajcie znać kto ma ochotę się pod tym podpisać - niezależnie od naszej listy pytań i życzeń (może wszyscy?)
Traktuję to jako raczej wersję roboczą, więc wszelkie sensowne propozycje rozbudowy / zamiany treści - również mile widziane.

Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01

Jestem zaniepokojony faktem, zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze.
Proponowane zmiany w najlepszym razie znacząco podniosą koszty które trzeba będzie ponieść aby móc legalnie latać niektórymi modelami – jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.
Samo podniesienie kosztów wykonania takiego modelu spowoduje, że ta grupa modeli po prostu zniknie, a dodatkowo nieubłagane prawa fizyki sprawią, że zbudowanie legalnie latającego modelu tej wielkości zwyczajnie nie będzie możliwe.

Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Przykładowo: dla kogo stanowi zagrożenie helikopter elektryczny o średnicy wirnika powiedzmy 700mm, masie ok. 1 kg. latający rzecz jasna poza strefami lotniczymi gdzie takie loty są zakazane (tak jak np. obecnie CTR w promieniu powyżej 6km od granicy lotniska do wysokości 100 metrów), gdzie w praktyce lot takim helikopterem rzadko odbywa się na wysokości przekraczającej 30 metrów i w ogledłości większej niż 50 metrów od pilota?

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców), choć i tu należałoby rozgraniczyć te ta zwane drony na więcej niż jeden ich rodzaj:
- wielowirnikowce wyścigowe, małe, lekkie, szybkie, latające na nałych wysokościach, zawsze w zasięgu wzroku pilota (aczkolwiek FPV).
- zautomatyzowane profesjonalne i półprofesjonalne wielowirnikowce służące do filmowania (drony firmy DJI i podobne)
- wielowirnikowce zabawkowe, dziecięce, mikrodrony, których zasięg RC nie pozwala na wykonywanie lotów dalszych niż kilkadziesiąt metrów

W każdym z tych przypadków jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet nie koniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

W szczególności zaś całkowicie oddzielne przepisy powinny dotyczyć latania FPV (niezależnie od tego, czy VLOS czy BVLOS) od klasycznego latania modelami.
Powód takiego rozdzielenia przepisów wydaje się być oczywisty.

Piloci latający nie-FPV (i co za tym idzie VLOS), niezależnie od rodzaju statku powietrznego, powinni mieć najmniej restrykcyjne przepisy.
Moim zdaniem w zupełności wystarczy tu obowiązkowe oznakowanie modelu czytelnym numerem telefonu właściciela, oraz ograniczenie wysokości lotów powiedzmy do 100 metrów (ewentualnie niżej w określonych warunkach, np. tak jak obecnie w strefie CTR, w określonych odległościach od granicy lotniska i tak dalej).
Jeśli to za mało, dodatkowym wymogiem mogłoby być np. posiadanie na pokładzie układu FailSafe (przeważnie wbudowanego w większość odbiorników RC) umożliwiającego kontrolowane rozbicie modelu w razie utraty zasięgu.
Przy założeniu nie latania nad domostwami, samochodami, ludźmi – takie zabezpieczenia wystarczają w zupełności, aby latanie modelami było tak samo bezpieczne jak do tej pory.

Doświadczenie pokazuje też, że do pewnego stopnia zaawansowania, kompikowanie konstrukcji statku powietrznego (w tym jego awioniki) raczej obniża bezpieczeństwo lotów niż je podwyższa, gdyż wraz ze skomplikowaniem układu rośnie prawdopodobieństwo awarii.

Co innego w przypadku statków FPV i/lub dalekiego zasięgu i/lub mogących wykonywać loty autonomiczne, daleko poza lokalizację ich operatora – tu bez wątpienia przyda się inny, dużo bardziej rygorystyczny zestaw przepisów, jak również obowiązek zdalnej identyfikacji i możliwości śledzenia w czasie rzeczywistym wydaje się być potrzebą uzasadnioną.
Same statki powietrzne są bowiem wówczas dużo bardziej złożonymi układami, droższymi, jak również praktyka pokazuje, że stopień niezawodności systemów w które są fabrycznie wyposażone jest imponująco wysoki – można zatem i niejednokrotnie trzeba na nich polegać, zwłaszcza, jeśli loty mają charakter komercyjny, a nie jedynie rekreacyjny, sportowy.


Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 10 lut 2020, o 20:40

Podpisze się pod tym obiema rękami i nogami. Super.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 682
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 10 lut 2020, o 21:06

Ja również podpisuje się pod tym
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
pkali
Lider forum...
Posty: 2914
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 155 razy
Podziękowano: 241 razy

Postautor: pkali » 10 lut 2020, o 21:06

23. pkali

Wysyłam PW do aikusa.

Tapatalk
XLPower 520, protos 380, xl380, protos mini, gaui MX3, oxy2, omphobby M2, omphobby M1
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 10 lut 2020, o 21:16

Czyli nie jest to takie najgłupsze co mogłem wymyślić - OK.
Słuchajcie, moja propozycja jest taka: wyślę dwa maile, jeden z listą tych pytań/życzeń i drugi z tą treścią i do wszystkich nich dołączę tę samą listę nazwisk i adresów mailowych.
Żeby nie dublować list.
Jeśli ktoś wyraża sprzeciw - czas do końca tego tygodnia, tak samo jak czas na jakieś poprawki, modyfikacje i tak dalej.

W poniedziałek 2020.02.17 wysyłam maile.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 10 lut 2020, o 21:19

Walnij to w jednym piśmie.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 10 lut 2020, o 21:26

Można zrobić i tak: Ten list jako wstęp, a na koniec dodać te wszystkie punty jako takie jakby rozwinięcie... Spoko.

Aha i jeszcze jedno: dalej zachęcam wszystkich do podsyłania mi swoich imion,nazwisk i adresów mailowych - im nas więcej tym lepiej.
Dziękuję też tym którzy już napisali.

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość