Strona 1 z 1

Łopatki ogonowe

: 18 gru 2022, o 21:26
autor: Clad
Zastanawiam się w jakim celu jest tyle, a pewnie nawet więcej rozmiarów łopatek ogonowych. 92, 95, 96mm. Bez względu na rozmiar łopat głównych i tak wybieram największe jakie się zmieszczą do danej klasy i nie będą kolidować z głównymi. Waga w tym wypadku raczej nie ma znaczenia, wiadomo, że kilka mm większe będą lepiej trzymać ogon. Na przykładzie łopatek ze zdjęcia... czy można wybrać "za duze" łopatki ogonowe jeżeli przyjmiemy zasadę, że kupujemy je odpowiednio do klasy helika i nie kolidują z łopatami głównymi?

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 08:34
autor: Carson
Mozesz przypadkiem kupic takie, ktore nie zmieszcza sie w okucia :) np RT ma takie do klasy 380 jak dobrze kojarze. Roznica 1mm i juz sie nie mieszcza w niektore okucia.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 10:44
autor: Clad
...przyjmując, że grubość przy okuciu również jest taka sama i że wszystkie pasują.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 11:22
autor: mwx
Ogon kręci się ~4x szybciej niż wirnik główny. Opory aerodynamiczne rosną do kwadratu prędkości. Jak dajesz za długie łopatki kręcąc normalne/wysokie obroty to marnujesz kupę energii - krócej latasz, zamulasz napęd i utrudniasz sobie autosy.
No i ryzykujesz rycie o trawę.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 12:14
autor: Clad
Ok, czyli straty energii... zamiast latac powiedzmy ~4min czas skróci się do 3:45? Myślę że nie więcej. Zamulam napęd? Przecież fbl/gyro dobiera sobie optymalny kąt "stabilizacji" ogona, więc przy dłuższych łopatkach po prostu się mniej wychylą niż przy krótszych. W tym przypadku energia się raczej rownoważy. Przy autorotacji zgodzę się, że za duże łopatki mogą mieć znaczenie. Jeżeli chodzi o rycie o trawę, to najlepiej startować/lądować z asfaltu :D ale jak będą 1-2mm krótsze, nie ma gwarancji, że również nie zahaczysz o trawę. Wydaje mi się, że dalej na plus wychodzą dłuższe. Oczywiście, jeżeli potrafisz ustawić ogon na beton, na krótszych łopatkach to zakładanie dłuższych "bo tak" nie ma sensu. Ja w przypadku rexa 550 od zawsze miałem z tym problem. Mniejszy-wiekszy ale był.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 12:41
autor: kudzu
Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 12:46
autor: Clad
kudzu pisze:Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.

O tym nie pomyślałem, ale może być to trafny argument :D :thumb:

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 13:16
autor: mwx
kudzu pisze:Bo klient lubi mieć wybór, a producent może się pochwalić grubszym katalogiem.


Nie ma jednego właściwego rozmiaru dla danego rozmiaru, a nawet dla konkretnej konstrukcji.

Clad pisze:Ja w przypadku rexa 550 od zawsze miałem z tym problem. Mniejszy-wiekszy ale był.


A jednak standardowi użytkownicy latają 550tkami z 80mm, max 90mm na ogonie. Zapewne robisz coś nie tak.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 14:19
autor: kudzu
mwx pisze:Nie ma jednego właściwego rozmiaru dla danego rozmiaru, a nawet dla konkretnej konstrukcji.

Bo ja patrzę oczami amatora i z tego punktu widzenia różnica 2% w długości łopatki ogonowej wydaje się żartem.
Ale może rzeczywiście na pewnym poziome umiejętności takie różnice mają znaczenie - jestem w stanie w to uwierzyć.

A być może to jest jak ze słyszeniem różnicy w graniu sprzętu audio zasilanego kablem 99,997 a 99,998% miedzi.

Tak czy siak - lepiej mieć wybór niż go nie mieć. A jeśli dla kogoś nie ma różnicy czy weźmie 92 czy 93 mm, to jest w doskonałej sytuacji, bo jak w sklepie skończą się jedne, to weźmie te drugie. A nóż wtedy poczuje różnicę i będzie miał satysfakcję z wysokiego poziomu umięjętności

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 15:09
autor: mwx
Każdy dodatkowy mm promienia musisz pomnożyć przez 2π.

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 15:15
autor: Carson
mwx pisze:Ogon kręci się ~4x szybciej niż wirnik główny. Opory aerodynamiczne rosną do kwadratu prędkości. Jak dajesz za długie łopatki kręcąc normalne/wysokie obroty to marnujesz kupę energii - krócej latasz, zamulasz napęd i utrudniasz sobie autosy.
No i ryzykujesz rycie o trawę.


Wiecej niz lopatkami za dlugimi o 2mm zepsujesz zbyt mocnym naciagiem paska albo za ciasnym spasowaniem przekladni pionion-kolo glowne ;) Sprawdzone osobiscie. Wg mnie lepiej dac dluzsze niz dac za krotkie. Zwlaszcza jak lubisz niskie obroty albo latanie bigair dupaaa do przodu

Re: Łopatki ogonowe

: 19 gru 2022, o 16:49
autor: msheli
Carson pisze:Mozesz przypadkiem kupic takie, ktore nie zmieszcza sie w okucia :) np RT ma takie do klasy 380 jak dobrze kojarze. Roznica 1mm i juz sie nie mieszcza w niektore okucia.


RT71mm, one pasują do każdej 380tki, tylko nie mieszczą się do alu okuć od xlpower, do tych plastikowych wchodziły bez problemu.