http://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/s ... ch-za-namiTrochę ciekawostek, na dole artykułu pdfy ze szczegółami.
I wszystkiego naj z okazji światowego dnia drona.
Edycja jak by ktoś nie chciał czytać wszystkiego.
Planowane zmiany na ten rok, jeszcze obowiązują stare przepisyPrzepisy dla "modeli latających", określenie "bezzałogowe statki powietrzne" w prezentacji tyczy się modeli pilotowanych komercyjnie Zasady dla modeli latających i bezzałogowych statków powietrznych określono w oddzielnych załącznikach:
Załącznik nr 6
Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150 kg, używane wyłącznie w operacjach
w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych (modele latające)
Zasady wykonywania lotów – dotyczy modeli latających
Modelami latającymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem
następujących warunków:
1) operator lub obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z modelem latającym w celu
określenia jego położenia względem operatora i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej
odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób, zwierząt lub mienia;
2) zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników
przestrzeni powietrznej na wypadek awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym;
3) zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 100 m od granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli
lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu*;
4) zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych
niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora*
5) uwzględniając warunki meteorologiczne, strukturę i klasyfikację przestrzeni powietrznej oraz informacje
o ograniczeniach w ruchu lotniczym;
6)* w strefie CTR na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego;
7)* w strefie ATZ za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych;
8) w strefie D, strefie MCTR lub strefie MATZ jedynie za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach
przez niego określonych;
9) w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą zarządzającego danym parkiem narodowym i na
warunkach przez niego określonych;
10)* w strefie P jedynie za zgodą zarządzającego obiektem objętym daną strefą i na warunkach przez niego
określonych;
11)* w strefie ADIZ po poinformowaniu o lokalizacji i czasie lotów organu służby ruchu lotniczego (ATS) – (Air
Traffic Services) odpowiedzialnego za przestrzeń, w której ma być wykonywany lot, lub AMC Polska;
12) w przypadku wykonywania lotów w obiektach budowlanych za zgodą zarządzającego danym obiektem
i zgodnie z uzgodnionymi z nim zasadami bezpieczeństwa;
13) w przypadku lotów wykonywanych podczas zawodów sportowych – zgodnie z regulaminem
opracowanym przez organizatora tych zawodów.
* punkty 3 i 4 (nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi, których masa startowa nie
przekracza 0,6 kg);
* punkty 6 i 7 nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi, których masa startowa nie
przekracza 0,6 kg, w przypadku wykonywania lotów w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub do
wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody takiej jak drzewa lub obiekty
budowlane znajdujące się w promieniu do 100 m od operatora.
* punkty 6 i 7 nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25
kg w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem
terenu.
* punkty 10 i 11 nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi, których masa startowa nie
przekracza 0,6 kg, w przypadku wykonywania lotów poza terenem obiektów chronionych przez strefę P i do
wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody takiej jak drzewa lub obiekty
budowlane znajdujące się w promieniu do 100 m od operatora