Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16317
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2015, o 07:19

Kenobi36 pisze:[...]
Czyli jest przesunięcie w fazie o 90 st, bo koriolis i kropka


Nie zaden korilis na litosc boska tylko efekt zyroskopowy.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByroskop

Kenobi36 pisze:Niestety g prawda,


OK, byc moze masz racje.
Nie ma to znaczenia dla meritum naszej dyskusji, czyli dla wzajemnosci oddzialywan flybar - lopaty.

Kenobi36 pisze:[...]
Z tego wynika że jak model leci do tyłu to łopata nacierająca staje się powracającą i na odwrót. Czyli jak tarcza jest pochylona do przodu to model zacznie się pochylać do tyłu ?
:vhappy:
No a jak stoi a nie leci to nie ma strony nacierającej i powracającej czyli helik się nie da przechylić?
:vhappy:


Rany boskie... Kenobi... :masakra:
Przyjalem dla ulatwienia, ze model porusza sie wylacznie do przodu, a wtedy lopata po prawej stronie (w wirniku CW) jest powracajaca, a po lewej nacierajaca i takie samo nazewnictwo lopat przyjalem dla zawisu.
Chyba oczywsite, ze jesli model porusza sie do tylu to nazwy lopat powinny byc odwrotne.
Ja rozumiem, ze mozemy sie nie rozumiec, nie zgadzac sie ze soba, ale odpusc sobie celowe wprowadzanie sofizmatow do dyskusji.
Takie zagrywki mozesz sobie stosowac z .... a juz wuj z tym... nie powiem gdzie i nie powiem z kim (domyslisz sie).
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 26 wrz 2015, o 07:31

Chopaki... Litości. Obydwaj nie macie racji. I przestańcie już, bo czuję się winny. :D
Spotkacie się dziś na pałacowej to dacie sobie po razie i będzie spokój :)
Lata się? Lata. No to teraz zapraszam do kolejnej dyskusji - jak Wam się podoba nowa strona EPHELI? - moim zdaniem - spoko, aczkolwiek, jeszcze trzeba doszlifować pewne rzeczy. :D
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16317
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2015, o 08:37

Nie dam Kenobiemu po razie bo jest wiekszy i silniejszy ...:(
A co do kolejnej dyskusji to nie vyvoluj vilka z lasu :>
(dosc hermetyczne - jakby co to wyjasnie na polu).
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 26 wrz 2015, o 08:40

aikus pisze:Nie dam Kenobiemu po razie bo jest wiekszy i silniejszy ...:(


jak będzie latał to mu odszlifujemy błotnik, który tak pieczołowicie lakierował :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 26 wrz 2015, o 08:53

I tak mu już nic nie pomoże
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 28 wrz 2015, o 06:51

aikus pisze:
Kenobi36 pisze:[...]
Czyli jest przesunięcie w fazie o 90 st, bo koriolis i kropka


Nie zaden korilis na litosc boska tylko efekt zyroskopowy.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByroskop
Jedni sobie tłumaczą koriolisem, inni żyroskopem, może inii jeszcze polami od żył wodnych, nie wiem, niestety nie koriolis i nie żyroskop i nie 90 stopni
Powód przechylania śmigłowca jest jak opisałem.

aikus pisze:
Kenobi36 pisze:Niestety g prawda,


OK, byc moze masz racje.
Nie ma to znaczenia dla meritum naszej dyskusji, czyli dla wzajemnosci oddzialywan flybar - lopaty.

Kenobi36 pisze:[...]
Z tego wynika że jak model leci do tyłu to łopata nacierająca staje się powracającą i na odwrót. Czyli jak tarcza jest pochylona do przodu to model zacznie się pochylać do tyłu ?
:vhappy:
No a jak stoi a nie leci to nie ma strony nacierającej i powracającej czyli helik się nie da przechylić?
:vhappy:


Rany boskie... Kenobi... :masakra:
Przyjalem dla ulatwienia, ze model porusza sie wylacznie do przodu, a wtedy lopata po prawej stronie (w wirniku CW) jest powracajaca, a po lewej nacierajaca i takie samo nazewnictwo lopat przyjalem dla zawisu.
Chyba oczywsite, ze jesli model porusza sie do tylu to nazwy lopat powinny byc odwrotne.

Właśnie potwierdzasz swoją opinię że jak model leci do tyłu to jak tarcza jest pochylona nadal do przodu, a coś się zmienia na przeciwną stronę a zmienia się nacierająca i powracająca to logicznie rozumiie się przez się że helikopter bedzie się pochylał do tyłu. :vhappy:

Żadne rozgrywki. Śmieszne jest to co piszesz bo się nad tym nie zastanawiasza. Nie ważne jest która łopata jast powracająca a która nacierająca bo niezależnie od tego to jak tarcza jest przechylona do przodu to model przechyla się do przodu. Dlatego nie piwinieneś używać pojęć nacierająca i powracająca bo ktoś pomyśli że to na znaczenie w tym przypadku a nie ma. Powinieneś użyć pojęć łopata po leweji i po prawej bo te są niezależe od kierunki lotu.


Niestety nja nie odpuszczę, po prostu mam swoje stanowisko i jestem tego pewien że na fblu model lata jak na flybarze tylko jest bardziej doskonały i stabilny natomiast obniżając pidy będzie mniej "absolute stable" jak to w reklamie beastx piszą i latał prawie jak mechaniczny flybar czyli się bardzie słaniał i bardziej zmieniał trajektorię lotu w zależności od prędkości, wektora i ciągu łopat oraz kierunku lotu.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16317
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 18 paź 2015, o 12:59

Łomatko... 250tka z pretem... Sie dzieje:)
ten tego ja tylko na chwile., bo mi sie cos przypomnialo, tylko zaraz zaraz, gdzie to bylo....
JEST!! Hihi...

Kenobi36 pisze:
Etap trzeci końcowy
Przechylanie modelu wynika z czegoś innego. Załózmy że fbl dla uproszczenia. I teraz uwaga, mamy giętki wał główny!!! wtedy jak tarczę przechylimy do przodu i będziemy kręcić wirnikiem oraz rysować w wyobraźni drogę którą chce podążać łopata ( linia równoległa do łopaty ) to zobaczymy że będzie podążać po wirtualnej plaszczyżnie przechylonej tak jak tarcza do przodu i równoległej do łopat w pozycjach z lewej i prawej.
Teraz że łopaty pracują po tej płaszczyźnie to sprężysty wał się chce wyprostować i delikatnie przechyla model do przodu.
Niestey wał nie jest giętki dlatego model w locie jest bardzo silnie ciągnięty do tej wirualnej płaszczyzny i dlatego się przechyla się do przodu.
Może lepszym założeniem będzie to że nie wał a łopaty są giętkie i czubek łopaty podąża po przechylonej do przodu płaszczyźnie.


I tak płaszczyzna tarczy, płaszczyzna kręcenia się flybara i płaszczyzna wirtualna wirnika głównego są wzajemnie zgodne i nie ma żadnego przesunięcia o 90st.




Masz racje!
Troche mi to zajelo, ale nie dlatego, ze jestem az tak glupi ze myslalem o tym dwa miesiace (czy tam iles)... Poprostu nie mialem czasu sie nad tym pochylic.
I generalnie jest tak:
Kiedy lopata ma najwiekszy skok, to nie znaczy, ze JEST najwyzej, tylko ze PORUSZA SIE W GORE najszybciej.
PORUSZA SIE w gore najszybciej, po to, zeby na koniec BYC NAJWYZEJ, kiedy skok jest juz zerowy. (mowie oczywsicie o ... ze tak to ujme "skladowej cyklicznej" skoku.).
Zatem, zeby pochylic plaszczyzne wirnika do przodu, musze zwiekszyc skok lopaty powracajacej (tej po prawej stronie, ktora za chwile bedzie nad ogonem).
Ergo jest dokladnie tak jak mowisz. Efekt zyroskopowy nie ma tu nic do rzeczy.

Teraz jak na to patrze to jest to zaskakujace jak malo ludzi to rozumie... Ilez to przepychanek bylo na ten temat na epch... NIkt ich nigdy nie rozwiazal... a byli i tacy co podpierali swoje racje wykladami Profesorow MELu...
:dk:

Piąteczka Ben!!
:piwo:


@Byku! Nie placz, nie rozpaczaj, laduj pakiet malym pradem i normalnie lataj.
Ja juz tak dwa pakiety z nowej serii zalatwilem. dopoki nie zjedziesz ponizej 3V tragedii nie ma - ten pakiet poprostu troceh szybciej padnie.
Narysuj sobie na nim czerwony krzyzyk i tyle. I obserwuj czy sie nie rozbalansowuje, w razie potrzeby skroc na nim troche czas lotu i juz.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 18 paź 2015, o 16:31

:piwo:
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 955
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 18 paź 2015, o 18:06

A czy Pan Danielus będzie coś przewijał?
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 18 paź 2015, o 18:22

Hehe... dobre żyrko będzie Kenobi potrzebował żeby się helik wokół silnika nie owinął...
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 18 paź 2015, o 19:14

Leży przy kabince :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 18 paź 2015, o 19:34

Ja dziś wreszcie uszczelniłem i przetestowałem ostatni element elektroniki. Szkoda, że nie słyszeliście furkotu wody i nie widzieliście tych kłębów wirującej mgły, no ale to już w innym dziale...
A przy okazji, bo w końcu tylko po to tu wlazłem:
- Żeby helikopter z zawisu zaczął lecieć do przodu, musi pojawić się siła, która go do przodu popchnie/pociągnie. Jedynym źródłem takiej siły byłoby pochylenie siły nośnej rotora do przodu...
Niestety, rotor to wirująca masa, więc przy zmianie kierunku osi jego wirowania, pojawiają się efekty zjawiska żyro które sprawiają, że skoro rotor kręci się w prawo, to jego siłę nośną musimy pochylić nie do przodu, tylko w lewo.
Takie są tu zjawiska "fundamentalne". Inne też istnieją, ale stanowią "szczególiki".
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 18 paź 2015, o 20:02

Aikus, niezły ubaw, co?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Gajos

Postautor: Gajos » 18 paź 2015, o 20:03

Przecież mówię, że lama ze mnie... Ale elektronikę mam szczelną.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 18 paź 2015, o 20:06

Lepiej nie używać terminu "fundamenty", bo pod nimi mogą być jeszcze pale, to one przejmują to co się nie mieści ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Gajos

Postautor: Gajos » 18 paź 2015, o 20:10

No dobra, to "podstawowe". Pod "podstawą/ami" też są jakieś pale? Na przykład Sztywne Azji? ;)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16317
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1782 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 19 paź 2015, o 11:51

Kenobi36 pisze:Aikus, niezły ubaw, co?



Ubaw ubawem ale posiadana wiedza nalezy sie dzielic, tym bardziej ze ludzie mnie na PW zaczynaja dopytywac, jak my to wykombinowalismy ze udalo nam sie precesje zyroskopowa z tego wywalic.

Wiec ... zeby jakos dopomoc wymyslilem tlumaczenie przez taka analogie:
Moze komus pomoze, moze nie, mam nadzieje, ze nikomu nie przeszkodzi.


Mamy samolot.
Stoi na ziemii. I startuje. Nabiera predkosci, rozpedza sie... W koncu pilot sciaga drazek, ogon idzie w dol, skrzydla zwiekszaja kąt natarcia i samolot zaczyna sie wznosic.
Zwiekszenie kąta natarcia platow nosnych nie powoduje, ze samolot od razu znajduje sie na wysokosci 100 metrow, right? Jest to zrozumiale. Zwiekszenie kąta natarcia platow nosnych powoduje, ze samolot zaczyna sie PORUSZAC w gore. Az w koncu znajduje sie na gorze, na tej - powiedzmy- wysokosci przelotowej (niech bedzie ze nielegalny imigranc chce sie ukryc przed radarami wiec ... ) 100. Wyzej nie chce juz leciec, wiec ustawia samolot poziomo i leci sobie na tych 100 metrach.
przelecial przez granice i chce ladowac, wiec opuszcza dziob, (ustawia ujemny kąt natarcia platow nosnych) i znowu nie znaczy do ze od razu zapierdoli w ziemie tylko bedzie sie stopniowo obnizal...
Samo ladowanie pomijam, bo tu by byla niespojnosc:)

Teraz lopata helikoptera.
Zakladamy zawis i chcemy zeby helikopter polecial do przodu.
Ergo, trzeba go pochylic do przodu.
Ergo, lopaty nad ogonem muszą znalezc sie wyzej niz te nad dziobem.
Zatem zwiekszamy kąt natarcia lopaty powracajacej, lopata zaczyna sie przemieszczac w gore.
Najpierw jak lopata dopiero co stala sie powracajaca kąt natarcia jest maly, lopata idzie w gore powoli.
Potem kąt stopniowo rosnie i kiedy lopata jest po prawej stronie jest najwiekszy - lopata porusza sie w gore najszybciej (ALE NIE JEST JESZCZE NAJWYZEJ!! CALY CZAS SIE WZNOSI).
Potem kąt natarcia powoli spada, ale ciagle jest dodatni - lopata caly czas idzie w gore.
W koncu lopata znajduje sie nad ogonem, kąt natarcia wynosi 0, lopata jest na żadanej wysokosci - tak jak samolot na swojej wysokosci przelotowej.
No i rroznica jest taka, ze lot samolotu trwa troche dluzej.
Dla lopaty granica to ogon i lot na wysokosci przelotowej trwa niezmiernie krotko.
zaraz za ogonem zaczyna sie stopniowe znizanie. Najpierw powolne, a potem coraz szybsze. Znizanie przyspiesza az lopata (ktora przechodzac przez ogon stala sie lopata nacierajaca) znajdzie sie po lewej stronie - wtedy ujemny kąt natarcia jest najwiekszy.
Potem ujemny kąt powoli sie zmniejsza, lopata opada coraz wolniej i w koncu lopata zatrzymuje sie na malej wysokosci nad dziobem.
...



Tyle ode mnie mam nadzieje, ze komus pomoge jak juz pisalem wczesniej.
Jednoczesnie oglaszam oficjalnie ,ze w przez najblizsze dwa tygodnie raczej nie bede bywal przy kompie, a w telefonie dzubac nie bardzo lubie wiec...
... no.
Wysokosci!!
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 19 paź 2015, o 12:30

Hmmm... nie rozumie... :D
A tak serio, to jest dosyć oczywiste. To o czym pisze Aikus można zaobserwować poniekąd w warunkach domowych. No dobra - nie będziecie w stanie zaobserwować jak cały "talerz" zmienia kąt (choć hardcore'owcy dadzą i temu radę), ale reakcję łopat na np. pochyloną do przodu tarczę. Pochylamy drążek elev ku górze i kręcimy sobie wirnikiem, obserwując zmiany na łopatach.
Zresztą, gdzieś na YT była fajna animacja i nie trzeba żadnych doświadczeń w domu przeprowadzać;

[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=83h6QK-oJ4M [/youtube]

Ot co, chyba, że chodzi o coś kompletnie innego, a moje czytanie ze zrozumieniem kompletnie niedomaga :D Zdarza się najlepszym ;)

@edyta - czemu znaczniki YT nie działają? :D
Bo jest https?
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 19 paź 2015, o 12:44

Animacja pokazuje jak dziłą tarcz, jak sterownie cykliką i skokiem ale nie wyjaśnia jakie siły powodują przechylanie się helikoptera.

Aikus, efekt żyroskopowy istnieje, ale jest on pomijalny z siłą z którą brnie łopata przed siebie, a brnie ona w tym kierunku w którym się ją skieruje.
EDIT
Efekt precesji żyroskopowej żyroskopowy jest głównym czynnikiem powodującym przechylanie się helikoptera.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:05 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 19 paź 2015, o 12:56

No jak to nie wyjaśnia? No dobra, może nie do końca wyjaśnia. To nie można sobie wyobrazić, że łopaty tną powietrze i trafiając na opór i będąc pod kątem, unoszą się, bądź opadają w zależności od tegoż kąta właśnie? Tam dochodzą jeszcze jakieś siły nośne (różnica ciśnień), ale dla mnie - prostego faceta - wystarcza takie zobrazowanie. Who's with me?!
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość