Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 paź 2014, o 14:05

qemay pisze:
Po to wymyślono endpointy by przy flybarze to korygować. Ale w FBL nie ma takiej funkcji

To zależy od FBL'a i jak się do pewnych rzeczy podchodzi. G31 z tego co pamiętam miał związaną z tym funkcję.

O ile pamiętam w BeastX tez jest korekta EPA

EDIT: myślę że problem przy niewypoziomowanej tarczy może brać się z wprowadzenia dodatkowej nieliniowości układu. Dużo łatwiej jest zaprojektować układ sterujący obiektem liniowym niż nieliniowym...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 7 paź 2014, o 14:35

shacker pisze:To wie tylko chińczyk. A tak serio, to mam podejrzenia. Generalnie coś jest bardziej niż mniej. Jedno serwo może mieć np. minimalnie jedną oś wyżej z powodu mocowania. Wtedy jak wszystkie orczyki będą poziomo, to tarcza będzie krzywo. Po korekcji neutrum trymerami (w FBL), będzie ok, ale wyżej już być nie musi.
Druga sprawa to to, że jedno z serw porusza się odwrotnie od pozostałych - gdy dwa serwa idą do góry (np. obracają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jedno z serw idzie w drugą stronę - przeciwnie. Ma oczywiście rewers ustawiony, ale mechanicznie jest to ruch odwrotny. Stąd może być też różnica na tych trybikach. Nie wnikam, jest jak jest. Jakby się dało to ustawić, to bym ustawił. A tak z tym żyje.



Stawiam ze najbardziej prawdopodobna przyczyna to rozna nie-liniowosc potkow w serwach ;)

qemay pisze:[...]
Powinienem doprecyzować. W idealnych warunkach (idealnie szybkich serwach o idealnie dużej rozdzielczości i idealnie dużej czułości żyroskopu) fbl powinien sobie być w stanie poradzić z każdą nieważne jak ustawioną tarczą.


No wlasnie nie!! ... nie wydaje mi sie...
Chociaz ... to okreslenie "idealnie duza czulosc" jest dla mnie konfudujaca, bo co to wlasciwie znaczy... ^^
NVM - nie ma czegos takiego... wiec...

Byloby tak jak mowisz, gdyby zyroskopy FBLa w osi ELE i AILE dzialaly tak jak zyroskop HH.
I wtedy nie ma znaczenia ustawienie tarczy czy wiatr - o ile tylko jest to FIZYCZNIE MOZLIWE, model utrzyma swoja pozycje niezaleznie od przekoszenia tarczy czy wiatru czy niewywazenia.
I nie trzeba tu nic idealnego - taki uklad zadziala tak jak mowisz.
Wystarczy sie przeleciec samolotem z wlaczonymi zyroskopami HH na sterach. Nie ma znaczenia wywazenie, nie ma znaczenia trymowanie - tak jak ustawie samolot tak on idzie o ile tylko dam mu wystarczajaco duzo gazu.

Ale ryzoskopy FBL tak nie dzialaja.

Przeczytaj jeszcze raz moj opis dzialania FBLa na pierwszej stronie tego wątku...

Zle wypoziomowana tarcza to czynnik zewnetrzny taki sam jak wiatr czy zle wywazenie modelu.
Awatar użytkownika
Bazant
Domownik forum...
Posty: 360
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Za Piasecznem :)
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Bazant » 7 paź 2014, o 21:35

To aby sie tylko upewnic.
Trzymanie ogona działa "inaczej" niz cyklika?
Przy ogonie nie ma czegos w rodzaju niewypoziomowanej tarczy, ogon ma trzymac i niewazna jest ta poczatkowa wartosc itd?
Jesli wystepuje u mnie dryf to kwestia wibracji a nie blednego ustawienia slizgacza itd?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 8 paź 2014, o 07:51

Bazant pisze:Trzymanie ogona działa "inaczej" niz cyklika?


Tak.
Pisalem juz jak dziala flybar... Teraz napisze jak dziala FBL:

1. POstaw na stole helikopter z uzbrojonym, zalogoweanym FBL (ale wylaczonym silnikiem).
2. Helikopter stoi, tarcza poziomo.
3. POloz helikopter na bok.
4. Co sie dzieje z tarcza?
Tarcza przechylila sie w strone przeciwna do tej na ktora polozyles helikopter, ale stopniowo wraca do polozenia poziomoego.

A teraz ogon.
1. j.w.
2. ogon w neutrum albo w jakiejs tam pozycji.
3. Obroc helikopter w osi pionowej (przestaw ogon).
4. Co sie dzieje ze slizgaczem ogona?
Slizgacz ogona przesunal sie i pozostaje w tej pozycji, poniewaz zyrko HH pamieta pozycje wyjsciowa i probuje do niej wrocic.

Bazant pisze:Przy ogonie nie ma czegos w rodzaju niewypoziomowanej tarczy, ogon ma trzymac i niewazna jest ta poczatkowa wartosc itd?


W granicach mozliwosci fizycznych - tak. Jesli ogon, endpointy i tak dalej bedzie do tego stopnia zle ustawione, ze np. nie bedzie kątów dodatnich na ogonie no to nie ma zmiluj - wiadomo.

Bazant pisze:Jesli wystepuje u mnie dryf to kwestia wibracji a nie blednego ustawienia slizgacza itd?



Raczej tak, aczkolwiek zaczac nalezy zawsze od poprawnego ustawienia mechaniki... Przy usuwaniu kazdego problemu zaczynac nalezy zawsze od rzeczy najprostrzej do sprawdzenia i ew. poprawienia.
Ja osobiscie ustawiam nawet 6 -8 stopni wstepnej kompensacji ogona, chociaz zyrka z HH teoretycznie tego nie potrzebuja.
Teoretycznie nie potrzebuja, ale nawet instrukcja ZYXa podaje zeby ustawic okolo 8*.
POprostu zyrko ma wtedy odpowiedni zakres pracy.
HeadLock tez dziala tylko do pewnego momentu - potem pusci.
Wiec nawet jesli ogon zle ustawiony mechanicznie w zawisie bedize trzymal to pusci np. przy strzeleniu kątami... A nie powinien puscic.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 paź 2014, o 08:13

aikus pisze:Tarcza przechylila sie w strone przeciwna do tej na ktora polozyles helikopter, ale stopniowo wraca do polozenia poziomoego.
To wynika z faktu że oś AIL/ELE działa w trybie AVCS czyli brak obrotu/ruchu jest rozpoznawany jako stan prawidłowy nie wymagający korekty
aikus pisze:zaczac nalezy zawsze od poprawnego ustawienia mechaniki... Przy usuwaniu kazdego problemu zaczynac nalezy zawsze od rzeczy najprostszej do sprawdzenia i ew. poprawienia.
Mechanika jest najbardziej oczywista ale nie najprostsza... :)
aikus pisze:Ja osobiscie ustawiam nawet 6 -8 stopni wstepnej kompensacji ogona, chociaz zyrka z HH teoretycznie tego nie potrzebuja.
Teoretycznie nie potrzebuja, ale nawet instrukcja ZYXa podaje zeby ustawic okolo 8*.
To kolejne potwierdzenie twierdzenia, że poprawne ustawienie żyra powinno przeprowadzać się w RATE a nie HH (p. również link poniżej)
aikus pisze:POprostu zyrko ma wtedy odpowiedni zakres pracy.
Nie tyle żyrko ile serwo albo żyrko+serwo. Tu jest jedna z wielu dyskusji...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 8 paź 2014, o 08:25

Ramotny pisze:
aikus pisze:Tarcza przechylila sie w strone przeciwna do tej na ktora polozyles helikopter, ale stopniowo wraca do polozenia poziomoego.
To wynika z faktu że oś AIL/ELE działa w trybie AVCS czyli brak obrotu/ruchu jest rozpoznawany jako stan prawidłowy nie wymagający korekty


Czyli teraz wiemy juz wszystko.
Wiemy co to jest tryb rate, wiemy co to jest HH i wiemy co to jest AVCS.
Bo ja tego ostatniego tak do konca do tej chwili jeszcze nie wiedzialem...
A teraz pamietam, ze kiedys widzialem zyroskop ogonowy zachowujacy sie tak jak ten z FBLa i se mysle "Co za jakies dziwactwo - zyrko HH nie powinno tak dzialac... " ...
heh:) :plask: I mialem racje - zyrko HH nie powinno. Sęk w tym ze to nie bylo zyrko HH...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 paź 2014, o 09:18

Żyrko HH i AVCS funkcjonalnie dla trzymania ogona są tożsame. Różnią się działaniem po ruszeniu drążka RUDD:

- dla żyrka HH (nie-AVCS) zmiana sygnału RUDD oznacza "wychyl serwo proporcjonalnie do wartości sygnału" - takie Pass-Through. Na to samo wychylenie w lewo/prawo model może różnie reagować tj obracać się z różną prędkością/dynamiką

- dla żyrka AVCS zmiana sygnału RUDD oznacza "osiągnij prędkość kątową proporcjonalną do sygnału" - jeśli model zacznie się obracać szybciej wychylenie serwa ulegnie korekcie (zmniejszeniu). W takim przypadku ten sam sygnał lewo/prawo da taką samą prędkość kątową obrotu (o ile mechanika na to pozwoli).

Z tego powodu żyrka AVCS są lepsze do akrobacji bo model zachowuje się identycznie w piruetach lewych i prawych (pomijam tu efekty żyroskopowe i boczny trym tarczy). W niektórych żyrach i FBL (nie pamiętam czy to była Futaba czy inne - chyba w FBL Skokum-a) można nastawić przez PC konkretną wartość prędkości kątowej np 360st/sek.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 8 paź 2014, o 09:22

Ramotny pisze:[...]
Z tego powodu żyrka AVCS są lepsze do akrobacji bo model zachowuje się identycznie w piruetach lewych i prawych (pomijam tu efekty żyroskopowe i boczny trym tarczy). W niektórych żyrach i FBL (nie pamiętam czy to była Futaba czy inne - chyba w FBL Skokum-a) można nastawić przez PC konkretną wartość prędkości kątowej np 360st/sek.



A wiesz co? W Brainie tak jest...
A Zyroskop ogonowy Braina wcale nie zachowuje sie tak jak AVCS tylko wlasnie jak HH. Slizgacz w przestawionym recznie ogonie nie wraca powoli na miejsce... A tarcza wraca.

A w Brainie ustawia sie szybkosc obrotu helika w kazdej osi wlasnie w stopniach na sekunde.
Wiec... ? To chyba jednak nie tylko na tym polega roznica miedzy zyroskopami ogonowymi i tymi na cyklice...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 paź 2014, o 09:49

Wcale nie jest powiedziane że wszystkie osie jednego urządzenia pracują identycznie. Podłużna i poprzeczna mogą być AVCS a pionowa HH... To zależy jak sobie konstruktor wymyślił i jaki cel chciał osiągnąć.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 8 paź 2014, o 10:15

No tak, oczywiscie, ale w swietle tego co mowisz:

1. Zyroskopy HH pracuja tak ze nie mozna zadac predkosci kątowej z jaka ma sie obracac urzadzenie.
2. Zyroskopy AVCS pracuja tak, ze mozna zadac pradkosc katowa z jaka ma sie obracac urzadzenie.
3. Tarcza w FBLach przy nie poruszanym modelu powoli wraca do neutrum - zyroskop pracuje w trybie AVCS.
4. Ogon w FBLach przy nie poruszanym modelu NIE WRACA do neutrum - zyroskop pracuje w trybie HH.

W Branie, mozna zadac predkosc kątowa z jaka bedzie obracal sie model w kazdej osi, a serwo ogonowe nie wraca do neutrum przy nieruchomym modelu co jest praktycznie sprzeczne z przynajmniej jednym z powyzszych czterech punktow.
Awatar użytkownika
shacker
Elita forum...
Posty: 578
Rejestracja: 28-01-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 25 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: shacker » 8 paź 2014, o 10:31

Szukacie coś tylko właściwie nie wiadomo już po co.

Na ogonie jest inna implementacja pętli regulacji PID i ot cała różnica. Ogon ma błąd kumulujący się, czyli ślizgacz nie wraca, bo cały czas widzi różnicę (bład) między pozycją zadaną (kątem, prędkością obrotową) a pozycją bieżącą.

Na tarczy implementacja jest inna, błąd nie kumuluje się, ale jest pamiętany przez pewien czas w postaci serii próbek. Dzięki temu jest możliwa optymalizacja piruetów, czyli manipulacja błędem z przeszłości. A że pamięć jest ograniczona, to po pewnym czasie znikają najstarsze próbki, a więc sumaryczny błąd się zmniejsza, a tarcza wraca do neutrum (zerowego błędu). Tak ja to widzę, ale dla użytkownika to i tak nie jest ważne.
DEVO 8S @ ALZRC 450 Pro V2 FBL (ZYX) / T-rex 600 Pro (MSH Brain)
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 8 paź 2014, o 10:39

Święta racja. Ważne że lata :-)
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16004
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1693 razy
Podziękowano: 1003 razy

Postautor: aikus » 8 paź 2014, o 10:42

@shacker: I pewnie masz racje... Jestes jednym z tych ktorzy rozumieja te rownania regulatorow ze zmiennymi PID... Mi to raz tlumaczyl Kula na polu, ale jak to ze slowem mowionym - szybko ulecialo z glowy.

A sprawa jednak jest istotna dla zwyklego uzytkownika, bo to wyjasnia dlaczego poziomowanie tarczy w FBLu jest wazne.

Juz pomijajac fakt, ze wsrod nas chygba nie ma kogos takiego jak "zwykly uzytkownik"... ;)

Update: Tu jest wyjasnienie o ktorym mowie:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Regulator_PID

hmm

To ten... To moze ja jednak bede tym zwyklym uzytkownikiem... :|
Awatar użytkownika
Pavelsky
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 46
Rejestracja: 08-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 3 razy

Postautor: Pavelsky » 9 paź 2014, o 05:46

Znajdź w menu apki opcję swasch mix.
Będziesz miał 3 ustawienia np: Alie+60%, Pit+60% i Ele+60%.
Ustaw Alie i Pit na -60% i zobacz, co się będzie działo.
Jeśli przy dodaniu gazu cała tarcza będzie szła do dołu, to wróć Alie i Pit do plusów i ustaw Ele -60%.
Masz tu jeszcze tutka:http://www.youtube.com/watch?v=ANl6ZyOQGTg
Pozdro
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 9 paź 2014, o 14:22

Z tym gazem to jest tak, że w niektórych modelach gaz + tarcza idzie do góry, a w innych jest odwrotnie. Zależy czy to FBL czy nie = od układu miksów nad tarczą.
A co do HR3 - typowe że w różnych apkach może być odwrotnie :thumb:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
szuli
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 43
Rejestracja: 04-10-2014
Lokalizacja: Leszno
Podziękował: 2 razy

Postautor: szuli » 20 paź 2014, o 08:48

Odgrzeję kotleta... W/w część pasuje po minimalnym skróceniu wału od F49... Uszy są grubsze i wytrzymują więcej...

Poza tym Extreme ma w ofercie tę częśc z aluminium...

Obrazek
http://www.xtreme-production.com/xtreme ... f6cc984f99
Awatar użytkownika
tmgofer
Domownik forum...
Posty: 304
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Warszawa/Tarnów/Kraków
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: tmgofer » 29 paź 2014, o 19:52

Hej!

Panowie, jaki jest sens bytu tego nacięcia w głowicy, kiedy śruba przechodzi w ten sposób:
Obrazek
Przecież dokręcając nawet "na chama" nie powoduje to jakoś specjalnie mocnego zaciśnięcia na wałku.
To nie lepiej było puścić to cięcie jeszcze dalej, tak ze 2 mm? Albo śrubę przenieść parę mm...
Pozdrawiam,
Mateusz
(MSH Protos Mini, Sab Goblin 700 Competition)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 29 paź 2014, o 19:54

Nie ma. Projektant albo kopiowacz spartolił.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
donia
Elita forum...
Posty: 1016
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 24 razy
Podziękowano: 43 razy

Postautor: donia » 29 paź 2014, o 19:56

Align tak mocuje hub od 600 :/

~wysłano z ciapciaka~
--
donia
=Wrocław=
Awatar użytkownika
tmgofer
Domownik forum...
Posty: 304
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Warszawa/Tarnów/Kraków
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 24 razy

Postautor: tmgofer » 29 paź 2014, o 20:05

Aha, czyli to norma jest?
Ja myślałem, że mam jakąś niedorobioną część :P
Pozdrawiam,
Mateusz
(MSH Protos Mini, Sab Goblin 700 Competition)

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość