Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
edek
Elita forum...
Posty: 582
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 44 razy

Postautor: edek » 15 maja 2011, o 19:35

Inzynier Ramotny nie rzucalby slow na wiatr.... :mrgreen:
exTeam Gaui
Awatar użytkownika
super_mario2
Elita forum...
Posty: 980
Rejestracja: 05-02-2011
Lokalizacja: Halinów
Podziękował: 53 razy
Podziękowano: 44 razy
Kontaktowanie:

Postautor: super_mario2 » 15 maja 2011, o 20:37

Ramotny pisze:
edek pisze:MOgles edytowac posta i dopisac te moze i moze bym tego nie zauwazyl :mrgreen: ma byc autos!

Jakoś śmierdzi mi podpuchą... :masakra:


Zawsze fajnie jest jak się coś dzieje :rotfl:
Żebyś widział wczorajsze efektowne zakończenie FPV Kenobiego...
Jakby mu kto granat włożył :mrgreen:
Pozdrawiam Mariusz
Goblin 700, T-Rex 450 PRO V2 3GX, 600 ESP BeastX
E-flite MSR, FPVRaptor
Spektrum DX8, Phoenix RC
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 26 maja 2011, o 11:00

Dzisiaj "podpuszczony" przez Was - drodzy koledzy :evil: - spróbowałem zrobić autorotację moim 4-B. Niestety próba była nieudana ponieważ wirnik nie bardzo miał chęć się kręcić :masakra: . Filmu nie będę pokazywał bo nie ma nic do chwalenia się.
Skończyło się na złamanym orczyku serwa (zębatki przeżyły), wygiętym popychaczu jednego okucia i pękniętej łopacie. Co ciekawe podwozie przeżyło... :wow2:
Jak stres ze mnie zejdzie to może będzie podejście numer 2...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 5 cze 2011, o 17:52

do innego modelu...
Chciałbym założyć FBL-a do Frenzy 90N. Pojawiła się oryginalna głowica w HK do tego modelu, jednak komentarze mówią że ma pewne wady.
Myślałem by kupić całą głowicę od T-rexa 700. Tylko pytanie czy będzie pasować do Frenzy?
Więc w jaki sposób sprawdzić czy ten element będzie pasował, na jakie części zwrócić uwagę, jakie elementy muszą mieć wymagany wymiar by wszystko to grało...???
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 5 cze 2011, o 20:06

Aż taki "oblatany" (nomen omen) w FBLach nie jestem (raptem jeden 2-B T500 i 4-B T500) ale na "zdrowy, chłopski" rozum głowica z innego modelu powinna mieć choćby zbliżoną długość ramion okuć (kulka-oś szpindla) żeby zachować "przełożenie" tarcza-okucie. Poza tym oczywiście średnica wału. Jedyne co może ewentualnie wymagać wymiany/adaptacji to długość popychaczy ale to akurat uważam za najmniejszy problem.
A nawet i wał nie jest problemem jak się ma możliwość wytoczenia tulei redukcyjnej (niektóre głowice mają takie tuleje nawet w kompletach).
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 2 lip 2011, o 23:43

Czy zastosowanie GŁOWICY TRÓJŁOPATOWEJ przynosi korzyści dla początkujących adeptów latania.

Znalazłem tylko wzmiankę o lepszych możliwościach akrobatycznych, czy może model jest bardziej stabilny :?:
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 2 lip 2011, o 23:48

przynenta pisze:Czy zastosowanie GŁOWICY TRÓJŁOPATOWEJ przynosi korzyści dla początkujących adeptów latania.

Znalazłem tylko wzmiankę o lepszych możliwościach akrobatycznych, czy może model jest bardziej stabilny :?:



jest bardziej stabilny jak założysz system stabilizacyjny i go porządnie ustawisz np Helicommand i tym podobne.
Bez tego musisz mieć spore umiejętności żeby latać i dobrze ustawiona głowicę.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 2 lip 2011, o 23:50

Stosowanie głowicy wielołopatowej niejako automatycznie eliminuje układ flybara czyli pręta stabilizująco-sterującego.
Co prawda zwiększa się nieco całkowita masa wirnika (i efekt żyroskopowy) ale eliminuje się całkowicie układ stabilizacji i bardziej obciąża się serwa tarczy.
O ile stabilizację można "odzyskać" stosując układy FBL (Beast-X, Skookum, GAUI, Turnigy, V-Bar i inne) o tyle siły na serwach zawsze już będą większe.
Osobiście mam doświadczenia z głowicą 4-łopatową bez dodatkowej elektroniki - lata i to całkiem nieźle ale cały model jest bardzo wrażliwy na wiatr, podmuchy, lot postępowy i inne "zaburzenia". Nadto trzeba wsadzić znacznie mocniejsze serwo na ogon i zwiększyć łopatki o jeden rozmiar bo wirnik daje większe opory i ogon nie daje rady przy gwałtowniejszych manewrach.

Bez układu FBL początkujący będzie miał problemy...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 2 lip 2011, o 23:51

Dzięki, czyli na początek lepiej się w to nie pchać :masakra:
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 3 lip 2011, o 13:13

przynenta pisze:Dzięki, czyli na początek lepiej się w to nie pchać :masakra:

Zdecydowanie nie - prościej ustawić model tak, aby był łagodniejszy przy manewrach i stabilniejszy w zawisie.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 4 lip 2011, o 09:18

Dodam od siebie, że głowica taka jest mało popularna. Więc znacznie trudniej byłoby Ci uzyskać pomoc innych osób w razie potrzeby...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 4 lip 2011, o 09:39

No ustawianie głowicy wielołopatowej mało się różni od zwykłej a nawet jest prostsze - raptem jeden snap na łopate (plus 3xtarcza oczywiście). Jedynie toruje się łopaty i koniec.
Za to z doborem łopat mogą być jaja bo wszystkie 3 muszą być takie same aerodynamicznie i wagowo. Dlatego łatwiej jest wyważyć/wyregulować głowicę parzystołopatną... :) - wystarczy mieć parami takie same łopaty.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 255 razy

Postautor: Kowal » 4 lip 2011, o 18:54

Ramotny pisze:Dlatego łatwiej jest wyważyć/wyregulować głowicę parzystołopatną... :) - wystarczy mieć parami takie same łopaty.


Czyli jak? Puścisz jedną parę łopat (zupełnie innych niż druga para) w innym torze ? (np. para SABów + para Alignów)
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 955
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 4 lip 2011, o 19:00

Grzesiowi chodzi o to że ciężko jest znaleźć 2 identyczne pary. łopaty są selekcjonowane i nie raz się spotkałem , że łopat prawie nie trzeba wyważać bo waga i środki ładnie pasują ale jeden zestaw waży 40g a drugi 42g ... (łopaty 325)
edit:
nie wierzę , że Align czy SAB robi wszystkie łopaty identyczne
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 4 lip 2011, o 19:17

Tak jak napisał Wiktor - nie chodzi o mieszanie różnych typów czy producentów bo mogą mieć różne profile - raczej chodzi mi o ten sam model tego samego producenta - wtedy zwykle różnice są niewielkie i w profilu i w masie.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
przynenta
Stały bywalec...
Posty: 163
Rejestracja: 21-05-2011
Podziękował: 18 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: przynenta » 11 lip 2011, o 10:47

Ramotny pisze:Nie wymaga żadnych dodatkowych elementów elektronicznych czy mechanicznych - jedynie zmodyfikowania głowicy wirnika.


Możesz wytłumaczyć na czym polega modyfikacja głowicy :?:
Pozdrawiam
Tomek

Spekrtum DX7;PhoenixRC; Blade mCPx; Blade MqX; Copterx 250 SE - do modernizacji ;Copter 450 V2 SE z FLYMENTOR
Gaui X5 FES Super Combo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 11 lip 2011, o 13:07

Głowica "klasyczna" działa w ten sposób że ruch tarczy (zarówno "nośny" jak i "sterujący") nie jest przenoszony bezpośrednio na łopaty (okucia) ale na tzw miksery które - jak sama nazwa wskazuje - "mieszają" "sygnał" z tarczy z "sygnałem" z pręta stabilizująco-sterującego czyli właśnie flybara.

Obrazek

Głowica flybarless (czyli "bezprętowa") jest pozbawiona całej tej mechaniki a okucia łopat są bezpośrednio spięte z tarczą. Na tej fotce jest właśnie przerobiona głowica (widać po szczelinie na flybar).

Obrazek

Tzw Konwersja FBL oznacza albo usunięcie kilku standardowych i zastosowanie kilku nowych elementów (długie, proste popychacze + okucia z dłuższymi ramionami) lub wymiana całej głowicy na specjalną bezprętową.

Z racji braku pręta z łopatkami który zarówno odpowiada za stabilizację modelu jak również działa jako wzmacniacz sterowania - konieczne (a w każdym razie bardzo zalecane) jest posiadanie elektronicznego układu stabilizacji (np. V-bar, Beast-X, Skookum itp) oraz wymiana serw na mocniejsze gdyż są one znacznie bardziej obciążane przy bezpośrednim połączeniu z łopatami.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
basing
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 86
Rejestracja: 18-06-2010
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękowano: 3 razy

Postautor: basing » 26 paź 2011, o 12:12

Natrafiłem w sieci na mały artykuł o systemach Flybarless niestety po niemiecku http://www.pro-rc.de/downloads/3D-Heli-Action-0211-Flybarless-Systeme.pdf
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 26 paź 2011, o 21:01

basing pisze:Natrafiłem w sieci na mały artykuł (...)
tia... "mały"... pięć stron drobnym maczkiem... :(
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Szelma
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 89
Rejestracja: 26-11-2011
Podziękował: 6 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: Szelma » 18 gru 2011, o 22:30

Koledzy bardzo proszę o wyklarowanie sprawy.
Za oknem brzydko, więc zebrało mnie na przemyślenia, które pojawiły się po przeczytaniu tematu o nowym JR NEX E6
Pojawiło się pytanie :
Czy w każdym heliku z flybarem lub bez, w którym wirnik główny kreci się zgodnie ze wskazówkami zegara (w prawo) - w raz ze wzrostem gazu i skoku tarcza porusza się w górę ?
Na poniższym zdjęciu widać że wraz z unoszeniem się tarczy sterującej kąty łopaty idą w minus.
Obrazek
żeby to działało poprawnie (tarcza w górę - kąty rosnące) ramiona okuć powinny być z tyłu za okuciem.
Powyższe zdjęcie jak dla mnie podpowiada że w tym modelu żeby zwiększyć kąty tarcza powinna się obniżać.
Nie kumam tego :dk:

Żeby zamieszać bardziej, przyjrzyjcie się dwojgu poniższym zdjęciom przedstawiającym ten sam typ helika z dwoma umiejscowieniami ramion okuć:
Przed okuciem:
Obrazek

I za okuciem:
Obrazek
Ciekawe prawda :?:

Mam przed sobą głowicę upgradową do T600 od SM50
Obrazek
U mnie tarcza przy zwiększaniu obrotów idzie w górę co powoduje zwiększanie się kątów.

Szukając odpowiedzi na moje pytanie natknąłem się na zdjęcie głowicy FBL w SM50 kolegi Sebusa
Obrazek
Ramiona są za okuciami co sugeruje że tarcza wraz z rosnącymi kątami - opada

POMOŻECIE ?

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość