Ładowanie - akumulatora w aucie

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 23 cze 2015, o 11:13

Ładowarka ma maks wydajność 35A więc mocno rozładowany bank 360Ah będzie się ładował (do pełna) co najmniej 10 godzin. O ile jednak nie będziesz ich wysysał całkowicie to nocne ładowanie powinno wystarczyć.
Tu jeden wtręt - w danych ładowarki nie jest podany parametr czasowo-prądowy fazy II (stałonapięciowej). Niektóre ładowarki kończą ładowanie po określonym czasie niezależnie od stanu naładowania (płynącego prądu) inne czekają aż prąd ładowania spadnie poniżej pewnej zadanej wartości (i może to trwać "wiecznie") a jeszcze inne używają kombinacji tych parametrów. To czego nie wiadomo o meanwellu to jak określa koniec fazy 2.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 cze 2015, o 11:48

Zakładam typowe rozładowywanie do 50% bo to zapewnia dobry stosunek żywotności do ceny i wtedy czas ładowania będzie szybszy. Założenie jest takie, żeby po prostu zdążyło się to naładować przez noc. Jeśli wróce w sobotę z pola o 21 i chcę nast. dnia wyjechać o 8 rano to mam 11 godzin. Biorąc pod uwagę ładowanie od połowy, powinno wystarczyć z zapasem.

Co do 2-ej fazy - dlatego chcę najpierw przeprowadzić eksperyment na 2S1P - tylko wtedy będę z tego MW dawał prawie 0.3C. Producent aku daje warunek gwarancji do 0.25C więc mam nadzieję, że o te 0.05C jak przekrocze to nic specjalnie złego się nie stanie.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 23 cze 2015, o 12:32

pawczu pisze:Co do 2-ej fazy - dlatego chcę najpierw przeprowadzić eksperyment
czy i jakie parametry będziesz mierzył? U, I, t?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 cze 2015, o 15:10

Ramotny pisze:
pawczu pisze:Co do 2-ej fazy - dlatego chcę najpierw przeprowadzić eksperyment
czy i jakie parametry będziesz mierzył? U, I, t?


Zrobię ładowanie ładowarką zestawu 2S1P i zobacze kiedy realnie skończy. Interesuje mnie przede wszystkim czas od 50% do full i liczę na czas mniejszy niż 11 godzin. Jak będę ładował 0.3C to wyjdzie mniej ale potem przelicze sobie czasowo docelowy odcinek stałoprądowy jako trzykrotność tego czasu. Wystarczy, że będę wiedział kiedy ładowarka zacznie ograniczać prąd (czyli od czasu do czasu przydałoby się go zmierzyć ale pewnie najpierw będę musiał skombinować amperomierz do 40A bo mam max do 10A)

Przede wszystkim jednak chcę przeprowadzić symulację ładowania LiPo za pomocą ładowarki Revolextrix Powerlab 6. Moim celem jest uzyskanie wydajności 3C na 2 ładowarkach ładujących na raz po dwa pakiety 6S5000mAh spięte równolegle. Czyli układ akumulatorów 2S3P 360Ah potrzebuję obciążyć prądem 60A + straty, powiedzmy 65A (10A to 1C dla jednej ładowarki)

Czyli będę obciążał baterię akumulatorów prądem około 0.18C. Przy takim obciążeniu realna pojemność akumulatora spada bo rozładowanie nastąpi dużo szybciej niż w ciągu 20h. Choć w przypadku AGM i tego co znalazłem ten spadek jest stosunkowo mały i obciążenie prądem do 0.2C wydaje się być rozsądnym kompromisem między wydajnością a pojemnością. Chcę przetestować obciążenie 2 aku prądem 3 razy mniejszym, czyli ładując 2 pakiety 6S5Ah równolegle prądem 2C aż do uzyskania takiego napięcia pod obciążeniem, które odpowiada 50% pojemności baterii aku. Tylko nie wiem ile to jest :) Wiem, że 24V bez obciążenia ale przy obciążeniu jak się to liczy? 50% będzie odpowiadało mniejsze napięcie gdy aku są obciążane.

Jeżeli testy wypadną pomyślnie, kupię pozostałe 4 aku i zacznę montować całość w samochodzie na stałe.

Moje założenie to uzyskanie 150Ah w większości przypadków i 180-200Ah od czasu do czasu. Ładowanie 3C na dwóch ładowarkach da ciągłość latania bo czas ładowania od 3.75 na celach przy 3C to około 20 minut. Wychodzi 10 minut na lot (700-ka). Wystarczą pewnie 4 komplety pakietów - 8 sztuk (wtedy przy lataniu na maksa pakiet będzie stygł 20 minut przed kolejnym ładowaniem). Założenie to robienie maksymalnie 6 lotów 450-tkami i 15-18 lotów 700-ką.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 23 cze 2015, o 16:15

Ja kurcze zapytałem jakie parametry chcesz mierzyć/badać a ty tu taki wykład... ufff.. :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 cze 2015, o 16:16

Ramotny pisze:5. Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie dużych akumulatorów litowo-jonowych 24V/100Ah - mniejsze, lżejsze, wydajniejsze niż Pb, można je mocno obciążać i szybko naładować przy zachowaniu żywotności 2000-3000 cykli - niestety znacznie droższe.


A jak ma się ich charakterystyka rozładowania? Może wystarczyłaby mniejsza pojemność i choć droższe, mimo wszystko by się opłacało? Tylko już zamówiłem MW... :( a on tego nie naładuje.

Pb mają na pewno tą wadę, że to w sumie 210kg akumulatorów przy tej konfiguracji 2P3S (po 35kg sztuka)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 23 cze 2015, o 16:32

Te LiIony które zlinkowałem mają wbudowany Battery Management System zarówno obsługujący wyjscie jak i wejście. Ładuje się je dowolnym napięciowym źródłem prądu. Optymalnie o napięciu 30V ale i 28,8 zadziała tyle że nie będa naładowane w 100%. Zaletą LiIon (co dla nas modelarzy jest oczywiste) to możliwość rozładowania nie do 50% ale do 20% a nawet 10%. Ergo 100Ah LiIon = 200Ah Pb (circa). Biorąc pod uwagę Twoje wymagania (ok 150Ah) trzeba by albo jeden taki (100Ah) albo dwa (200Ah). Niemniej jeden waży 38kg więc dwa 76 a nie 210. No i można je (o ile się ma odpowiednie źródło energii) naładować w godzinę.
Niestety cena nie jest dla normalnego zjadacza chleba - prawie 3000 EUR/szt. (euro!)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 cze 2015, o 17:51

Niezłe choć niewspółmiernie drogie.

6 sztuk akumulatorów cyklicznych będzie kosztowało 3900 pln netto i starczy spokojnie na 10 lat latania. Pakietów wystarczy mi 8 sztuk więc na początku oszczędzę na nich więcej niż wydam na aku (zakładając, że chcę minimum 12 lotów 700-tką robić). Waga nie jest aż tak istotna bo będzie to zamontowane zamiast drugiego rzędu siedzeń w Toyocie Land Cruiser więc 210kg w tym miejscu to nie problem (około 3 osoby). Miło byłoby mniej ale mimo wszystko na terenówce-krowie ta masa ujdzie.

Oczywiście pakiety robią więcej cykli więc się szybciej zużywają ale ja rocznie robię pewnie max koło 500 lotów, czyli 125 cykli na pakiet. Po półtora sezonu trzeba kupować nowe pakiety. Dlatego może Haiyin a nie Gensace.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 24 cze 2015, o 08:18

Ja też nie namawiam na LiIon tylko wspomniałem że jest taka opcja. Oczywiście że jak się ma puste terenowe auto to i 200kg nie robi wielkiej różnicy.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 cze 2015, o 11:00

Mała poprawka odnośnie cen prądu jakie podałem jakiś czas temu jako odpowiedź na posta miruuu.

Tamte ceny są tylko fragmentem za dystrybucję. Trzeba doliczyć jeszcze koszty kWh od operatora. Trochę jest to pokręcone, dopiero uświadomiono mi to przy składaniu wniosku o linię (dystrybucja jest osobno)

Tak czy owak licząc wszystko razem, abonament miesięczny stały brutto, niezależny od zużycia wychodzi 10zł 86gr, a cena każdej kWh to 38gr (w tym 36gr / kWh i 1.4gr za dystrybucję). Czyli jeden konkretny "wypad" na pole (5kWh) to około 2 zł (koszty prądu). Więcej niż wtedy podałem ale nadal mało.

Źródła:

Dystrybucja:
http://www.rwestoenoperator.pl/web/cms/ ... -2015-.pdf

Operator:
http://www.rwe.pl/pl/dla-domu/oferta/na ... -i-noc-g12
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3733
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 24 cze 2015, o 11:05

Myślę że jednak drożej bo tak samo będziesz opłatę stałą płacił w zimie gdy nie latasz... Uśredniając rocznie wyjdzie więcej
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 cze 2015, o 11:34

Te 2 zł to koszt zmienny (zależny od ilości wypadów). Dochodzi oczywiście ta miesięczna stała opłata, niecałe 11 zł. Co miesiąc te 11 zł trzeba płacić, niezależnie od zużycia. Ale po wliczeniu tej opłaty w wyjazdy, np. przy 50 wyjazdach średnio wychodzi 2.5 zł.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 24 cze 2015, o 11:42

:-) fajne dywagacje nad oszczędnościami 11zł
Pytanie ile paliwa więcej pochłania samochód ważący 200kg więcej jeśli się robi 30 000km rocznie :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 cze 2015, o 11:48

Ten akurat będzie pewnie robił dużo mniej bo do codziennego użytku jest dotychczasowy, który nie nadaje się za bardzo na pole. Do tej pory robiłem autem 8 tyś rocznie więc tym może połowę tego zrobię.

Oczywiście samo paliwo jest dużo droższe, niezależnie czy brać pod uwagę te 200 kg czy nie. Części, pakiety itp. Ogólnie chodziło mi o odczarowanie mitu, że prąd jakoś znacząco kosztuje. W skali innych wydatków w tym hobby, jest tani. Nawet jeśli jest sporo tracone na "przelewaniu".
Ostatnio zmieniony 24 cze 2015, o 15:47 przez Kruku, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3795
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 24 cze 2015, o 11:58

Może nie doczytałem, czemu zamawiasz oddzielną linię do ładowania?
Nie masz prądu w piwnicy, czy za słaba linia?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 cze 2015, o 12:00

Nie mam prądu w garażu podziemnym.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 24 cze 2015, o 12:20

Prąd, oczywiście że jest tani w porównaniu do całej reszty.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Peper
Stały bywalec...
Posty: 114
Rejestracja: 09-10-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Peper » 24 cze 2015, o 14:03

pawczu pisze:Nie mam prądu w garażu podziemnym.


Też nie miałem.
Problem rozwiązałem tak że ściągnąłem 3 fazy z mieszkania do boxu.
Jeśli nie masz takiej możliwości, to czy nie możesz dogadać się ze wspólnotą na osobny podzielnik i rozliczanie prądu za faktyczne zużycie ?
Zarządca nie powinien robić problemów...
Zawsze to tańsze rozwiązanie niż osobne przyłącze od elektrowni "Odpada koszt miesięczny".
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 24 cze 2015, o 15:35

Peper pisze:Jeśli nie masz takiej możliwości, to czy nie możesz dogadać się ze wspólnotą na osobny podzielnik i rozliczanie prądu za faktyczne zużycie ?
Zarządca nie powinien robić problemów...
Zawsze to tańsze rozwiązanie niż osobne przyłącze od elektrowni "Odpada koszt miesięczny".


Próbowałem ale zarządca nie widzi innej możliwości. Za to zarządca załatwił mi dodatkowe miejsce w garażu podziemnym dla drugiego auta za friko więc jak już około 250 pln miesięcznie udało mi się oszczędzić (u mnie wynajem kosztuje 250-300) na garażu to dla 11 za licznik nie będę mu już wybrzydzał.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 4 paź 2015, o 22:38

Doszedłem w swoim projekcie do punktu, którego nie jestem pewien. Czy ktoś zorientowany elektrycznie może skomentować poniższy schemat?

Do akumulatorów deep cycle mają być podłączone równolegle 2 ładowarki PL8. Chcę mierzyć napięcie i prąd instalacji (prąd woltomierzem z bocznikiem, np takim: http://allegro.pl/amperomierz-dc-100a-l ... 62385.html)

Ładowarka może ładować pakiet ale akurat ta (Powerlab) ma też tryb, w którym rozładowanie pakietu może być realizowane z odzyskaniem prądu. Wtedy ładowarka z LiPo ładuje akumulator. W ten sposób, można pakiet rozładowywać prądem do 60A (limit wejścia Powerlaba).

No i teraz zasadnicze pytanie: czy jeśli pierwsza ładowarka będzie ładowała LiPo, a druga robiła operację odwrotną to czy to wszystko będzie chodzić?

Na schemacie nie zaznaczyłem rozłączników bezpiecznikowych ale na całej instalacji chcę dać bezpiecznik 120A, a na każdej ładowarce po 60A.

Obrazek
Pozdrawiam,
Paweł

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość