Strona 1 z 1
Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 20 paź 2023, o 09:37
autor: bjacek
Poskładałem pierwszy helikopter z klamotów na bazie kitu T-Rex 450. Użyłem w nim głowicę FBL i k-bar. Odbiornik połączyłem z k-barem bezpośrednio, kanał w kanał. Poustawiałem parametry, kierunki, tryby pracy, banki, przełączanie itd. Nie mogę natomiast znaleźć, jak ustawić zakres ruchu serwomechanizmu. To znaczy chciałbym, aby mimo 100% na słupkach k-bara głowica w momencie pchnięcia drążka "aileron" wychylała się mniej. Proszę o podpowiedź - ustawia się to w aparaturze np. przez dual rate, czy w aplikacji (VStabi 5.3)? Najbardziej pasowałoby mi, gdybym miał tryb "normal" taki mocno ograniczony. Oczywiście łatwo to zrobić za pomocą aparatury, tylko ktoś kiedyś mówił mi, że wszystko ustawia się w VStabi.
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 22 paź 2023, o 16:17
autor: mwx
Zechciałbyś napisać dlaczego chcesz ten ruch zmniejszyć?
Mam podejrzenia że chcesz osiągnąć efekt który osiąga się inaczej niż limitując wychylenia tarczy.
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 22 paź 2023, o 19:29
autor: bjacek
W dolnym położeniu tarczy wychylenie serwomechanizmów jest tak duże, że orczyk przy przechyleniu tarczy maksymalnie w prawo lub maksymalnie w lewo dotyka do koła zębatego. To prawda, że mogę nieco podszlifować sam orczyk, ale zakres ruchu wydaje mi się i tak bardzo duży.
Do trybu "mocno ograniczonego" już doszedłem zmieniając parametr agililty.
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 22 paź 2023, o 19:51
autor: mwx
Spróbuj pokombinować z "Cyclic ring"
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 23 paź 2023, o 08:10
autor: aikus
Nie znam się na V-Barze niestety, ale tak na czuja, to masz tam trochę jeszcze inne rzeczy źle poustawiane.
Fakt, pamiętam, w T-Rexie, żeby orczyk wjechał w zębatkę to nie jest to nie możliwe, ale nie dzieje się jeśli geometria głowicy, wszystkie popychacze, długości orczyków i co najważniejsze kąty skoku ogólnego i cykliki sa poprawne.
Swash ring pomaga tylko na to, żeby tarcza nie bindowała się kiedy wychylisz drążek na maksa w któryś z rogów (np. prawo i góra, albo lewo i dół i tak dalej...).
Bo genelranie: zakres ruchu tarczy powinien być ograniczony kółeczkiem, a zakres ruchu drążka jest ograniczony kwadratem.
Kiedyś były nawet takie okrągłe nakładki na drążek w aparaturze (w czasach prętów).
Tak czy siak zweryfikuj wszystko, bo oprócz wjechania orczykiem w zębatke tam się może dużo innych rzeczy stać, chyba nawet gorszych. Tarcza się może zbindować...
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 23 paź 2023, o 08:26
autor: Carson
bjacek pisze:W dolnym położeniu tarczy wychylenie serwomechanizmów jest tak duże, że orczyk przy przechyleniu tarczy maksymalnie w prawo lub maksymalnie w lewo dotyka do koła zębatego. To prawda, że mogę nieco podszlifować sam orczyk, ale zakres ruchu wydaje mi się i tak bardzo duży.
Do trybu "mocno ograniczonego" już doszedłem zmieniając parametr agililty.
Cos mi tutaj nie pasuje, tzn zastanawiam sie czy w dobra uliczke skreciles

Mozesz nagrac i wrzucic na yt dzialanie serw o ktorym tu piszesz?
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 23 paź 2023, o 08:36
autor: mwx
Tak jak wspominałem w wątku kBarowym - chętnie przejrzę te Twoje ustawienia przy okazji spotkania, bo to co chłopaki piszą też chodzi mi po głowie.
Zacznij od poprawienia tej kwestii związanej z orientacją - nie może tak być że w sofcie jest inaczej niż w rzeczywistości. Nie ma sensu drążyć tematów innych ustawień bez załatwienia podstaw na początku.
Obejrzyj jeszcze ten tutorial :
https://www.youtube.com/watch?v=_Yjd4Aq ... =readyheli
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 17:34
autor: bjacek
Zmieniłem zakres ruchu serwomechanizmu ze 100% na 85% i jest po problemie. Raczej nie ma szansy, aby ramię dosięgło zębatki w normalnej sytuacji (bo tarcza jest wówczas maksymalnie w dole i trzeba jednocześnie skręcać w lewo), ale wolałem nie próbować. Jeśli chodzi o montaż, to chyba inaczej się nie da (?) Filmu nie robiłem, ale przesyłam fotki. Starałem się, aby popychacze w miarę możliwości były pod kątem prostym w stosunku do tarczy i stąd wybór "dziurki" na orczyku serwa.
IMG20231024182159.jpg
IMG20231024182320.jpg
IMG20231024182336.jpg
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 18:05
autor: mwx
Pewnie masz trochę za długie popychacze między serwami a tarczą.
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 18:19
autor: bjacek
Długość popychaczy dobierałem w taki sposób, aby uzyskać maksymalny zakres ruchu tarczy (współgrający z zakresem ruchu serwa) i aby położenie neutralne drążka w nadajniku było też 0 st. łopat.
Możesz mieć rację odnośnie do długości popychaczy, bo ostatecznie przecież zmniejszyłem zakres ruchu, co daje podobny efekt. Jednak wydaje mi się, że skrócenie popychaczy spowoduje, że serwo przy ruchu w dół "zaprze się" tarczą o górę ramy i owszem, orczyk nie dosięgnie zębatki, ale serwo może się przy tym uszkodzić (czy serwa KST mają wbudowany ogranicznik prądu?). Jak pisałem, to pierwszy złożony przeze mnie helikopter, który jednocześnie jest poligonem doświadczalnym. Na początek wystarczy mi, aby "jakoś" latał. "Jakoś", ale nie chciałbym aby to oznaczało źle. Plany są takie, że jeśli będzie jakieś "później" (to znaczy, nie rozpiżdżę go w drobny mak), to wówczas zajmę się dopieszczaniem szczegółów.
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 18:56
autor: mwx
Przede wszystkim to jest model który raczej nigdy nie był projektowany pod flybaress, trzeba wziąć na to poprawkę.
Jedynym ogranicznikiem prądu w KST215 jest wytrzymałość drutu nawojowego w silniku - jak odparuje to serwo przestaje ciągnać

Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 19:21
autor: aikus
Tak na oko, patrząc na pierwsze zdjęcie to ja bym przełożył ten popychacz do pierwszej dziurki w orczyku.
Bo on w tej chwili jest ZA miejscem w którym by był pionowo, a powinien być albo dokładnie na, albo lekko przed. Inaczej dzieją się dziwne rzeczy z .... jak to ująć ... mechanicznym expo.
Pamiętam, że miałem przez to bardzo duże problemy w ZYXie.
V-BAR to oczywiście zupełnie inna klasa sprzętu i pewnie sobie z tym poradzi, ale nie znaczy to, że nie będzie lepiej jak mechanika będzie ustawiona poprawnie.
Takie ogólne wyznaczniki (i tu mówię na podstawie Braina) to:
- skok ogólny - (Brain zaleca około 12*, ja ustawiam 11)
- skok okresowy - (Brain zaleca około 10*, ja ustawiam 8)
Jeśli jesteś w stanie osiągnąć takie kąty na łopatach i nic się nie binduje, to jest dobrze.
Pamiętaj, że to co osiągniesz wychylając drążki (np. kąty na maksa ujemne i skok okresowy też w którąś stronę na maksa) , to nie wszystko co może się czasami stać w czasie lotu!!!
Bo do położeń serwa które Ty zaindukujesz ustawiając drążki w określonej pozycji dochodzi jeszcze klatka kompensacji żyroskopów, której w hangarze wychyły trudno jest odtworzyć (w Brainie służą właśnie do tego endpointy, których Brain w czasie pracy nie ma prawa przekroczyć, jak jest w V-Barze - nie wiem).
Re: Kbar - zakres ruchu serwomechanizmów głowicy
: 24 paź 2023, o 23:19
autor: mwx
vBar (kBar) kompensuje "mechaniczne Expo"