MacGyverek pisze:Co to takiego łopaty asymetryczne? Pierwsze słyszę. Znalazłem w google ale pokazały mi się łopaty do węgla
Może dlatego że ja ze Śląska
Mmm....
No to po kolei:
1. jako samolociarz, na pewno wiesz, że są różne profile skrzydeł. W akrobatach są symetryczne - wypukło-wypukłe. W szybowcach ... też są różne ale mozńa spotkać płasko wypukłe (pod spodem płaskie, na górze wypukłe).
2. Samolot który ma asymetryczny profil skrzydła kiepsko lata na plecach, za to dużo lepiej na brzuchu.
3. Łopata helikoptera to tak naprawdę wirujące skrzydło.
4. 95% naszych helikopterów ma łopaty symetryczne, bo my jesteśmy takie krzywe piloty od helikopterów, co to im helikoptery do góry nogami latają i tak dalej.
W dorosłym lotnictwie (niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę) łopaty NIE SĄ symetryczne.
5. W bardzo małej części naszych modeli, też zależy nam na tym, aby osiągnąć maksymalną doskonałość płatów nośnych (wirników) i nie zamierzamy latać na plecach (makiety).
6. W tym celu istnieją łopaty asymetryczne.
7. Z tego co wiem, jedyną firmą na świecie, a przynajmniej w Europie, która robi takie łopaty, jest niemiecka firma SpinBlades, za to robią łopaty praktycznie do każdego rozmiaru helikoptera:
https://spinblades.com/index.php?k=143&lang=engDrogo? No drogo... W członek męski drogo wręcz, ale i tak widzę, że trochę staniało.
BTW taki hint: gdyby ktoś chciał zamawiać łopaty a widzi, że nie ma na stanie - niech się zapisze do powiadomienia kiedy będą.
To jest w SB taka niezobowiązująca forma zamówienia: zapisujesz się i za miesiąc pojawiają się dwa komplety łopat.
Oni je po prostu robią jak widzą, żę jest potencjalne zapotrzebowanie...