O samolotach... ogólnie...

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 08:22

Kruku pisze:Jedna z bardziej widowiskowych figur w akrobacji samolotowej to lomchovak - figura gdzie obroty samolotu wokół 3 osi są wywołane efektem żyroskopowym i momentem od śmigła:

https://www.youtube.com/watch?v=6SrF5On5xIk
https://en.wikipedia.org/wiki/Lomcovak


Chciałem się zapytać czy oby na pewno ta figura jest w pełni efektem żyroskopowym.
Pytam ponieważ znalazłem taki filmik
https://www.youtube.com/watch?v=RNvD9OQNPVA
czas 1:15
Gdzie wyraźnie widać że pilot ustawia wszystkie stery w skrajne pozycje więc ciężko zasługę przypisać efektowi żyroskopowemu.
Więc w przypadku prawdziwego samolotu, w jakiej pozycji pilot utrzymuje wszystkie powierzchnie sterowe podczas tej figury?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 09:01

Kenobi36 pisze:Chciałem się zapytać czy oby na pewno ta figura jest w pełni efektem żyroskopowym.
Pytam ponieważ znalazłem taki filmik
https://www.youtube.com/watch?v=RNvD9OQNPVA
czas 1:15
Gdzie wyraźnie widać że pilot ustawia wszystkie stery w skrajne pozycje więc ciężko zasługę przypisać efektowi żyroskopowemu.
Więc w przypadku prawdziwego samolotu, w jakiej pozycji pilot utrzymuje wszystkie powierzchnie sterowe podczas tej figury?


Trzeba wychylić stery aby pojawiła się precesja. To znaczy oczywiście trzeba Lomcevaka wysterować, sam z siebie się nie pojawi i nie będzie trwał bez ciągłych wychyleń sterów. Samolot nie obraca się jednak w kierunkach jakie wynikałby z tych wychyleń. Jeden z obrotów jest na skutek momentu od śmigła - tzn. jeśli nie wychylisz żadnych sterów i lecisz do góry, samolot w końcu zacznie obracać się odwrotnie do kierunku obrotu śmigła (analogicznie jakby heli nie miał wirnika na ogonie). W takich warunkach jak dasz np. max lewy rudder to pojawi się efekt żyroskopowy - samolot zacznie obracać wokół jego osi pionowej od ruddera ale również w osi ELEV na skutek zjawiska precesji.

Najczęściej jest tak, że leci się najpierw do góry na max gazie i powoli wytraca prędkość, żeby zminimalizować siły aerodynamiczne na skrzydłach i aby zwiększył się wpływ momentu od śmigła na zachowanie samolotu. Potem jak już samolot prawie się nie porusza, wychyla się na maxa różne stery w zależności od typu tej figury i potem kontroluje (lub nie kontroluje - mój przypadek ;)) gazem jej przebieg. Ja tylko raz z instruktorem próbowałem wersję gdzie daje się max lewy rudder, ELEV od siebie na maxa i max AIL w prawo. Są też inne kombinacje. Lomcevak jest bardzo obciążający dla wału silnika i śmigła właśnie ze względu na siły precesji. Zobacz ten artykuł na wikipedii, tam jest to napewno lepiej wyjaśnione.

Nie uważam się za eksperta od tego zjawiska i też do końca nie czaje czemu akurat te magiczne 90 stopni. Bardzo głęboko się w to nie wgłębiałem i może faktycznie przy okazji tej dyskusji byłoby ciekawe aby zrozumieć to lepiej. Ale zjawisko precesji w samolotach (nawet nie akrobacyjnych) jest odczuwalne przy normalnym sterowaniu. Jeśli samolotem jest w stanie śmigło wywijać jak szmatą to co dopiero wirnik i heli.

Jeśli chodzi o sam eksperyment to proponuję taki, żeby odłączyć popychacze od tarczy sterującej, wziąć do ręki model i rozkręcić wirnik. W takich warunkach nie będzie sił aerodynamicznych, nie będzie działania FBL, po prostu luźno obracający się wirnik z łopatami na zerowych kątach. I wtedy spróbować go w rękach przechylić w dowolną stronę. Sądzę, że wirnik będzie w rękach chciał się obrócić dokładnie 90 stopni dalej.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 09:12

"samolot zacznie obracać wokół jego osi pionowej od ruddera ale również w osi ELEV na skutek zjawiska precesji"
Pytanie w takim razie brzmi ile procent obrotu wynikającego z ruddera przekłada się elavator?

jeśli chodzi o eksperyment to odpowiedziałem w wątku viewtopic.php?f=83&t=4907&start=100
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 10:10

Kenobi36 pisze:"samolot zacznie obracać wokół jego osi pionowej od ruddera ale również w osi ELEV na skutek zjawiska precesji"
Pytanie w takim razie brzmi ile procent obrotu wynikającego z ruddera przekłada się elavator?


Nie wiem :)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 10:12

Za bardzo kręci się w głowie :D ?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 10:18

Dokładnie. Zasadniczo jest tak - wprowadzasz, potem nie wiesz co się dzieje... i wyprowadzasz :)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
przemek
Elita forum...
Posty: 800
Rejestracja: 22-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 95 razy
Podziękowano: 90 razy

Postautor: przemek » 23 paź 2015, o 14:57

Albo nie ;)
Protos Mini i dlugo nic :)
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5099
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 15:30

Paweł wyprowadził za każdym razem :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 16:17

Miałem tylko raz okazję. Wystarczy zdjąć siły ze sterów i zdjąć gaz :D
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 kwie 2016, o 19:18

Dzisiaj ulotniłem mój pierwszy samolocik (Multiplex Stuntmaster). Mam małą pokusę aby wybrać się z nim do parku (mieszkam tuż obok parku). Wydaję mi się, że w przeciwieństwie do helikopterów taki samolocik nie stanowi większego zagrożenia (3s 450mAh), ale obawiam się o reakcję psiaków wszelakich których w parkach zawsze dostatek. Czy nie potraktują acrobata jak wyzwanie by koniecznie złapać zębami za skrzydło...??? Macie z tym jakieś doświadczenia (jak psiaki reagują na piankowe samoloty?)
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
lin3e
Lider forum...
Posty: 2038
Rejestracja: 28-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 80 razy

Postautor: lin3e » 23 kwie 2016, o 19:20

Perła bardzo lubi. Perła to pies Kenobiego. :)
...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 23 kwie 2016, o 19:24

Psy lubią padlinę, to modele piankowe tym bardziej :twisted:
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2134
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 23 kwie 2016, o 20:43

Trzeba będzie z ręki startować i lądować do ręki :grin2:
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2960
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 188 razy

Postautor: Jazz » 23 kwie 2016, o 20:47

Sporo z nich zapieprza za moim parkamsterem, co daje dodatkowa frajde - no i wyrabiasz sobie refleks :-)
A ladowanie do reki i to wysoko wyciagnietej.
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 kwie 2016, o 21:08

Czyli jest dokładnie tak jak obawiałem się, że będzie :) Biorą samolot za frisbee. Nie umiem lądować do reki, próbowałem zawis na śmigle, też nie umiem :(
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2134
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 81 razy

Postautor: dawo » 23 kwie 2016, o 21:10

Ja tez nie umiem ale zawsze można się nauczyć :) ale pewnie Jazz umie...
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 kwie 2016, o 21:16

A jak wyląduję nie tam gdzie trzeba to samolot na pożarcie :)
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
lin3e
Lider forum...
Posty: 2038
Rejestracja: 28-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 80 razy

Postautor: lin3e » 23 kwie 2016, o 21:54

Ląduj na drzewach :)
...
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 24 kwie 2016, o 00:53

telemaniak pisze:Czyli jest dokładnie tak jak obawiałem się, że będzie :) Biorą samolot za frisbee. Nie umiem lądować do reki, próbowałem zawis na śmigle, też nie umiem :(



Idź latać. Olej gadanie innych.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 7 cze 2016, o 21:29

Chodzi o 2,5m szybowiec piankowy Eagle-I firmy POwerzone.
Jak bardzo nietrafiony to jest model widac po tym, ze poltora roku po tym jak kupilem go w ABC-RC dzis juz tylko google go pamieta.
Nie wazne.
Roztrzaskalem go dlatego, ze w pionowej pice zaczal mi robic beczke i przestal sluchac sterow - mniejsza o to dlaczego tak pikowalem, w kazdym razie ekstremalnie duza predkosc to to wcale nie byla - schodzilem z jakichs maksymalnie 100 metrow - zaden szal.
Model byl w proszku. doslownie.
Zebralem to do worka i zasadniczo chcialem wywalic... ale ...kolega symaptyczny Artja :nw: odbudowal model ze zgliszcz - poskladal cos w rodzaju puzzli 3D.
Modelowi troche zmienila sie geometria, ale dzis na lotnisku przy pomocy jednych z najwybitniejszych fachowcow od szybowcow w tym kraju udalo sie w koncu wywazyc i wyregulowac model tak, ze latal naprawde calkiem przyzwoicie, lezal sobie na powietrzu tak jak szybowiec powinien, nawet udawalo sie wyczuwac lekkie prady czy to noszące czy duszace - bajka.
Polatalem sobie tak z poltorej godzinki. Na trzech pakietach. No cudnie.
Przyszedl jednak moment kiedy postanowilem sprawdzic "A co bedzie gdy... "
Wiec wywindowalem gnoja do gory i zaczalem stopnoiwo coraz bardziej oddawac drazek, zeby go rozpedzic.
Eksperyment powtarzalem kilka razy.
Za ktoryms razem o maly wlos go znowu nie rozjebalem.
Mial taka ochote robic beczke w lewo, ze drag trzymany na maksa w prawo LEDWIE to powstrzymywal.
Na ster wysokosci praktycznie nie reagowal.
Sytuacje uratowaly klapy, ktore mialem w pogotowiu - ich szybkie wysuniecie zmniejszylo predkosc, zadarlo dziob i kontrole nad modelem udalo sie odzyskac.

O co blać chodzi?!?!
Ze serwa sa za slabe i nie daja rady wychylac tych lotek - pomysl odpada, bo ja je bardzo dobrze widzilaem z ziemii i byly wychylone - wszystko dzialalo jak nalezy.

Po krecie te poltora roku temu, w lewym skrzydle urwana byla lotka i klapa. Wyrwane z zawiasow.
Ktos rzucil pomysl, ze one urwaly sie w locie, ze zaczely flatterowac i to spowodowalo brzydkie zachowanie modelu i kreta.
Dzis juz wiemy ze to nie prawda - dzis model tez sie brzydko zachowywal tylko ze go przechytrzylem.

Ja wiem, ze pianka, ze gownolot - OK OK, jesli ktos ma tylko tyle do powiedzenia - upraszam o powstrzymanie sie.
Wiem, ze sa piankoloty ktore lataja POPRAWNIE. Nawet Patałach Bixler przy tym gownie zachowuje sie MEGA poprawnie.
A ten... Niby wszystko ladnie pieknie a jak tylko go rozpedze to odwala taki numer...

Mam taki pomysl, zeby zamontowac na skrzydle w poprzek mobiusa i sprobowac powtorzyc ten eksperyment. Niech mobius nagrywa skrzydlo i to co sie z nim dzieje. Najpierw jedno, potem drugie. Moze cos tam jednak flateruje...?
Ryzykuje mobiusa jesli nie uda mi sie modelu wyratowac - trudno, jak nikt nie bedzie mial pomyslu - zaryzykuje.

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości