Dylematy - czyli jaki wybrać samolot

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 28 kwie 2011, o 09:02

Bartoszko pisze:Nie jest to co oryginalne do skrzydeł, ale sam takich używam. Te białe ze zdjęcia - to ślizgi do kadłuba,
czyli wujek Woo pisząc 'Wing Skids' kłamie?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 28 kwie 2011, o 09:28

Może nie tyle kłamie , co żartuje.. (Ktoś z całą pewnością)

A co powiesz na to..?
Obrazek


A tak pożanie:
- Nie ma się co czepiać czy wujek kłamie, czy może ja.. Ważne, że pasuje jak już pisałem wcześniej.. I gdyby nie spaprany link do sklepu (który zamiesciłem a admin dokonał modyfikacji) z tym ślizgiem - wszystko by było widoczne jak na dłoni o co chodzilo ;)


I żeby nie być gołosłownym:
- Proszszsz..
(Tylna część kadłuba L-39)
Obrazek

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 28 kwie 2011, o 09:36

Bartoszko pisze:I gdyby nie spaprany przez kogoś link do sklepu (który zamiesciłem i admin dokonał modyfikacji) z tym ślizgiem - wszystko by było widoczne jak na dłoni o co chodzilo ;)
Nie admin tylko mod i próbował naprawić czego parser systemu nie potrafił - bo zgłupiał na znaku ASCII>128 (twórca sklepu zostawił polskie znaki w adresach stron). Mod próbował poprawić ale mu nie wyszło... :). Mi zresztą też nie.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 28 kwie 2011, o 09:41

No tak.. Mogło się tak zdarzyć..
- Ale sprawa już wyjaśniona :)
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 11 maja 2011, o 18:58

Witam,

tak jak pisałem wcześniej zakupiłem model "Pitts Special Plug-n-Fly 4-Aileron version"
Model przychodzi w 90% złożony i wyposażony w silnik, ESC i 3 serwa.

Obrazek

Obrazek



Dostawa z magazynu "DE Warehouse" trwała 3 dni
Dzis w końcu dostałem odbiornik i moglem go złożyć. :juppi:

Aparatura już wstępnie zaprogramowana i wszystko działa "cacy"

na obecnym etapie mam pytanie do Bartoszko
:D
jakie ustawić wychylenia sterów i lotek aby model nie reagował porywczo ale miał zwrotność odpowiednia dla początkującego?
i jak znaleźć środek ciężkość?

katy będę ustawiał przy pomocy kątomierza własnej roboty
Katomierz ogólnego zastosowania
Ostatnio zmieniony 12 maja 2011, o 21:26 przez AdamskY, łącznie zmieniany 1 raz.
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 11 maja 2011, o 19:56

Witaj.

Już odpowiadam:
Wychylenie lotek - góra/dół - 4-6mm
Wychylenie steru wysokości - góra-12mm/dół-10mm
Wychylenie steru kierunku - prawo/lewo - 15mm
Te ustawienia są do lotów spokojnych i nie da się dynamicznie zrobić beczki. Trochę to trwa i nawet nie próbuj, bo zakończy się glebą. Model posiada profil dwuwypukły (ale nie symetryczny) poza tym dolny płat posiada dodatni kąt zaklinowania więc beczka wyjdzie dość graślawo z tendencja do utraty wysokości.. Jak zwiększysz wychylenia lotek - to beczuszki kręci optymalnie:)
Nie próbuj jednak na początku kariery akrobacji.. Lot "po kręgu", ewentualnie pętla i to wszystko..
Co do SC, to środek cięzkości przypada tutaj:
Obrazek


Pamiętaj o bardzo dużym momencie od śmigła. Jak raptownie dasz ognia, to model bardzo ucieka w lewo, ale nie radzę nic robić.. Pitts odrywa sie od ziemi po około 2-3 metrach i nie przeszkadza to bardzo.. A w czasie lotu - efekt zanika.. Możesz profilaktycznie na trymerze kierunku lekko dołożyć mu w prawo.. Będzie mniej stresu ;) Lekko - to znaczy około 2mm.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 11 maja 2011, o 21:01

w jaki sposób? jaka "metoda go wyważyć?
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 11 maja 2011, o 21:30

Środek ciężkości który zaznaczyłem trzeba odnieść do dolnego płata. Podpieramy w tym miejscu i model ma być w stanie równowagi. Oś kadłuba równolegle do podłoża..
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 11 maja 2011, o 21:56

Bartoszko pisze:Środek ciężkości który zaznaczyłem trzeba odnieść do dolnego płata. Podpieramy w tym miejscu i model ma być w stanie równowagi. Oś kadłuba równolegle do podłoża..

ok, kumam, czyli według zdjęcia środkiem ciężkości jest "róg" trójkąta z 3 gwiazdkami (ale to mi się udało opisać :vhappy: )

na HK ktoś mi odpisał ze środek ciężkości przypada na przednia krawędź dolnego płata
czyli na "oko" tak by wypadało :)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 12 maja 2011, o 21:25

dziś próbowałem wyważyć model, środek ciężkości wypada u mnie na krawędzi dolnego płata,
czyli trzeba położyć na wadze na górnym płacie jakieś 7 cm od krawędzi natarcia.

Obrazek


Obrazek



Czy tyko aby jest to faktyczny środek ciężkości wynikający z założeń konstrukcji i zamiarów producenta ?
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 12 maja 2011, o 22:19

ŚC przypada tam gdzie pisałem.. I podeprzyj model pod dolne skrzydło, a nie górne.. A czemu..? Ano temu, że ŚC bedzie leżał daleko poniżej górnego płata i ważenie nie będzie zbyt dokładne (małe odchylenia nosa modelu) a tym samym moż się okazać, że dowaliłeś zbyt dużo na przód a model ledwie się pochylił..
Generalnie - po podparciu pod przednie skrzydło (okolo 1 cm od natarcia) model powinien mieć tendencje do równowagi lub delikatnego opadania na nos..
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 12 maja 2011, o 23:11

AdamskY pisze:dziś próbowałem wyważyć model, środek ciężkości wypada u mnie na krawędzi dolnego płata,
czyli trzeba położyć na wadze na górnym płacie jakieś 7 cm od krawędzi natarcia.

Obrazek


Obrazek



Czy tyko aby jest to faktyczny środek ciężkości wynikający z założeń konstrukcji i zamiarów producenta ?


A co to za konstrukcja ? szubienico wagowa :rotfl: Czy to nie przerost formy nad trescią i zagmatwanie prostej czynności wyważenia.
Wiem to odpowiedż na pytanie co się robi jak się nudzi :rotfl2:
Brawo.
Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 13 maja 2011, o 16:09

miało być takie cosik :lol:

Obrazek

a wyszło takie cosik :lol:

Obrazek

Obrazek


ważne ze działa :vhappy:
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 13 maja 2011, o 22:13

Bartek, przyznaję się bez bicia (ale jakaś czarna Wołga ciągle stoi pod oknem, wiesz coś na ten temat?), że próbowałem pogmerać w linku.
Coś się popitoliło lekko z kodami, ale starałem się no...

AdamskY, Bartek napisał wszystko na ten temat wyważania, nie wiem tylko czy wiesz do końca dlaczego tak się uparł na to dolne skrzydło? Zrób jak mówi a potem sobie to wyjaśnimy :hammer: :nw:
A jak już sprawdzasz tak wszystko z miarkami to sprawdź jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł względem osi podłużnej kadłuba. Jakoś nie dowierzam do końca żółtym specom.
Zła różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 14 maja 2011, o 06:38

Gmeracz pisze: różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.


I zgadza się Gmeracz.. :) Pitek na plecach lata jak prawdziwy trenerek.. To znaczy - trzeba drążek może nie mocno, ale jednak odpychać..
Miałem kiedyś modelik który się nazywał TigerRag. Tam dolny płat był na +2 stopnie, a górny na 0 stopni.. I tak miało być..
Modele z górnym płatem ze skosem ujemnym (odchylone do tyłu), a z płatem dolnym prostym jak deska powinny mieć zróżnicowane kąty zaklinowania jeśli chcemy, żeby model był łagodny. Pozbawiamy go w ten sposób typowych cech "akrobaty".. Myślę, że na tym etapie AdamskY'emu nie będzie potrzeba kręcić skomplikowanej akro..
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 14 maja 2011, o 08:12

Gmeracz pisze:sprawdź jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł względem osi podłużnej kadłuba. Jakoś nie dowierzam do końca żółtym specom.
Zła różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.


proszę o wyjaśnienie zagadnienia i tezy, Panie Profesorze :)

jak próbuję wyważyć model według zaleceń Bartka tzn 1 cm od krawędzi natarcia dolnego płata, to mogę zapomnieć o równowadze. od razu leci na dziób do przodu. Musiał bym dobre ładnych parenascie gram dołożyć a ogon.

Nie wiem już sam :masakra:

Jaka metoda wy wyważacie modele tzn: przy pomocy wagi, MLP trzyma model czy może jakieś sprytne urządzenia macie ;)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 14 maja 2011, o 10:27

Ja już się poddaję..
Chłopie..! Nie gmatwaj najprostrzej czynności..! Ileż razy można pisać, że jak podeprzesz pod dolne skrzydło 1 centymetr od natarcia, to dziób modelu powinien się delikatnie pochylać.. Poza tym, pisałem Ci już, że jak zapodasz odpowiedni pakiet, (jak czytałeś uważnie, to wiesz jaki to pakiet) to automatycznie model będzie wyważony bez żadnych wywodów w rodzaju "siusiu, czy kupkę".. Ten pakiet o którym mowa - wchodzi do tego kontenerka tuż za pierwszą wręgą - pionowo..

Zrób tak, a twoje obawy będą zażegnane..
Jeśli starczy mi cierpliwości i będę miał czas, to Ci opiszę sposó wyważania taki na miarę labolatorium..
Póki co - skorzystaj z powyższych rad..
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 14 maja 2011, o 16:42

AdamskY pisze:proszę o wyjaśnienie zagadnienia i tezy, Panie Profesorze :)

No to już Bartek wspomniał jak ma być. Miałem właśnie to na myśli, że jeżeli ktoś spieprzy kąty to się później zdziwi na plecach. Dwupłat zachowuje się trochę inaczej niż jednopłat i po odwróceniu nie dość że profil inaczej działa (często są niesymetryczne) to jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł się zmieniają.
Kiedyś na lotnisku walczyłem z takim jednym wynalazkiem. Nie mogliśmy go za cholerę ustawić żeby nie zwiewał z pleców zwitkami. Dopiero pomiary kątów wszystko wyjaśniły.
Generalna zasada jest taka, że górny na minus daje stabilność (na plecach), zero to neutralny do akrobacji. Ale z tym proponuję poczekać. Dwupłaty ze względu na krótszy ogon i mniejszą rozpiętość (mniejsza bezwładność w poprzek osi obrotów) potrafią na prawdę szybko wywijać. I to w nich lubię najbardziej ;)

AdamskY pisze:Jaka metoda wy wyważacie modele tzn: przy pomocy wagi, MLP trzyma model czy może jakieś sprytne urządzenia macie ;)

MLP lepiej do tego nie mieszaj... Można nawet palcami, ale wystarczy np. podeprzeć na końcach dolnego płata jakimiś klockami. Oczywiście wyważamy model gotowy do lotu.
Ty zamiast budować laborkę modelarską wyważ wreszcie ten cholerny model i idź latać... :hammer:
Coś i tu się widzi, że lepiej wynaleźć kolejny problem niż spróbować go nie rozbić na polu :vhappy:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 14 maja 2011, o 17:11

Bartoszko pisze:Ja już się poddaję..
Chłopie..! Nie gmatwaj najprostszej czynności..! Ileż razy można pisać, że jak podeprzesz pod dolne skrzydło 1 centymetr od natarcia, to dziób modelu powinien się delikatnie pochylać.. Poza tym, pisałem Ci już, że jak zapodasz odpowiedni pakiet, (jak czytałeś uważnie, to wiesz jaki to pakiet) to automatycznie model będzie wyważony bez żadnych wywodów w rodzaju "siusiu, czy kupkę".. Ten pakiet o którym mowa - wchodzi do tego kontenerka tuż za pierwszą wręgą - pionowo..

Zrób tak, a twoje obawy będą zażegnane..
Jeśli starczy mi cierpliwości i będę miał czas, to Ci opiszę sposób wyważania taki na miarę laboratorium..
Póki co - skorzystaj z powyższych rad..


spróbowałem jeszcze raz wyważyć według Bartka metody 1 cm od krawędzi natarcia dolnego skrzydła. Akku 1300mAh.
Niestety model mocno pochyla się na dziób. Żeby model był wyważony muszę dać na ogon około 20g ołowiu.
Przy tym Akku 1300 mAh środek ciężkości wypada dokładnie ( bez dociążania) na krawędzi natarcia dolnego skrzydła.
Albo wujek Chen coś zmienił w konstrukcji modelu albo ja muszę chyba zająć się hodowlą motyli :vhappy: :vhappy:
:vhappy: .

Gmeracz pisze:Ty zamiast budować laborkę modelarską wyważ wreszcie ten cholerny model i idź latać... :hammer:
Coś i tu się widzi, że lepiej wynaleźć kolejny problem niż spróbować go nie rozbić na polu :vhappy:


Nawet nie wiesz jak mnie korci żeby już polatać nim ale raczej nie jest sztuką złożyć model i rozwalić go przy pierwszym locie. :wall: :wall: :wall:

Gmeracz pisze:AdamskY, Bartek napisał wszystko na ten temat wyważania, nie wiem tylko czy wiesz do końca dlaczego tak się uparł na to dolne skrzydło? Zrób jak mówi a potem sobie to wyjaśnimy :hammer: :nw: .


niestety nie wiem, to praktycznie moj samolot wiec powiem szczerze i krotko: "jestem zielony w tym temacie i dopiero sie ucze" :)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 10:02

No dobra..
- Znasz położenie SC. Ponieważ model podparty pod dolne skrzydło nigdy nie bedzie miał tendencji do równowagi, a model podparty pod górne skrzydło będzie zbyt stabilny co może przekłamać ważenie, znajdź więc takie miejsce na kadłubie, które będzie obojętne. W praktyce w modelach dwupłatowych - bedzie to powyżej osi podłużnej kadłuba. W miejscu SC przecinając osią pionową naklej plastikowe cienkie krążki z otworem. W otwory powtykaj metalowe szpilki i zawieś model na tym swoim wynalazku coś zbudował na tych właśnie szpilkach.. Teraz będziesz miał bryłę łatwą do wyważenia.. :) I mam nadzieję, że to ci wystarczy..

Bo jeśli nie znasz położenia SC, albo nie bardzo dowierzasz w to co pisałem wcześniej, to pozostaje ci tylko dowiedzieć się, gdzie jest datum, jakie są masy samolotu gotowego do lotu (nacisk kół podwozia głównego, oraz nacisk tylnego koła) i policzyć. Przykład:

jako model posłużył mi Kruk. Dla lepszego zobrazowania dolożyłem mu górny płat :)

Obrazek

Wzór do policzenia SC:

GxL=F1XL+F2XL2

Gdzie:

Datum - stały punkt odniesienia określony przez konstruktora. W praktyce - najczściej ściana ogniowa (pierwsza wręga)
G - całkowity ciężar samolotu (czyli F1+F2)
L - położenie SC od datum
F1 - nacisk podwozia głównego
L1 - odległość podwozia głównego od datum
F2 - nacisk koła ogonowego
L2 - odległość koła ogonowego od datum

I mały przykład:

Zakładamy, że samolot waży 432g. odległość przedniego podwozia od pierwszej wręgi - 10cm, odległość kola ogonowego od pierwszej wręgi - 54cm. Waga podstawiona pod przednie kola - 320g, waga podstawiona pod kółko ogonowe - 112g.
Czyli:

432xL=320X10+112x54
432xL=3200+6048
432XL=9248
L=21,4cm od datum..

Taką metodą wyznacza się SC w prawdziwych maszynach. Troszkę to zawiłe i niepraktyczne, ale jak chcesz się pobawić w labolatorium, to sobie licz.. Ja polecam Ci rysunek powyższy jako wzór bazowy do określenia SC w twoim Pitku.. Jak zauważyłeś, SC jest powyżej osi podłużnej kadłuba.. A to dla tego, że trzeba uwzględniż masę górnego skrzydła, statecznika pionowego, oraz wysokości kabiny.. Gdyby samolot miał kadłub zbliżony do profilu symetrycznego i gdyby górne i dolne skrzydło było oddalone od siebie o tą samą odleglość od osi podłużnej kadłuba, gdyby stateczniki pionowe były dwa - symetrycznie, a statecznik poziomy przebiegał by dokładnie w osi podłużnej kadłuba, to wtedy SC przebiegał by dokładnie w osi podłużnej..

To chyba tyle..
Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.. :)

Pozdrawiam.

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość