Moje pomysły na docieranie OS 55HZ i 105HZ TT Red Line
: 19 maja 2017, o 21:39
Wiem, że to temat niszowy bo teraz wszyscy latają elektrykami ale ponieważ wbrew pozorom nie ma wiele na temat docierania silników w internecie to podzielę się swoimi doświadczeniami. Zwłaszcza, że ostatnio zatarłem silnik i docierałem nowy.
Miałem silniki z dwoma igłami w gaźniku jak OS 105HZ (bez R na końcu) i 55HZ jak i również (pozornie) z jedną igłą jak RedLine'y TT. Te drugie niestety (podobnie jak Yamady) należą do grupy trudnych w regulacji a w przypadku TT (Tiger Thunder) również należą do grupy dosyć czułych na warunki otoczenia.
Dlatego do zastosowań nie wyczynowych (nie hard 3D) polecam OS'y- sa niezłe, ustawisz prawie raz i działają.
Co do docierania to ja stosowałem następującą metodę:
Przed uruchomieniem:
- zalać afterrunem, przez wylot, gaźnik i odkręcony dekiel (i tak musimy go odkręcić żeby przykręcić sprzęgło, wał etc.) - to jest istotne gdyż wtedy nie kręcimy suchym silnikiem
- sprawdzić wykręcenie igieł od pozycji w pełni zamkniętej:
- OS 2 obroty
- TT 3 obroty
- śrubka (na płaski śrubokręt) OS - równolegle do osi, TT na płask do korpusu
- przykręcamy tłumik i uszczelką na olej.
OS 105 (tłumiki nie OS wymagają rozwiercenia korpusu pod śrubę M4), OS 55 i TT chyba maja otwory przelotowe. Polecam rozwiercanie 3,5 3,8 i na kocu 4- cały czas spryskując spirytusem, denaturatem etc.
Pierwsze odpalenie (na ziemi):
- po uruchomieniu dodajemy gazu na maksa i jak silnik wchodzi na maksymalne obroty to odkręcamy (znacznie, prawie do końca) igłę od wysokich. Efekt, który musimy uzyskać to niezbyt wysokie obroty (przy thr 100%), krztuszenie się i wylewanie kropelek paliwa z tłumika. Działa to tylko przy przepustnicy otwartej > 70% (około)
- temperaturę jaką miałem to około 40st.
- otwarcie igły od wysokich nie ma wpływu na pracę silnik <70% więc spoko odpala i pracuje na wolnych
Tak wypalamy (wylewamy) zbiornik i kolejne 2 (na ziemi)- raz na jakiś czas zdejmujemy i dodajemy gazu
Potem przechodzimy do docierania w zawisie:
- zakręcamy (do pozycji wyjściowej z manuala- patrz wyżej) igłę wysokich (OS) tak aby silnik wkręcał się na wysokie obroty z jałowych szybko łatwo i przyjemnie. Ale zakręcamy nie więcej niż to potrzebne.
- dokręcamy igłę wysokich do wartości z manuala
- podnosimy model - powinien ładnie wchodzić na obroty jak nie (w zakresie niskich obrotów) przykręcamy igłę niskich (po MAX 3 ząbki na raz)
- monitorujemy temperaturę (moim zdaniem ciężko dobrze dotrzeć czy wyregulować bez telemetrii) powinna być około 80-100st
Jak temperatura jest za wysoka odkręcamy igłę od wysokich (zakładam, że zawis jest w okolicach 60-70% gazu)
W zawisie wylatujemy kolejne 3-4 zbiorniki (wiem- nuda)- raz na jakiś czas podnosimy go wyżej i opadamy żeby pracował w różnym zakresie obrotów
WSZELKIE RUCHY IGŁAMI ROBIMY OKOŁO 3 ząbków.
Stosowanie paliwa >20% nitro wymaga dodatkowych podkładki 0.25mm pod głowicą
UWAGA: RedLine TT ma trzy regulacje: dwie jako igły i jedną pod przepustnicą (po odkręceniu orczyka widać małą srubkę)- tej nie ruszajcie (!!!) bo kompletnie rozregulujecie silnik i jak nie macie doświadczenia to już go nie uruchomicie prawidłowo. To jest dodatkowa regulacja do składu mieszanki- nie ruszać ( o ile pamiętam przerwa powinna mieć 0,75mm ale nie jestem pewien) dla hardcore'owców jest temat "Redline 53 3rd needle adjustment" ale ja poległem na tym temacie.
Odnośnie odkręcania igieł to ostatnio przeczytałem "porady" naszych kolegów na EP Heli dotyczących regulacji, eksploatacji silników nitro jak i przechowywania paliwa i włos mi się zjeżył na głowie (choć nie mam włosów na głowie).
Kolego Bejo czytaj instrukcję i nie wypisuj farmazonów na temat silnika i sposobów jego uruchamiania, którego nie widziałeś na oczy. Wolne obroty reguluje otwarciem przepustnicy za pomocą serwa a nie osobną śrubką (!!!) bo jej nie ma. Natomiast TT53 ma 3 regulacje a nie dwie.
Kolego Viper zamknięte paliwo NIE ODPAROWUJE bo nie ma gdzie i można je trzymać więcej niż 3 miesiące, polecam nie trzymanie paliwa w otwartych kadziach na balkonie - wtedy jest ok.
Miałem silniki z dwoma igłami w gaźniku jak OS 105HZ (bez R na końcu) i 55HZ jak i również (pozornie) z jedną igłą jak RedLine'y TT. Te drugie niestety (podobnie jak Yamady) należą do grupy trudnych w regulacji a w przypadku TT (Tiger Thunder) również należą do grupy dosyć czułych na warunki otoczenia.
Dlatego do zastosowań nie wyczynowych (nie hard 3D) polecam OS'y- sa niezłe, ustawisz prawie raz i działają.
Co do docierania to ja stosowałem następującą metodę:
Przed uruchomieniem:
- zalać afterrunem, przez wylot, gaźnik i odkręcony dekiel (i tak musimy go odkręcić żeby przykręcić sprzęgło, wał etc.) - to jest istotne gdyż wtedy nie kręcimy suchym silnikiem
- sprawdzić wykręcenie igieł od pozycji w pełni zamkniętej:
- OS 2 obroty
- TT 3 obroty
- śrubka (na płaski śrubokręt) OS - równolegle do osi, TT na płask do korpusu
- przykręcamy tłumik i uszczelką na olej.
OS 105 (tłumiki nie OS wymagają rozwiercenia korpusu pod śrubę M4), OS 55 i TT chyba maja otwory przelotowe. Polecam rozwiercanie 3,5 3,8 i na kocu 4- cały czas spryskując spirytusem, denaturatem etc.
Pierwsze odpalenie (na ziemi):
- po uruchomieniu dodajemy gazu na maksa i jak silnik wchodzi na maksymalne obroty to odkręcamy (znacznie, prawie do końca) igłę od wysokich. Efekt, który musimy uzyskać to niezbyt wysokie obroty (przy thr 100%), krztuszenie się i wylewanie kropelek paliwa z tłumika. Działa to tylko przy przepustnicy otwartej > 70% (około)
- temperaturę jaką miałem to około 40st.
- otwarcie igły od wysokich nie ma wpływu na pracę silnik <70% więc spoko odpala i pracuje na wolnych
Tak wypalamy (wylewamy) zbiornik i kolejne 2 (na ziemi)- raz na jakiś czas zdejmujemy i dodajemy gazu
Potem przechodzimy do docierania w zawisie:
- zakręcamy (do pozycji wyjściowej z manuala- patrz wyżej) igłę wysokich (OS) tak aby silnik wkręcał się na wysokie obroty z jałowych szybko łatwo i przyjemnie. Ale zakręcamy nie więcej niż to potrzebne.
- dokręcamy igłę wysokich do wartości z manuala
- podnosimy model - powinien ładnie wchodzić na obroty jak nie (w zakresie niskich obrotów) przykręcamy igłę niskich (po MAX 3 ząbki na raz)
- monitorujemy temperaturę (moim zdaniem ciężko dobrze dotrzeć czy wyregulować bez telemetrii) powinna być około 80-100st
Jak temperatura jest za wysoka odkręcamy igłę od wysokich (zakładam, że zawis jest w okolicach 60-70% gazu)
W zawisie wylatujemy kolejne 3-4 zbiorniki (wiem- nuda)- raz na jakiś czas podnosimy go wyżej i opadamy żeby pracował w różnym zakresie obrotów
WSZELKIE RUCHY IGŁAMI ROBIMY OKOŁO 3 ząbków.
Stosowanie paliwa >20% nitro wymaga dodatkowych podkładki 0.25mm pod głowicą
UWAGA: RedLine TT ma trzy regulacje: dwie jako igły i jedną pod przepustnicą (po odkręceniu orczyka widać małą srubkę)- tej nie ruszajcie (!!!) bo kompletnie rozregulujecie silnik i jak nie macie doświadczenia to już go nie uruchomicie prawidłowo. To jest dodatkowa regulacja do składu mieszanki- nie ruszać ( o ile pamiętam przerwa powinna mieć 0,75mm ale nie jestem pewien) dla hardcore'owców jest temat "Redline 53 3rd needle adjustment" ale ja poległem na tym temacie.
Odnośnie odkręcania igieł to ostatnio przeczytałem "porady" naszych kolegów na EP Heli dotyczących regulacji, eksploatacji silników nitro jak i przechowywania paliwa i włos mi się zjeżył na głowie (choć nie mam włosów na głowie).
Kolego Bejo czytaj instrukcję i nie wypisuj farmazonów na temat silnika i sposobów jego uruchamiania, którego nie widziałeś na oczy. Wolne obroty reguluje otwarciem przepustnicy za pomocą serwa a nie osobną śrubką (!!!) bo jej nie ma. Natomiast TT53 ma 3 regulacje a nie dwie.
Kolego Viper zamknięte paliwo NIE ODPAROWUJE bo nie ma gdzie i można je trzymać więcej niż 3 miesiące, polecam nie trzymanie paliwa w otwartych kadziach na balkonie - wtedy jest ok.