Silnik - O.S. 91HZ

Miałeś motorynkę za młodu? To dział dla Ciebie!
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 6 cze 2011, o 21:29

Było by super jak by jakieś fotki były jaka dysza ile obrotów ma być odkręcona. Wiem że mało jest tych 700n. Wstępnie ustawiłem ale gaśnie po wylądowaniu jak dam mu trochę na trymerze to znowu za wysokie obroty dostaje i nie wiem o co chodzi. Temperaturka ma na normalu jakieś 72 stopnie w idlu na pierwszym ustawieniu uzyskuje około 85 a jak ma trochę puściejszy bak to wzrasta do 110 pewnie od spalin

Wyedytowałem post do normalnych liter bo kapitalików czytać się nie da. Proszę jednak abyś w przyszłości pisał normalne a nie WIELKIMI LITERAMI. Adm
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 7 cze 2011, o 01:02

Marek, prosimy nie pisać z Caps Lockiem. Poza tym dziel tekst Enterem na akapity dla większej czytelności. No i proponuję przyłożyć się trochę bardziej do pytania, bo jak na razie piszesz bardzo chaotycznie.
Im więcej szczegółów podasz tym łatwiej będzie zorientować się w problemie (co to jest reperaturka?)
- Moderator
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 7 cze 2011, o 05:22

ok sorki ale jestem świeży i nie mam doświadczenia na forach
a szczegóły są takie że rugną śrubę do wysokich obrotów, mam tylko odkręconą
na 0,5 obrotu nie wiem bo podają rożnie 2 obroty. Nie chce zarżnąć helika
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 cze 2011, o 07:51

Spróbujemy zagadać do Beier - on ma 700N i dokładnie wie jak ją regulować... Tylko coś ostatnio go nie słyszałem....

Beier, Beier... odezwij się... over....
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Kosmo
Domownik forum...
Posty: 281
Rejestracja: 25-02-2011
Lokalizacja: Bieszczady
Podziękował: 20 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Kosmo » 7 cze 2011, o 09:00

Wiesz Marek jakoś mało rozumiem z Twoich postów...
Mam taki silnik, tylko bez pompy. Wstępne ustawienia iglic to dwa obroty na każdej iglicy.
Obecnie mam tak że od średnich obrotów jest odkręcona na dwa obroty, a od wysokich na 1,7. Temperatura utrzymuje się na ok 60 stopni.
Więc spokojnie można ją jeszcze skręcić.
Co do gazu to proponuje podciągną krzywą a trymery zostawić. U mnie obroty trzyma ładnie.
Jedynie pierwsze odpalenie, gdy silnik jest zimny dodaje trochę więcej gazu na początek.
A jeżeli pomimo ustawień wciąż nie chce prawidłowo pracować, to sprawdź czy nie jest przegrzany. Przegrzany silnik jest nie do ustawienia. Wiem to z autopsji niestety....
Opisz dokładniej problem, coś się poradzi na pewno :)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 cze 2011, o 09:04

Opisz dokładniej problem, coś się poradzi na pewno :)
Tylko NIE PISZ WIELKIMI LITERAMI i staraj się używać interpunkcji. Czytanie TAKICH postów męczy zwoje synaptyczne...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 108
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 7 cze 2011, o 14:30

Wersja PS to podobno padaczka - zazwyczaj ludzie wywalają pompę i wracają do klasycznego układu. Poza tym z tego co wiem to jak masz pompę to gazy z wydechu nie powinny się dostawać do zbiornika. Tutaj masz coś na ten temat. Radzę też sprawić sobie miedzianą uszczelkę pomiędzy tłumik a silnik bo te z klingerytu są do d... .

:arrow: Ramotny
Nie słychać mnie bo muszę zakończyć na jakiś czas przygodę z helikami RC. Popatrz dział supermarket - wyprzedaję się powoli. Może za jakiś czas zakupię coś rozmiaru 450 lub 500 bo 700 jest fajna ale w naprawach za droga.
T-Rex 700 Nitro LE
DX7
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 7 cze 2011, o 14:33

Beier pisze:Nie słychać mnie bo muszę zakończyć na jakiś czas przygodę z helikami RC. Popatrz dział supermarket - wyprzedaję się powoli. Może za jakiś czas zakupię coś rozmiaru 450 lub 500 bo 700 jest fajna ale w naprawach za droga.
Widziałem i się domyśliłem... :(. Zawsze będziesz mile widziany.
Może jeszcze zanim całkiem zrezygnujesz podpowiesz coś świeżakowi z pierwszego postu coś o regulacji .91 :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 108
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 7 cze 2011, o 14:58

Co do regulacji gaźnika... Jest wiele metod i autor każdej uważa że jest jedyna słuszna i ma też swoją rzeszę wyznawców. Ogólnie nie powinno się używać governora do docierania i ustawiania silnika - ja używałem i nic się nie stało. Rozumiem że silnik masz dotarty? Jeżeli nie to wypal galon paliwa na ustawieniach fabrycznych czyi dwa obroty na obu iglicach. Jeżeli dotarłeś silnik to ja robiłem to tak że ustawiałem governor na 1950 obr/min i skręcałem iglicę wysokich tak aby przy "pompkach" (szybkie wznoszenie i opadanie) temperatura chwilowa nie przekroczyła 120 stopni a po wylądowaniu temperatura stała była na poziomie 90 stopni. Bardzo przydatny jest termometr pokładowy Robbe. Jak już będziesz miał ustawione wysokie to przełączasz governor na około 1600 obr/min i robisz zawis przez parę minut. Temperatura chwilowa nie powinna przekraczać około 95-100 stopni a po wylądowaniu 80-85 stopni.
T-Rex 700 Nitro LE
DX7
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 7 cze 2011, o 18:03

Ok mam silnik bez pompki tylko górna iglica jest odkręcona na 0,5 obrotu dolną reguluje dopływ paliwa żeby się nie grzał ale na wolnych obrotach jak stoi na ziemi to obroty wariują albo za wysokie albo za nisko i po chwili gaśnie pewnie to wina górnej iglicy bo jest odkręcona na 0,5 obrotu . Więc radzisz odkręcić dwa obroty a później regulować dopływem paliwa . w sumie latał no ale spróbuję twojej rady a i ten termometr na stale montowany kupie bo zawsze muszę ręcznie dziękuję ci za wypowiedz może ktoś jeszcze miał większe do czynienia z tymi silnikami bo następny jaki kupie to chyba algina 91 mniej kłopotów stwarza podobno
Awatar użytkownika
Beier
Stały bywalec...
Posty: 108
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Beier » 7 cze 2011, o 18:56

Kolego samo zdjęcie pompy nie wystarczy - wersja z pompą ma tylni dekiel z dziurą a jak chcesz zastosować klasyczny układ to musisz mieć bez otworu.
T-Rex 700 Nitro LE
DX7
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 7 cze 2011, o 20:35

no i tak jest otwór jest zaślepiony i co dalej ile obrotów iglic bo rożnie się wypowiadają
jak go dobrze ustawić bo po wylądowaniu mam wysokie obroty zmniejszę na trymerze troszkę pochodzi normalnie
a potem gaśnie nie macie jakiś fotek z tym silnikiem . Jak wcześniej pisałem to iglica od wysokich obrotów
jest 0,5 odkręcona a dolną reguluje paliwo i żeby się nie grzał za mocno max 100stopni
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 8 cze 2011, o 07:24

Marku: sprawdź swój adres mailowy jaki podałeś bo system pocztowy odwarknął że nie ma takiego usera...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 9 cze 2011, o 14:45

Witam nie będę się rozdrabniał ile 700n może być u posiadaczy w Polsce ja mam siedem setkę z silnikiem
OS91HZps nikt mi nie morze odpisać jak ma ustawione iglice kiedyś wyczytałem że wysokie obroty na dwa odkręcenia a z paliwa to już
od temperatury zależy to wiem . Ale ten kto napisał że górna iglica ma być na dwa obroty to jest w totalnym błędzie ja po próbach doszyłem że górna iglica od wysokich obrotów max 0,5 obrotu i jeszcze ze 3 ząbki i wtedy chodził ok co wy na to znajdzie się ktoś kto pracy trochę włożył w ten silnik
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 10 cze 2011, o 07:42

Marek, używaj znaków interpunkcyjnych, bo podczas czytania twoich postów prasują się zwoje mózgowe, generalnie nie da się tego czytać.

Odnośnie silników spalinowych - poczytaj trochę o nich (ogólnie o silnikach). Temat poruszany już setki razy. To nie działa tak, że ktoś Ci poda ustawienia i wszystko będzie ok. Pięknym przykładem jest OS hyper mój oraz Ramotnego, dysze wolnych obrotów mamy skręcone na min, dopiero przy takim ustawieniu silnik pracuje jak powinien i ma odpowiednie przejścia (zmiania obrotów z min->max oraz max->min musi być płynna przy szybkim ruchu drążka gazu). Musisz też wiedzieć dokładnie, jaki masz silnik, co powinno być gdzie podłączone, czy wszystko masz szczelne itp. To wszystko robisz w domu, dopiero jak jesteś pewny, że mechanicznie wszystko masz podłączone i ustawione jak trzeba, możesz jechać na pole.

Z ciekawości zerknąłem do instrukcji silnika. W twoim gaźniku są dwie iglice oraz dysza wolnych obrotów. Instrukcyjnie masz mieć takie ustawienia: iglica górnych obrotów 2,5 obrotu od pozycji zamkniętej, średnich 1,5 obrotu, dysza wolnych obrotów ustawiona pod kątem 90st w stosunku do pozycji zamkniętej. W instrukcji również opisana jest cała procedura ustawiania silnika, wygląda dość sensownie i powinna zadziałać u osób, które nie mają doświadczenia (i nie są Polakami, bo jak wiadomo my zerkamy do instrukcji w momencie wystąpienia problemów).

Zaczynasz od tego, a później jazda na pole i to co Beier napisał:

Beier pisze:Co do regulacji gaźnika... Jest wiele metod i autor każdej uważa że jest jedyna słuszna i ma też swoją rzeszę wyznawców. Ogólnie nie powinno się używać governora do docierania i ustawiania silnika - ja używałem i nic się nie stało. Rozumiem że silnik masz dotarty? Jeżeli nie to wypal galon paliwa na ustawieniach fabrycznych czyi dwa obroty na obu iglicach. Jeżeli dotarłeś silnik to ja robiłem to tak że ustawiałem governor na 1950 obr/min i skręcałem iglicę wysokich tak aby przy "pompkach" (szybkie wznoszenie i opadanie) temperatura chwilowa nie przekroczyła 120 stopni a po wylądowaniu temperatura stała była na poziomie 90 stopni. Bardzo przydatny jest termometr pokładowy Robbe. Jak już będziesz miał ustawione wysokie to przełączasz governor na około 1600 obr/min i robisz zawis przez parę minut. Temperatura chwilowa nie powinna przekraczać około 95-100 stopni a po wylądowaniu 80-85 stopni.


Beier podał swoje ustawienia iglic, pewnie na bazie doświadczeń. Ja Ci podałem ustawienia z instrukcji silnika.

Najlepiej ustawiać silnik na temperaturę, ponieważ to daje Ci dość duże prawdopodobieństwo użytkowania silnika przez kilkaset lotów, a nie kilka. Pamiętaj również o tym, że silniki helikowe są mocno obciążone termicznie, pracują długi czas na obrotach zbliżonych do maksymalnych i mają o wiele gorsze chłodzenie niż samolotowe. Chłodzi się je zarówno odpowiednimi układami nawiewu (masz u siebie wiatrak) jak i mieszanką. Ja zatarłem raz mojego .50 przez to, że do gaźnika dostał się paproch i mieszanka była zbyt uboga. Stosuj odpowiednie paliwa oraz oleje (paliwa kupione mają już odpowiednie domieszki lubrykantów).

To tyle, spokojnie mając trochę oleju w głowie, trzeźwy umysł, podstawową wiedzę na temach silników modelarskich ustawisz sobie swój motor. Wcale nie jest to takie tragiczne, jak to piszą magicy od elektryków, co to nigdy nie trzymali w ręku modelu spalinowego. Pamiętaj też, że jak już się nakręcisz wszystkimi śrubkami i iglicami w swoim silniku, a on nadal nie pracuje jak powinien, to wracaj do ustawień fabrycznych.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 10 cze 2011, o 12:21

Modelarstwo wymaga od cholery cierpliwości i systematyczności. Tego się teraz uczysz.
To że ci ktoś napisał co innego niż wynika z twoich doświadczeń nie znaczy, że się nie zna albo nie ma racji.
Regulacji też trzeba się nauczyć i nie raz wykonać kilkanaście lotów ciągle coś zmieniając.
Ja do dzisiaj pamiętam pocięte palce po testach i docieraniu.

Dużo daje poznanie zasady działania i wcale nie trzeba używać konkretnego typu silnika żeby dać sobie z nim radę. Jeżeli nie rozumiesz po co masz w gaźniku dwie czy trzy iglice, albo jak dokładnie działą pompa, żadne porady ci nie pomogą.

Nie wierzę że aż tak bardzo odbiegasz od instrukcji. Tego nie piszą debile tylko testerzy-praktycy, któży często zjedli na tym zęby. Może coś od początku zrobiłeś nie tak, może instalacja paliwowa, filtr albo ciśnienie...
Jeżeli coś nawet na upartego nie wychodzi, zacznij od początku, ale po sprawdzeniu każdego elementu dokładnie. Igła, przewody, filtry, zbiornik itd. I człowieku - NA SPOKOJNIE :thumb:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 10 cze 2011, o 17:02

Dzięki wielkie, no właśnie piszecie że iglica od wysokich obrotów
według instrukcji, ma być 2 obroty odkręcona. A mój silnik najlepiej, chodzi jak jest 0.5 obrotu odkręcona.
No i + ze 3..4... ząbki a ta od wolnych macie na myśli tą na płaski śrubokręt czy zrozumiałem.?
Tylko czemu taka rozbieżność z instrukcją, bo dolną iglice reguluje paliwo, i chłodzenie silnika
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 10 cze 2011, o 19:55

MAREKROSOMAK pisze:bo dolną iglice reguluje paliwo, i chłodzenie silnika
Ja nie znam sie na 91HZ-PS i nawet nie mam od niego manuala - znalazłem tylko do SZ-PS i tam nie ma czegoś takiego "iglica chłodzenia silnika". Jedna jest od wysokich obrotów druga od średnich i igła biegu jałowego. Silnik się "chłodzi" (a raczej przestaje przegrzewać) gdy iglice są odkręcone czyli mieszanka bogata.
W instrukcji jest dokładnie powiedziane jak regulować silnik a ja przyznam że przeczytałem wszystkie Twoje posty jeszcze raz (a nawet dwa razy) i nadal nie rozumiem w czym problem... Skup sie i napisz jasno i logicznie używając kropek, przecinków i nowych wierszy co sie dzieje lub co uważasz że jest nie tak (poza ilością obrotów iglic)...

EDIT: zgodnie z wszystkimi instrukcjami igła wysokich obrotów powinna byc odkręcona na ok 2 obroty - jeśli masz na 0.5 obrotu to to jest właśnie przyczyna gwałtownego wzrostu obrotów po ledwo otwarciu przepustnicy - silnik chodzi na pół sucho i "miesza" bogają mieszankę ze średnich z ubogą z wysokich... Weź ty go wyreguluj nie "jak mają inni" tylko wg temperatury na "ma być dobrze"

Greg
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
MAREKROSOMAK
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 34
Rejestracja: 06-06-2011
Lokalizacja: PIEKARY ŚLĄSKIE
Podziękował: 8 razy

Postautor: MAREKROSOMAK » 12 cze 2011, o 07:05

Niema gwałtownego wzrostu, obrotów. Iglica górna jest odkręcona 0,5 obr- i to mnie dziwi bo mają być 2 obroty. Dolną iglicą odkręcam dopływ paliwa.
Wtedy reguluje chłodzenie silnika, i mam temperaturę ok. Po wylądowaniu 88 stopni , i tak trzeba będzie latać, widocznie każdy silnik musi być według siebie regulowany
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3709
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 12 cze 2011, o 08:27

MAREKROSOMAK pisze:Niema gwałtownego wzrostu, obrotów. Iglica górna jest odkręcona 0,5 obr- i to mnie dziwi bo mają być 2 obroty. Dolną iglicą odkręcam dopływ paliwa.
Wtedy reguluje chłodzenie silnika, i mam temperaturę ok. Po wylądowaniu 88 stopni , i tak trzeba będzie latać, widocznie każdy silnik musi być według siebie regulowany

A co się działo gdy "górna" iglica (od wysokich) była na 2 obroty?

PS: Wybacz ale moim skromnym zdaniem zupełnie nie rozumiesz funkcji obu iglic: żadna z nich nie służy do chłodzenia silnika - obie ustalają skład mieszanki zależnie od stopnia otwarcia przepustnicy. Natomiast to jaki jest skład mieszanki powoduje określone zachowanie i parametry silnika: uboga mieszanka - silni się mocno grzeje, bogata - jest chłodniejszy...(oczywiście na jakość pracy/przyśpieszenia też ma wpływ). Używanie pojęć "iglica chłodzenia" jest w najwyższym stopniu nieprawidłowe...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...

Wróć do „Silniki spalinowe i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości