Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 14 lut 2020, o 21:29

Update: 75 osób.
Przypominam, że w poniedziałek wysyłam maila - termin jest nieprzesuwalny.
Każdy może napisać swojego maila, do czego z resztą mocno namawiam.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 14 lut 2020, o 21:54

Może by się podlizac trochę i napisać że w tej chwili rzetelnie oznaczamy swoje loty na DroneRadarze i jeśli wymaga tego sytuacja to potulnie dzwonimy na wierzę poprosić o zatwierdzenie lotów. To by pokazało że jesteśmy grupą świadomą praw i obowiązków jakie nas ograniczają ale też dbamy ze wszech miar o bezpieczeństwo swoje, ludzi postronnych oraz ruchu lotniczego. Na dodatek każdy z nas ma O.C. i o tym też bym wspomniał.

Nie wiem jak to ubrać w słowa i klepię na telefonie więc się nie rozpisze, ale wiesz o co mi chodzi.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 14 lut 2020, o 22:08

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 14 lut 2020, o 23:09

mwx pisze:Może by się podlizac trochę i napisać że w tej chwili rzetelnie oznaczamy swoje loty na DroneRadarze i jeśli wymaga tego sytuacja to potulnie dzwonimy na wierzę poprosić o zatwierdzenie lotów. To by pokazało że jesteśmy grupą świadomą praw i obowiązków jakie nas ograniczają ale też dbamy ze wszech miar o bezpieczeństwo swoje, ludzi postronnych oraz ruchu lotniczego. Na dodatek każdy z nas ma O.C. i o tym też bym wspomniał.

Nie wiem jak to ubrać w słowa i klepię na telefonie więc się nie rozpisze, ale wiesz o co mi chodzi.
Na wierzę czy wieżę dzwonimy ;)
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 15 lut 2020, o 12:12

Na wieżę ale w dobrej wierze.
Awatar użytkownika
gumi
Elita forum...
Posty: 837
Rejestracja: 23-07-2015
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 33 razy

Postautor: gumi » 15 lut 2020, o 19:01

Jest jeszcze pojęcie "niskiej szkodliwości społecznej czynu".
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 596
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 15 lut 2020, o 19:30

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
Awatar użytkownika
Mustaf90
Stały bywalec...
Posty: 102
Rejestracja: 06-07-2016
Lokalizacja: Szaflary (Małopolskie)
Podziękował: 15 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: Mustaf90 » 15 lut 2020, o 21:05

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
Flota: 600N Pro, 600N Super pro, Aelous 50, T-rex 450SE
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 15 lut 2020, o 21:10

mwx pisze:Może by się podlizac trochę i napisać że w tej chwili rzetelnie oznaczamy swoje loty na DroneRadarze i jeśli wymaga tego sytuacja to potulnie dzwonimy na wierzę poprosić o zatwierdzenie lotów. To by pokazało że jesteśmy grupą świadomą praw i obowiązków jakie nas ograniczają ale też dbamy ze wszech miar o bezpieczeństwo swoje, ludzi postronnych oraz ruchu lotniczego. Na dodatek każdy z nas ma O.C. i o tym też bym wspomniał.

Nie wiem jak to ubrać w słowa i klepię na telefonie więc się nie rozpisze, ale wiesz o co mi chodzi.


Jo jo, słuszna racja. Wyklece coś do jutra i podeślę całość maila do akceptacji.
Brak sprzeciwu oznacza zgodę na wysyłanie.


gumi pisze:Jest jeszcze pojęcie "niskiej szkodliwości społecznej czynu".




'rwa Gumi, są momenty kiedy trzeba być poważnym!

_szampan
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 15 lut 2020, o 21:12

Mustaf90 pisze:[...]
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)



Dawid, mam Cie na Whatsuppie, ale, właśnie sprawdziłem i nie mam Twojego maila ... no bo imie i nazwisko to jakby znam ;)
Podeślij na PW, please.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 15 lut 2020, o 22:25

Ok - Mustaf dopisany.

Słuchacie, czas na małą próbę przed wielką sprawą.
Poniżej proponowana treść maila którego mam zamiar wysłać w poniedziałek do ULC, wraz z CC do wszystkich osób które przysłały mi swoje maile i nazwiska.

Czas na poprawki - do końca jutrzejszego dnia.
Czas na UZASADNIONE sprzeciwy - do ostatniej chwili (proszę nie torpedować sprawy na której wszystkim nam zależy!!).
Wysyłam w poniedziałek - w zależności od wolnego czasu (praca - pewnie po południu).

UWAGA:


Temat: Mail zbiorowy od społeczności polskich modelarzy lotniczych do ULC w sprawie nowych przepisów wchodzących w życie od 2020.07.01


Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01, w imieniu swoim oraz wszystkich osób wymienionych w CC niniejszego maila.
(dodatkowa kopia maila, zostanie wysłana bez osób w CC, za to lista nazwisk i adresów mailowych zostanie dołączona w treści maila - ma to na celu uniknięcie odfiltrowania maila przez mechanizmy antyspamowe).

Lista osób jest dość pokażna, a proszę wziąć pod uwagę, że nie wszystkie osoby którym istotnie zależy na sprawach jak poniżej odważyły się oficjalnie oddać swój głos.
Modelarze to specyficzna grupa społeczna i stosunkowo nie wielu decyduje się być aktywną częścią tej społeczności - świadczą o tym statystyki grup oraz forów modlearskich - zdecydowana większość tylko czyta, jedynie nieznaczna część decyduje się coś pisać, ponadto, znamy osobiście przypadki ludzi, których spotykamy na naszych lotniskach, a w internetowej części życia społeczności udział biorą one sporadycznie lub wcale.


Jestem zaniepokojony faktem, zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze.
Proponowane zmiany w najlepszym razie znacząco podniosą koszty które trzeba będzie ponieść aby móc legalnie latać niektórymi modelami – jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.
Samo podniesienie kosztów wykonania takiego modelu spowoduje, że ta grupa modeli po prostu zniknie, a dodatkowo nieubłagane prawa fizyki sprawią, że zbudowanie legalnie latającego modelu tej wielkości zwyczajnie nie będzie możliwe.

Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Przykładowo: dla kogo stanowi zagrożenie helikopter elektryczny o średnicy wirnika powiedzmy 700mm, masie ok. 1 kg. latający rzecz jasna poza strefami lotniczymi gdzie takie loty są zakazane (tak jak np. obecnie CTR w promieniu powyżej 6km od granicy lotniska do wysokości 100 metrów), gdzie w praktyce lot takim helikopterem rzadko odbywa się na wysokości przekraczającej 30 metrów i w ogledłości większej niż 50 metrów od pilota?

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców), choć i tu należałoby rozgraniczyć te ta zwane drony na więcej niż jeden ich rodzaj:
- wielowirnikowce wyścigowe, małe, lekkie, szybkie, latające na nałych wysokościach, zawsze w zasięgu wzroku pilota (aczkolwiek FPV).
- zautomatyzowane profesjonalne i półprofesjonalne wielowirnikowce służące do filmowania (drony firmy DJI i podobne)
- wielowirnikowce zabawkowe, dziecięce, mikrodrony, których zasięg RC nie pozwala na wykonywanie lotów dalszych niż kilkadziesiąt metrów

W każdym z tych przypadków jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet nie koniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

W szczególności zaś całkowicie oddzielne przepisy powinny dotyczyć latania FPV (niezależnie od tego, czy VLOS czy BVLOS) od klasycznego latania modelami.
Powód takiego rozdzielenia przepisów wydaje się być oczywisty.

Piloci latający nie-FPV (i co za tym idzie VLOS), niezależnie od rodzaju statku powietrznego, powinni mieć najmniej restrykcyjne przepisy.
Moim zdaniem w zupełności wystarczy tu obowiązkowe oznakowanie modelu czytelnym numerem telefonu właściciela, oraz ograniczenie wysokości lotów powiedzmy do 100 metrów (ewentualnie niżej w określonych warunkach, np. tak jak obecnie w strefie CTR, w określonych odległościach od granicy lotniska i tak dalej).
Jeśli to za mało, dodatkowym wymogiem mogłoby być np. posiadanie na pokładzie układu FailSafe (przeważnie wbudowanego w większość odbiorników RC) umożliwiającego natychmiastowe wyłączenie napędów i kontrolowane rozbicie modelu w razie utraty zasięgu.
Przy założeniu nie latania nad domostwami, samochodami, ludźmi – takie zabezpieczenia wystarczają w zupełności, aby latanie modelami było tak samo bezpieczne jak do tej pory.

Doświadczenie pokazuje też, że do pewnego stopnia zaawansowania, komplikowanie konstrukcji statku powietrznego (w tym jego awioniki) raczej obniża bezpieczeństwo lotów niż je podwyższa, gdyż wraz ze skomplikowaniem układu rośnie prawdopodobieństwo awarii.

Co innego w przypadku statków FPV i/lub dalekiego zasięgu i/lub mogących wykonywać loty autonomiczne, daleko poza lokalizację ich operatora – tu bez wątpienia przyda się inny, dużo bardziej rygorystyczny zestaw przepisów, jak również obowiązek zdalnej identyfikacji i możliwości śledzenia w czasie rzeczywistym wydaje się być potrzebą uzasadnioną.
Same statki powietrzne są bowiem wówczas dużo bardziej złożonymi układami, droższymi, jak również praktyka pokazuje, że stopień niezawodności systemów w które są fabrycznie wyposażone jest imponująco wysoki – można zatem i niejednokrotnie trzeba na nich polegać, zwłaszcza, jeśli loty mają charakter komercyjny, a nie jedynie rekreacyjny, sportowy.

Dodatkowo, należy nadmienić, że obecna sytuacja prawna oraz aplikacja droneradar pozwalają na stosunkowo łatwe i bardzo skuteczne przestrzeganie przepisów oraz dbanie o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i osób postronnych, a przede wszystkim "dorosłego" ruchu lotniczego.
Zgłaszanie lotów na droneradar (podobnie jak posiadanie ubezpieczenia OC) jest powszechnie stosowaną praktyką, której przestrzegamy i do której mocno namawiamy każdego kto ma zamiar zacząć zabawę z latającym modelarstwem zdalnie sterowanym.
Bardzo, ale to bardzo zależy nam, aby ta droga przestrzegania linii prawa po zmianie przepisów nie została utrudniona na tyle, że wśród modelarstwa spowoduje powstanie tzw. szarej strefy, to znaczy, że ludzie masowo zaczną latać na dziko, bez rejestracji, bez ubezpieczenia, bez niczyjej wiedzy. Oczywistym jest, że taka sytuacja spowoduje diametralny spadek bezpieczeństwa na każdym froncie, czyli totalnie minie się z założeniem.


Ponadto, poniżej znajduje się zbiorowa lista pytań oraz wniosków zebrana od wszystkich osób, które zdecydowały się w przedmiotowej sprawie odezwać.
Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny (podobnie jak w roku 2013 przy powstawaniu obecnych przepisów) przychyli się do naszych potrzeb, pytań i wniosków oraz udzieli odpowiedzi choćby na cześć z nich przy okazji najbliższego seminarium informacyjnego lub w dowolnej innej formie.


Pozdrawiamy lotniczo - wysokości!!



- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?
No jeszcze pytanie jak z rejestracją helików i "zdalną identyfikacją"?

- Możliwość wykonywania lotów przez osoby nieletnie - moim zdaniem wystarczy jeden prosty zapis, że za dzieci poniżej jakiegoś tam wieku odpowiadają rodzice, oraz ewentualnie drugi, niezależny, że dzieci poniżej jakiegoś wieku nie mogą samodzielnie (bez opieki dorosłych) latać modelami powyżej jakiejś klasy wagowej..

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi?? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Latam 4-o metrowym samolotem co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020

- Mam MR o TOM 28kg co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport?? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych.

- Co z lataniem za granicą Państwa. Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane.

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany?? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe.

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich modelem powyżej 25kg.

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS.

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g łapią się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 18 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "ficzery", a jeśli tak, to które i w które?

- czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?

- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja Droneradar?

- A co z modelami, które ważą poniżej 250g ale w fazie startu mają 30m/s i więcej? (DLG węglowe).

- Jakie warunki muszą być spełnione aby można było latać modelami szybowców i elektro szybowców o rozpiętości do 5m / waga do 25kg

- Jaka musi być minimalna odległość pasa startowego lądowiska od drogi szybkiego ruchu lub autostrady







Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 596
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 15 lut 2020, o 22:43

aikus pisze:Ok - Mustaf dopisany.

Słuchacie, czas na małą próbę przed wielką sprawą.
Poniżej proponowana treść maila którego mam zamiar wysłać w poniedziałek do ULC, wraz z CC do wszystkich osób które przysłały mi swoje maile i nazwiska.

Czas na poprawki - do końca jutrzejszego dnia.
Czas na UZASADNIONE sprzeciwy - do ostatniej chwili (proszę nie torpedować sprawy na której wszystkim nam zależy!!).
Wysyłam w poniedziałek - w zależności od wolnego czasu (praca - pewnie po południu).

UWAGA:


Temat: Mail zbiorowy od społeczności polskich modelarzy lotniczych do ULC w sprawie nowych przepisów wchodzących w życie od 2020.07.01


Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01, w imieniu swoim oraz wszystkich osób wymienionych w CC niniejszego maila.
(dodatkowa kopia maila, zostanie wysłana bez osób w CC, za to lista nazwisk i adresów mailowych zostanie dołączona w treści maila - ma to na celu uniknięcie odfiltrowania maila przez mechanizmy antyspamowe).

Lista osób jest dość pokażna, a proszę wziąć pod uwagę, że nie wszystkie osoby którym istotnie zależy na sprawach jak poniżej odważyły się oficjalnie oddać swój głos.
Modelarze to specyficzna grupa społeczna i stosunkowo nie wielu decyduje się być aktywną częścią tej społeczności - świadczą o tym statystyki grup oraz forów modlearskich - zdecydowana większość tylko czyta, jedynie nieznaczna część decyduje się coś pisać, ponadto, znamy osobiście przypadki ludzi, których spotykamy na naszych lotniskach, a w internetowej części życia społeczności udział biorą one sporadycznie lub wcale.


Jestem zaniepokojony faktem, zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze.
Proponowane zmiany w najlepszym razie znacząco podniosą koszty które trzeba będzie ponieść aby móc legalnie latać niektórymi modelami – jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.
Samo podniesienie kosztów wykonania takiego modelu spowoduje, że ta grupa modeli po prostu zniknie, a dodatkowo nieubłagane prawa fizyki sprawią, że zbudowanie legalnie latającego modelu tej wielkości zwyczajnie nie będzie możliwe.

Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Przykładowo: dla kogo stanowi zagrożenie helikopter elektryczny o średnicy wirnika powiedzmy 700mm, masie ok. 1 kg. latający rzecz jasna poza strefami lotniczymi gdzie takie loty są zakazane (tak jak np. obecnie CTR w promieniu powyżej 6km od granicy lotniska do wysokości 100 metrów), gdzie w praktyce lot takim helikopterem rzadko odbywa się na wysokości przekraczającej 30 metrów i w ogledłości większej niż 50 metrów od pilota?

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców), choć i tu należałoby rozgraniczyć te ta zwane drony na więcej niż jeden ich rodzaj:
- wielowirnikowce wyścigowe, małe, lekkie, szybkie, latające na nałych wysokościach, zawsze w zasięgu wzroku pilota (aczkolwiek FPV).
- zautomatyzowane profesjonalne i półprofesjonalne wielowirnikowce służące do filmowania (drony firmy DJI i podobne)
- wielowirnikowce zabawkowe, dziecięce, mikrodrony, których zasięg RC nie pozwala na wykonywanie lotów dalszych niż kilkadziesiąt metrów

W każdym z tych przypadków jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet nie koniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

W szczególności zaś całkowicie oddzielne przepisy powinny dotyczyć latania FPV (niezależnie od tego, czy VLOS czy BVLOS) od klasycznego latania modelami.
Powód takiego rozdzielenia przepisów wydaje się być oczywisty.

Piloci latający nie-FPV (i co za tym idzie VLOS), niezależnie od rodzaju statku powietrznego, powinni mieć najmniej restrykcyjne przepisy.
Moim zdaniem w zupełności wystarczy tu obowiązkowe oznakowanie modelu czytelnym numerem telefonu właściciela, oraz ograniczenie wysokości lotów powiedzmy do 100 metrów (ewentualnie niżej w określonych warunkach, np. tak jak obecnie w strefie CTR, w określonych odległościach od granicy lotniska i tak dalej).
Jeśli to za mało, dodatkowym wymogiem mogłoby być np. posiadanie na pokładzie układu FailSafe (przeważnie wbudowanego w większość odbiorników RC) umożliwiającego natychmiastowe wyłączenie napędów i kontrolowane rozbicie modelu w razie utraty zasięgu.
Przy założeniu nie latania nad domostwami, samochodami, ludźmi – takie zabezpieczenia wystarczają w zupełności, aby latanie modelami było tak samo bezpieczne jak do tej pory.

Doświadczenie pokazuje też, że do pewnego stopnia zaawansowania, komplikowanie konstrukcji statku powietrznego (w tym jego awioniki) raczej obniża bezpieczeństwo lotów niż je podwyższa, gdyż wraz ze skomplikowaniem układu rośnie prawdopodobieństwo awarii.

Co innego w przypadku statków FPV i/lub dalekiego zasięgu i/lub mogących wykonywać loty autonomiczne, daleko poza lokalizację ich operatora – tu bez wątpienia przyda się inny, dużo bardziej rygorystyczny zestaw przepisów, jak również obowiązek zdalnej identyfikacji i możliwości śledzenia w czasie rzeczywistym wydaje się być potrzebą uzasadnioną.
Same statki powietrzne są bowiem wówczas dużo bardziej złożonymi układami, droższymi, jak również praktyka pokazuje, że stopień niezawodności systemów w które są fabrycznie wyposażone jest imponująco wysoki – można zatem i niejednokrotnie trzeba na nich polegać, zwłaszcza, jeśli loty mają charakter komercyjny, a nie jedynie rekreacyjny, sportowy.

Dodatkowo, należy nadmienić, że obecna sytuacja prawna oraz aplikacja droneradar pozwalają na stosunkowo łatwe i bardzo skuteczne przestrzeganie przepisów oraz dbanie o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i osób postronnych, a przede wszystkim "dorosłego" ruchu lotniczego.
Zgłaszanie lotów na droneradar (podobnie jak posiadanie ubezpieczenia OC) jest powszechnie stosowaną praktyką, której przestrzegamy i do której mocno namawiamy każdego kto ma zamiar zacząć zabawę z latającym modelarstwem zdalnie sterowanym.
Bardzo, ale to bardzo zależy nam, aby ta droga przestrzegania linii prawa po zmianie przepisów nie została utrudniona na tyle, że wśród modelarstwa spowoduje powstanie tzw. szarej strefy, to znaczy, że ludzie masowo zaczną latać na dziko, bez rejestracji, bez ubezpieczenia, bez niczyjej wiedzy. Oczywistym jest, że taka sytuacja spowoduje diametralny spadek bezpieczeństwa na każdym froncie, czyli totalnie minie się z założeniem.


Ponadto, poniżej znajduje się zbiorowa lista pytań oraz wniosków zebrana od wszystkich osób, które zdecydowały się w przedmiotowej sprawie odezwać.
Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny (podobnie jak w roku 2013 przy powstawaniu obecnych przepisów) przychyli się do naszych potrzeb, pytań i wniosków oraz udzieli odpowiedzi choćby na cześć z nich przy okazji najbliższego seminarium informacyjnego lub w dowolnej innej formie.


Pozdrawiamy lotniczo - wysokości!!



- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?
No jeszcze pytanie jak z rejestracją helików i "zdalną identyfikacją"?

- Możliwość wykonywania lotów przez osoby nieletnie - moim zdaniem wystarczy jeden prosty zapis, że za dzieci poniżej jakiegoś tam wieku odpowiadają rodzice, oraz ewentualnie drugi, niezależny, że dzieci poniżej jakiegoś wieku nie mogą samodzielnie (bez opieki dorosłych) latać modelami powyżej jakiejś klasy wagowej..

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi?? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Latam 4-o metrowym samolotem co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020

- Mam MR o TOM 28kg co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport?? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych.

- Co z lataniem za granicą Państwa. Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane.

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany?? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe.

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich modelem powyżej 25kg.

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS.

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g łapią się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 18 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "ficzery", a jeśli tak, to które i w które?

- czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?

- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja Droneradar?

- A co z modelami, które ważą poniżej 250g ale w fazie startu mają 30m/s i więcej? (DLG węglowe).

- Jakie warunki muszą być spełnione aby można było latać modelami szybowców i elektro szybowców o rozpiętości do 5m / waga do 25kg

- Jaka musi być minimalna odległość pasa startowego lądowiska od drogi szybkiego ruchu lub autostrady










Zacytowałem bo jeszcze dostaję dane osób do tej listy a nie chce żeby post aikusa uciekał.


1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
86. Michał P (facebook)
87. BarTec (już wysłał dane do aikusa tylko na liscie go nie ma)
88. Bartłomiej S (Facebook) /miruuu
Awatar użytkownika
bluuu
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 38
Rejestracja: 29-06-2015
Lokalizacja: śląsk
Podziękowano: 1 raz

Postautor: bluuu » 16 lut 2020, o 02:19

Panowie, w mailu poruszyłabym jeszcze jedna kwestie której nie ma (bo i nikt z obecnych (chyba) na liście nie tworzy tego typu modeli) mianowicie Makiety oraz ogólnie mówiąc warbirdy ! Z założenia ich ciężar jest sluszny a pożarnym dodawanie czegokolwiek w postaci transponderow, gpsow itp jest .... niepotrzebne. Biadać pod uwagę ze wiele osób buduje takie modele po X lat a lata nimi stosunkowo niewiele te wszystkie przepisy spychają te dziedzinę tylko bardziej do podziemia.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 16 lut 2020, o 08:48

Masz na myśli zabawki cięższe niż 25kg? Tyle wynosi max w kategorii proponowanej dla modelarzy.
Cięższe zaczynają już być mocno niebezpieczne więc ograniczenia wydają się mieć jakiś sens.
Awatar użytkownika
FockeWulf
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 54
Rejestracja: 13-03-2018
Lokalizacja: Oleśnica / Wrocław
Podziękowano: 4 razy

Postautor: FockeWulf » 16 lut 2020, o 09:45

Z tego co wiem w Niemczech również obowiązuje granica 25 kg, zatem jest to już jakiś standard w klasie modeli. Powyżej tej granicy trzeba odebrać model jak każdy statek powietrzny - próby wytrzymalosci skrzydeł etc.
Awatar użytkownika
mario70
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 09-02-2020
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: mario70 » 16 lut 2020, o 13:07

Panowie,

ja bym trochę w innym miejscu umieścił akapit:

"Proponowane zmiany w najlepszym razie znacząco podniosą koszty które trzeba będzie ponieść aby móc legalnie latać niektórymi modelami – jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.
Samo podniesienie kosztów wykonania takiego modelu spowoduje, że ta grupa modeli po prostu zniknie, a dodatkowo nieubłagane prawa fizyki sprawią, że zbudowanie legalnie latającego modelu tej wielkości zwyczajnie nie będzie możliwe.
"

Myślę, że kwestia finansów nie jest najistotniejsza w tym zagadnieniu i również spowoduje, że czytający odniesie wrażenie, że tylko o kasę tu chodzi.
Ja bym go umieścił po zdaniu:

"Przy założeniu nie latania nad domostwami, samochodami, ludźmi – takie zabezpieczenia wystarczają w zupełności, aby latanie modelami było tak samo bezpieczne jak do tej pory."


PS.
Co do makiet to maksymalna dopuszczalna waga (oficjalnie) to i tak 25kg.
F4G – latające makiety samolotów, o masie startowej do 25 kg, tzw. klasa „Gigant”. Są to modele zdalnie sterowane.
Pozdrawiam
Mariusz
--------------------------------------------
takie tam latadła: Extra 330 by Pilot RC & MythoS / PrometheuS / Sebach / SU-29 by SebArt & Extra 260 by PA & Lumax & Solius
Awatar użytkownika
kamdz
Domownik forum...
Posty: 255
Rejestracja: 24-04-2017
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: kamdz » 16 lut 2020, o 15:14

@mario70
To tak ma wyglądać, czy ja czegoś nie zrozumiałem? Ze schematu wydawało mi się, że tylko te gotowe drony muszą mieć lokalizator i transponder, a klasy C0 i C4 (czyli wszelakie budowane samemu samoloty, skrzydełka i chyba też Racery 250) są od tego wolne.
Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 16 lut 2020, o 18:15

mario70 pisze:Panowie,

ja bym trochę w innym miejscu umieścił akapit:


Mario, być może masz rację, ja nie protestuję, ale przeredaguj proszę całość maila i wklej, bo ja zwyczajnie nie mam już na to czasu.
Miru coś tam pisał na privie, że też coś przeredaguje, jak dotąd nic nie dostałem.
IMHO nie można po prostu wyciąć tego akapitu i przekleić w inne miejsce - dokument straci spójność (ale jeśli się mylę to śmiało - wklejaj swoją propozycję).

Ostatecznie wszyscy mamy się pod tym podpisać, więc ...
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 16 lut 2020, o 18:51

Koledzy

Nie biadolić, nie marudzić, nie panikować. Czytać ze zrozumieniem i potem działać.

Nikt nikogo nie spycha do żadnego podziemia. Nowe przepisy (przynajmniej te dotyczące kategorii „otwartej”) nakierowane są na januszów typu „Panie a jak to daleko i wysoko poleci, ile wyciąga na godzinę i czy uniesie piwo? Bo by my se ze śwagrem kupiły największy w Biedronce i bedzie nam piwo woził.”. Czyli na sytuacje, gdy poziom inteligencji na pokładzie jest wyższy od tego na ziemi. Skoro ten na ziemi nie ogarnia bezpieczeństwa współobywateli, to ten obowiązek przeniesiony zostaje na producentów/dystrybutorów/sprzedawców Systemów Bezzałogowych (czyli po naszemu RTF) sprzedawanych w Unii. I stąd klasy C1 do C4 są dla producentów/dystrybutorów/sprzedawców BSP. Przy czym C0 do C3 to klasy głównie odnoszące się do systemów posiadających inteligencję i autonomię (typu tryby automatycznego, samodzielnego lotu w celu wożenia piwa), więc tu występuje konieczność spełnienia przez producentów wyśrubowanych wymagań typu zdalna identyfikacja, oświetlenie, geofencing, tryby wolnego lotu, itp. Zobaczcie, że klasa C4 to paradoksalnie elektronicznie najprostsze i najbezpieczniejsze konstrukcje, więc mają najniższe wymagania.

Ustawodawca natomiast jawnie w zapisach Rozporządzenie docenia wysoki poziom bezpieczeństwa BSP użytkowanych przez modelarzy, stąd mocno złagodzone przepisy w pozostałych sytuacjach:
• jeżeli należysz do klubu/stowarzyszenia – klub ustala (zapewne z ULC) własne zasady (mogą być zdecydowanie łagodniejsze, byle klub potrafił przekonać ULC, że w wykonaniu klubu będą równie bezpieczne co te ogólne) i zobowiązuje się do propagowania i egzekwowania ich wśród swoich członków – i wcale nie ma zapisanego oczekiwania, że klub musi mieć/dysponować własnym lotniskiem, albo że loty muszą się odbywać na dedykowanym placu/lotnisku modelarskim – po prostu własne, ale rozsądne i bezpieczne zasady; wada – dotyczy tylko kraju, w którym klub/stowarzyszenie zostało zarejestrowane, więc za granicą nie obowiązuje
• jeżeli w modelu chociażby zainstalowałeś własny odbiornik do własnej aparatury nie kupionej w zestawie z BSP – to już nie jest „System BSP”, tylko wg definicji z Rozporządzenia BSP skonstruowany/złożony do użytku prywatnego
• nawet jeżeli będziesz miał RTF-a oznaczonego przez producenta klasą C, ale bez inteligencji na pokładzie (typu helik, piankolot czy inny samolot) to będzie to klasa C4 nie wymagająca ficzerów

W powyższych sytuacjach Ustawodawca zakłada z optymizmem i wiarą w modelarzy, że inteligencja na ziemi jest, więc zasady używania mogą być maksymalnie uproszczone:
• BSP do 250 g bez kamery lub z kamerą ale podchodzący pod „Rozporządzenie Zabawkowe” – nie musisz robić nic poza zachowaniem rozsądku i bezpieczeństwa określonego w Rozporządzeniu (np. zachowanie odległości, nie latanie nad ludźmi, itp.) co i tak już pewnie czynisz
• BSP 250 g do 25 kg – musisz się jedynie zarejestrować i zrobić szkolenie i egzamin on-line + oczywiście zachowanie bezpieczeństwa
I nikt od modelarzy nie będzie wymagał, żeby certyfikowali swoje modele czy wyposażali je w jakiekolwiek ficzery. Jeszcze raz podkreślę: obowiązek zabudowania ficzerów na pokładzie i oznaczenia klasą spoczywa na producencie, a na sprzedawcy spoczywa obowiązek handlowania tylko Systemami (System jako całość RTF) z oznaczeniem klasy C0 do C4.

Dlatego też proponuję korekty w treści maila:
Argument
jest absurdem wyposażanie np. piankowego modelu kombata ESA o wartości ok. 200 złotych i masie ok. 600 gramów w lokalizator GPS o wartości 500 złotych i masie kilkudziesięciu gramów, o transponderze nawet nie wspominając.

może świadczyć, że autor nie przeczytał Rozporządzenia i tym samym może być odczytane przez adresata jako brak szacunku. Proponuję całkowicie usnąć ten akapit.

Argument
dla kogo stanowi zagrożenie helikopter elektryczny o średnicy wirnika powiedzmy 700mm, masie ok. 1 kg

również może świadczyć o nieprzeczytaniu Rozporządzenia. Otóż w świetle Rozporządzenia może stanowić zagrożenie dla człowieka w postaci przekazania jego głowie energii większej niż 80 J. I nie ma tu znaczenia czy to coś ma jeden wirnik, czy cztery, czy śmigło. Uderzenie 1 kg w głowę jest uderzeniem i jajecznica w głowie taka sama. Proponuję również usunąć ten akapit.

Proponuję usunąć też akapity dotyczące FPV czy nie-FPV. W świetle Rozporządzenia chodzi głównie o szkody wyrządzone człowiekowi i FPV nie ma tu nic do rzeczy. Czy FPV czy nie-FPV jajecznica w uderzonej głowie taka sama. Temat owszem ważny, więc żeby nie zaciemniać tematu tego Rozporządzenia proponuję przenieść do osobnego pisma.

Lista pytań jak najbardziej. Na większość da się odpowiedzieć na bazie Rozporządzenia, ale jeżeli ma się wykładnię oficjalnego Organu to zawsze lepiej.
Czy korekty będą czy nie to i tak podpisuję się pod petycją.

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
86. Michał P (facebook)
87. BarTec (już wysłał dane do aikusa tylko na liscie go nie ma)
88. Bartłomiej S (Facebook) /miruuu
89. marketleader
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 16 lut 2020, o 19:00

@Market:
1. Patrzy wyżej - to samo co mario - poproszę o propozycję całości pisma.
2. podpisać się - znaczy przysłać mi na PW imię i nazwisko oraz adres mailowy - dostałem, dopisałem dzięki.
Ta lista tutaj na forum nie ma żadnego znaczenia.

@Kamilos - dopisałem trzy podesłane osoby - dzięki.
Obecnie na liście jest 84 osoby.

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości