Nowe przepisy dla modelarzy i pilotów dronów

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 28 sty 2020, o 11:36

Witajcie piloci i pilotki, modelarze i modelarki ;-).

Jak pewnie wiecie od 1 lipca 2020 przepisy unijne muszą być wdrożone w krajach członkowskich. Nas najbardziej interesuje: ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych – określa sposób wykonywania lotów w trzech kategoriach:
1) Otwartej
2) Szczególnej
3) Certyfikowanej

Modelarzy najbardziej będzie interesowała kategoria OPEN i ona jest w miarę prosta do zrozumienia. Jest podział na klasy wagowe (C0-C4) i podkategorie (A1-A3). Wiadomo co trzeba będzie zrobić, żeby móc latać w tej kategorii. Jest to kategoria podobna do obecnego sportu lub rekreacji czyli zasad określonych przez załącznik 6 to tzw. rozporządzenia wyłączającego.

Obrazek

Na dzień dzisiejszy jednak jeszcze nie wiadomo jak to będzie realizowane w praktyce.

Jutro ULC organizuje pierwsze seminarium dla podmiotów szkolących w zakresie UAVO, instruktorów i egzaminatorów. Zobaczymy co ciekawego powiedzą. Chodzą słuchy, że nie będzie gorzej niż teraz, ale dopóki nie polatam po 1 lipca to nie uwierzę ;-).
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sty 2020, o 12:04

Bardzo fajny schemat, sporo rozjaśnia.
Gdybym tylko jeszcze wiedzial co to te A i C. Może będzie Ci się chciało dodać jeszcze schamat dla leniuchów z opisem co jest co? :D
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 28 sty 2020, o 12:07

Mirek dodam, tylko czekam na konkrety, żeby nie puszczać w eter bzdur.
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 28 sty 2020, o 12:18

Jeśli chodzi o klasy BSP to Michał ładnie to opisał:
http://www.swiatdronow.pl/wprowadzenie- ... i-otwartej
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
Damdodo
Elita forum...
Posty: 918
Rejestracja: 16-03-2016
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 297 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Damdodo » 28 sty 2020, o 12:45

Ciekawe jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte? I jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery? hmm
No jeszcze pytanie jak z rejestracją helików i "zdalną identyfikacją"?
@Klenio daj znać po konferencji :mrgreen:
G500 SPORT, Protos 380, Protos mini 6s, Goblin Fireball, Oxy2, V977, iX12, DX7, RF7.5

"Mądrość przychodzi z wiekiem, czasami jednak wiek przychodzi sam..."
Awatar użytkownika
PiotrMichal
Stały bywalec...
Posty: 144
Rejestracja: 19-01-2019
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 9 razy
Podziękowano: 7 razy

Postautor: PiotrMichal » 28 sty 2020, o 13:03

Do biorących udział w tworzeniu przepisów i w konsultacjach: weźcie pod uwagę fakt że modelarze i piloci modeli RC to nie tylko osoby pełnoletnie, a czasami są to bardzo młodzi adepci.

Mój syn jest na początku podstawówki, ogrania parapety (Pioneer, FunCub, akrobat 3d. itp... generalnie nie są to małe zabawki RTF) na poziomie naprawdę niezłym, uczy się helików. Jeśli będzie do egzaminu wymóg pełnoletniości i jednocześnie brak możliwości latania niepełnoletnich pilotów RC z opiekunem (opiekun po egzaminie) - to będzie dla niego koniec latania.
Ostatnio zmieniony 28 sty 2020, o 15:04 przez PiotrMichal, łącznie zmieniany 4 razy.
Pozdrawiamy,
Piotr & Michałek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sty 2020, o 13:27

Mam nadzieje, że Michał się nie obrazi, jak wkleje tutaj informacje, które zawarł w powyższym linku:

Klasy C0-C4 bezzałogowców wg nowego prawa unijnego:

KLASA C0
Masa: do 250g
Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
Ograniczenie wysokości: maks. 120m nad punktem startu
Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Mini

KLASA C1
Masa: do 900g (lub generujące energię kinetyczną uderzenia mniejszą niż 80J)
Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
Oświetlenie: TAK, wymagane
Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Air, Yuneec Mantis Q, Yuneec Mantis G, DJI Mavic Pro

KLASA C2
Masa: do 4kg
Maksymalna prędkość lotu: brak, wymagany tryb wolnego lotu (o ile nie jest stałopłatem) włączany z aparatury i ograniczony do prędkości <3m/s w poziomie
Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
Oświetlenie: TAK, wymagane
Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
Zastosowanie: w podkategoriach A2 (blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie) i A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic 2 Pro/Zoom, DJI Phantom 4 (A/P), DJI Inspire 1/2, Yuneec Typhoon H (Plus/H520)

KLASA C3
Masa: do 25kg
Maksymalna prędkość lotu: –
Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
Oświetlenie: TAK, wymagane
Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
Dodatkowe wymogi: maksymalny typowy wymiar musi wynosić mniej niż 3 m
Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi i wymiarów): DJI Matrice 200/210, DJI Matrice 600

KLASA C4 (MODELE STATKÓW POWIETRZNYCH)
Masa: do 25kg
Dodatkowe wymogi: brak trybów automatycznych z wyjątkiem standardowej stabilizacji lotu
Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej.

Obrazek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sty 2020, o 13:31

Czy dobrze rozumiem, że nasze heliki z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 28 sty 2020, o 13:52

Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi?? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 sty 2020, o 14:12

Dobra, wiem co to jest C...a co to jest A1, A2, A3?

Egzaminy co najważniejsze - bezpłatne, się przeklika i gitara gra, a zawsze trochę partyzantki to (miejmy nadzieję) ukróci.
Spoko - nie ma dramatu - będziemy latać ;)

I w reszcie od Mikrusów się prawo, że tak powiem odpierdoli, bo wpadają w C0 i gitara gra.
Bo to, że obecnie nie była określona dolna granica masy dla modeli do 600g to było trochę chore.
I uziemianie każdego bzyczka ważącego 25g...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sty 2020, o 14:16

Jeśli egzaminy są darmo i online to sie kiedys zbierzemy z lapkami na pałacowej i zrobimy razem :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 sty 2020, o 14:44

Nie ważne! Wiadomo, że choćbyś nie wiem jak chciał - nie da się być totalnie odpornym na wiedzę.
Możesz przeklikać sam, w domu, z kumplami na polu, na trzeźwo, lub nie całkiem... ale raczej nie znajdziesz kogoś, kto by Ci przeklikał taki egzamin totalnie za ciebie i bez Twojego udziału.
Tak ma być! To jest dobre.

Jakby trzeba było obrabiać sterty papierów, chodzić na szkolenia i jeszcze za to płacić, to wiadomo, że udział tych co to zrobią byłby znikomy.
Można by wtedy zastosować baty w postaci wyrywkowych nalotów Policji na okoliczne "lotniska" i dojebywać mandaty - można.
Tylko że % wpływu z takich akcji byłby tak czy siak znikomy i ... dobrze! Bo nie o to chodzi, żeby gnoić obywateli, tylko o to, żeby trzymać bezpieczeństwo ład i porządek.

Pewnie idealnie nie będzie, ale mi się póki co podoba.
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 28 sty 2020, o 16:16

Podkategorie A1-A3 określają ogólne zasady wykonywania lotów i są powiązane z ryzykiem. Czym wyższa podkategoria tym wyższe ryzyko. Zrobiłem wyciąg z przepisów, powinno to trochę ułatwić "ogarnięcie" tematu.

Obrazek

Z tego co wiem ułatwienia będą dla klubów zrzeszających modelarzy. Ma to działać w taki sposób, że zarząd klubu występuje do ULC o wydanie warunków lotów a członkowie deklarują, że będą się do tych ustalonych zasad stosować. Pożyjemy zobaczymy, ale jestem zdania że łatwo już było a prosto skończy się 1 lipca 2020 ;-)
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sty 2020, o 16:35

miruuu pisze:Czy dobrze rozumiem, że nasze heliki z automatu wpadają pod C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Cokolwiek to znaczy.
To jak, dobrze czaje?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 sty 2020, o 17:28

Mirek, zauważ, że w tym pierwszym diagramie, obok C0 i C4 w A1 i A3 występuje oddzielna pozycja "Budowane samodzielnie".
O ile mikrusa kupionego w biedronce albo na BG razem z apką i dwoma pakietami ciężko pod to zaklasyfikować, więc będzie to raczej C0, o tyle pozostałe nasze heliki jak najbardziej - przynajmniej w świetle tego co wiemy do tej pory.
Bo to SĄ modele budowane samodzielnie.
Z gotowych części - OK, ale tych części, rodzajów napędów, silników, pakietów, serw i tak dalej, a co za tym idzie dostępnych różnorodności konfiguracji jest taka masa, że nie sposób opisać co wolno a co nie wolno, żaden ustawodawca przy zdrowych zmysłach by się na to nie porywał.
Więc IMHO to jest tak, że są to modele budowane samodzielnie, i spełniające wymogi określone dość ogólnie i tyle.

Teraz tylko pytanie co oznacza to "Budowane samodzielnie" i czy to rzeczywiście jest jakaś kategoria czy tylko tak sobie Klenio napisał ;)
(bo poza tym pierwszym diagramem nigdzie tego nie widzę).
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 28 sty 2020, o 17:36

... Może być jeszcze inaczej: przekartkowałem stronę podlinkowaną przez Klenia i wychodzi, że obowiązek określenia klasy modelu jest przerzucony na producenta tego modelu.
Jeśli producent tego nie zrobi - wpadamy w "Budowane samodzielnie", czyli w klasę ryzyka A1 albo A3, gdzie A1 to mikrusy do 250g, a A3 - wszystko pomiędzy 250g a 25kg.
Tak przynajmniej spinając do kupy wszystko co tu mamy - by wychodziło.

Generalnie - trzeba poczekać, bo dużo nie wiadomych.
Zobaczymy też jak zmieni się aplikacja Droneradar....
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 29 sty 2020, o 15:01

I jest jeszcze kwestia obecności w sprzęcie kamery z możliwością rejestracji obrazu, a koniecznością zdawania egzaminu przez pilota. Ja rozumiem to tak, że nawet jeśli weźmiemy Mavica Mini, to drona jako takiego rejestrować nie będzie trzeba i nie będzie musiał mieć świateł czy identyfikacji, ale pilot będzie musiał mieć zdany egzamin (bo używa latającej kamery). "Bez niczego" da się IMHO latać tylko modelami do 250 g i bez kamery (w zasięgu wzroku). Do tego dochodzi jeszcze okres przejściowy dla wszystkiego do 600 g i cięższego niż 250 g, co obecnie nie ma lampek, transponderów, etc. Echhh... będzie bałagan.

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 29 sty 2020, o 15:37

Narazie u nas nie wygląda to źle, ale nie podoba mi się dokąd to zmierza.

W US&A aktualnie wszyscy modelarze płaczą, bo prawdopodobnie przejdzie u nich wymóg posiadania tzw. "remote ID", który totalnie zabije hobby. Tzn ograniczy wyłącznie do latania na dedykowanych lotniskach modelarskich AMA, które znikają (bo ziemia jest warta więcej niż składki które płacą modelarze). Remote ID to nic innego jak transponder pozwalający na lokalizację i identyfikację statku powietrznego. DJI pracuje nad uruchomieniem tego w swoich dronach, ale DJI to gigant który produkuje seryjnie swoje zamknięte zabawki.

Warto sobie uświadomić, że tu rozbija się nie o bezpieczeństwo czy ochronę danych - to są typowe "zasłony dymne". Jak ktoś będzie chciał wsadzić bombę na drona albo zrobić Wam zdjęcia dronem z gołym kutangiem pod prysznicem przez okno w kiblu to poleci i to zrobi, niezależnie od prawnych ograniczeń czy posiadanych uprawnień.

Chodzi o HAJS

Google i Amazon planują podbijać przestrzeń powietrzną swoimi dronami i mają dużo więcej kabony niż modelarze/droniarze. Obce statki powietrzne w tej przestrzeni mogłyby im przeszkadzać, więc zostali "partnerami" FAA które zaproponowało zmianę przepisów.
https://www.faa.gov/uas/research_development/remote_id/

Oczywiście możemy uznać że nas to nie dotyczy, ale:
1. Co będzie z producentami naszych zabawek jak zniknie/zmaleje największy rynek na świecie?
2. Co będzie jak w UE spodobają się pomysły sprawdzone w US?

To że w przepisach pojawia się jakieś przetasowanie może oznaczać że zmierzamy w podobnym kierunku
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 29 sty 2020, o 16:19

Identyfikacja i lokalizacja BSP - hmm... mam wrażenie, że już na to wpadli... i to w UE:

"Drony w klasie C1 nie mogą też przekraczać wyznaczonych norm hałasu i tam gdzie to możliwe – nie powinny mieć ostrych krawędzi.

Muszą również zapewniać jednoznaczną zdalną identyfikację przy pomocy otwartego protokołu, dzięki któremu będą emitować: numer rejestracyjny operatora drona, numer seryjny drona, jego położenie, wysokość lotu, prędkość, przebieg trasy a także położenie pilota BSP (zakładam, że chodzi o położenie aparatury sterującej) lub miejsca startu.

Musi być również wyposażony w geofencing niedopuszczający do wlatywania w zabronione strefy oraz oświetlenie umożliwiające rozróżnienie BSP od załogowego s.p."

http://www.swiatdronow.pl/dronowe-prawo ... -2020-roku

Oczywiście te wymagania dotyczą też i tych większych "czterośmiglaków". Póki co o heli i samolotach nic nie wiadomo, poza tym, że to kategoria C4.
No i pokażcie mi dowolnego drona o masie 250 - 599 g który ma wszystkie te "ficzery".

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 29 sty 2020, o 16:40

Prawo nie będzie rozróżniać maszyn ze względu na ilość wirników. Każdy unoszący się w powietrzu bezzałogowy szmelc to "DRON"

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości