PIGUŁKA - tu czytaj i pytaj jeśli jesteś nowy :)

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 678
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 11 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 7 mar 2020, o 06:36

Oki a sam pomiar obrotów ?mierzycie tachometrem czy na słuch zaznaczę że nie mam braina żeby mu zadać obroty . Chyba że używacie jakiegoś kalkulatora?
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 7 mar 2020, o 07:51

Na androida jest aplikacja robiąca dobrze robotę. Porównywaliśmy kiedyś z kilkoma różnymi urządzeniami.

Obrazek
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2200
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 7 mar 2020, o 08:23

No ja tez tak jak pisze Miru ustawialem na czuja. Oczywiscie na poczatku nauki nie ma czuja, wiec ciezko miec punkt odniesienia :D Ale w 450, ktora masz ode mnie obroty byly ustawione dobrze, powiedzialbym ze wyposrodkowane miedzy niskimi a wysokimi. Na poczatku niskich przy lopatach 325 bym nie polecal :) Jest wyjatkowo latwo doprowadzic do sytuacji, w ktorej juz nie wyratujesz helika bo braknie liftu.
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 678
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 11 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 7 mar 2020, o 08:37

Carson w Heli od ciebie jest ok ale składam sobie następnego i tak się zastanawiam czy na czuja czy kupić tachometr czy ściągnąć apke którą zaproponował Mirek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
Carson
Faraon
Posty: 2200
Rejestracja: 22-05-2018
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Podziękował: 281 razy
Podziękowano: 112 razy

Postautor: Carson » 7 mar 2020, o 08:54

jak skladasz takiego samego to mozesz po dzwieku z mojej 450 ustawic podobnie
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 7 mar 2020, o 09:53

Możesz też zobaczyć jakie kv silnika sugeruje producent. Wtedy w okolicach 70-80% na pewno będzie bezpiecznie.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 7 mar 2020, o 10:11

UWAGA, Kwiatek, podstawa podstaw - must know: podaję wzór na RPM wirnika w helikopterze:

RPM=V*kV*ratio*%thr, gdzie:

V - napięcie pakietu
kV - kV Silnika
ratio - przełożenie, czyli ilość ząbków w pinione dzielona przez ilość ząbków w kole głównym.
%thr - procent gazu.

Wynikiem są oczywiście PRZYBLIŻONE obroty przy zerowym obciążeniu.
Takie obliczenie z założenia jest zatem obliczone pewnym błędem (przeważnie dodatnim), ale stanowi ... też bardzo przydatny punkt wyjścia, żeby np. niechcący nie ustawić sobie 6k, bo to nie ma szans wytrzymać.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1285
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 81 razy
Podziękowano: 74 razy

Postautor: Adam12 » 7 mar 2020, o 10:42

kwiatek pisze:panowie jak ustawiacie obroty wirnika głównego i skąd wiecie że są odpowiednie? :wall2:

Jak @Aikus napisał - 2600-2800 dla łopat 325. Jeno pomierz to czymś, bo mnie się udało licząc z KV silnika i przekładni uzyskać 3200 zamiast 2800... :rotfl:
Apką Mirka zwykle mierzę i jest OK. Tu wrzuciłem wyniki porównawcze : viewtopic.php?f=44&t=7893&start=40
XL Power 380; Volantex Saber; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 7 mar 2020, o 11:04

Ano - bo zapomniałem dodać, że ... kV silnika wypadałoby najpierw zmierzyć, bo bywa oszukane.
... czyli bez pomiaru - ni chu chu.
:|
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 7 mar 2020, o 11:06

Ło matko. I tak wchodzimy w poziom absurdu tej zabawy. Nie wystarczy odpalić helika na 30%? Poleci, to skorygować pod siebie tylko. Nie poleci, to podnieść o 10%.

Przecież helik będzie miał wystarczającego powera mocno zanim dotrzemy do krańców jego wytrzymałości. A po drodze jeszcze dotrzemy do dźwięku przy którym na pewno nie będziemy na nich latać...
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 678
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 11 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 7 mar 2020, o 11:48

Spoko Mirek chciałem się tylko dowiedzieć jak wy to robicie?
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 7 mar 2020, o 12:41

Nie nie, Twoje pytanie jest jak najbardziej sensowne, tego nie podważam :)
Po prostu dyskusja zeszła z tego "jak to robimy" na "jak rób Ty - choć sam bym tak nie zrobił " ;)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 7 mar 2020, o 14:51

Nieee no mirek, co Ty... na za niskich obrotach też bardzo łatwo skrecić helika zaraz po starcie bo będzię kompletnie niesterowny mimo, że od ziemi się oderwie....
... więc ... można zrobić tak jak piszesz, ale...
... Jeśli helik poleci dopiero na kątach bliskich maksymalnym to obroty są za niskie...

To jest raz.
Dwa: szacowanie obrotów przy pomocy ich obliczenia to jest coś co ja stosuję jak najbardziej. Przecież to jest chwila nieuwagi to policzyć a przynajmniej wiem mniej więcej czego się spodziewać.
Zwłaszcza jak składam nowego helika, z silnikiem nie koniecznie przewidzianym przez producenta...
No kurde... naprawdę tylko ja tak robię?
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 26 mar 2020, o 02:37

kwiatek pisze:panowie jak ustawiacie obroty wirnika głównego i skąd wiecie że są odpowiednie? :wall2:

Bo helik zaczyna tańcować na parkiecie?
Opierasz się na ogólnych danych, a potem w pole i sprawdzasz, czy twój model wykręca tyle i czy już go nosi.
Każdy to miał na początku. Miałem tysiąc przyrządów, bo wszystko było ważne. ale nie jest.

Jeżeli nie nosi, to masz problem i zmieniasz setup.
Podpowiem, że idle to jest droga. Od razu trenuj na idle. Masz mieć pełne +/-12 st. w obydwie strony łopat. Żadnych targów z połową kątów.

Gdy już go nosi to go do od razu góry na 2 metry nad ziemią. I uczysz się zawisu. Przez kolejne 10 godzin albo 30 pakietów co najmniej.
Potem dopiero latanie ósemkami, do siebie i od siebie, pierwsze flipy na plecy itp. Dziesiąt testów, figur, kolejnych figur i manewrów powoli opanowywanych, aż w końcu jesteś w końcu gościu (w swoich oczach), bo w miarę latasz.
Do tego worek części na głowicę i łopaty.
Wiem, że to sarkazm. Ale to życie, a nie laurki i głaskanie po dupie. A heliki nie lubią głaskania po dupie. Bo wtedy nie latają.

Zdobądź więcej doświadczenia, to powiemy dokładniej.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 838
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 26 mar 2020, o 13:40

kwiatek pisze:Oki a sam pomiar obrotów ?mierzycie tachometrem czy na słuch zaznaczę że nie mam braina żeby mu zadać obroty . Chyba że używacie jakiegoś kalkulatora?

Tu masz fajny kalkulator http://www.myrclog.com/ecalc/
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 26 mar 2020, o 14:47

Clad pisze:Tu masz fajny kalkulator http://www.myrclog.com/ecalc/


Już miałem pochwalić jedyną jak dla mnie, ale istotną fajność tego kalkulatora, że są tam zebrane do kupy wszystkie co bardziej znane heliki i ilości zębów w ich kołach głównych, więc nie muszę szukać po manualach jak chcę policzyć.
I pacze i pacze i co widzę? Gaui - no jest, X2, X5, X7... A tego najpopularniejszego, naj naj naj, czyli X3 - nie ma.
:dk:
Awatar użytkownika
Artz
Elita forum...
Posty: 635
Rejestracja: 06-04-2015
Lokalizacja: Skawina
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Artz » 10 maja 2020, o 08:44

Żyroskop może pracować w min. dwóch funkcjach:
Normal (Rate mode) - wtedy przesunięcie drążka kierunku przesuwa ślizgacz wirnika na ogonie, ale gdy puścimy drążek kierunku, to ślizgacz wraca na środek wałka, a ogon się zatrzymuje. Czyli śmigłowiec obraca się dotąd aż nie puścimy drąga kierunku. Gdy śmigłowcowej jest uziemiony, wirniki się kręcą, drążek na 1sek w lewo, ogon tylko dmuchnie przez 1sek próbując go obrócić, ale po tej 1sek ustawia 0 stopni na swoich łopatkach

Head Hold (to jest to samo co Head Lock?) - Przesuwamy drążek kierunku, ślizgacz przesuwa się, puszczamy drążek kierunku (on wraca do swego neutrum) ale ślizgacz nadal jest przesunięty, dopóki nie obróci śmigłowca o zadany kąt...
Gdy śmigłowcowej jest uziemiony, wirniki się kręcą, drążek na 1sek w lewo, ogon będzie dmuchał cały czas, próbując obrócić śmigłowiec, nie przestanie dopóki go sami nie obrócimy, lub nie skontrujemy drążkiem w prawo.

Czy powyższy łopatologiczny opis jest prawidłowy? Jeśli tak, to zrobiłem sobie krzywdę i zawsze latałem w normalu, teraz trzeba nauczyć się latać właściwe w trybie HH, tyle że np. w symulatorze nie widzę żadnej różnicy Phoenix RC
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 10 maja 2020, o 09:49

Prawda ale nie wiem czy dzis ktos jeszcze lata w Rate...
generalnie mówiąc inaczej rate to tryb w którym Żyroskop pracuje po prostu jak Żyroskop czyli reaguje tylko na ruch. HH to tryb w którym dodatkowo Żyroskop pamięta położenie i stara się do niego wrócić bądź je utrzymać.
Awatar użytkownika
Artz
Elita forum...
Posty: 635
Rejestracja: 06-04-2015
Lokalizacja: Skawina
Podziękował: 23 razy
Podziękowano: 12 razy

Postautor: Artz » 10 maja 2020, o 10:23

Więc jak się podniosę z trybem HH, przesunę drążek kierunku w prawo na 0,5s - co się stanie? Śmigłowiec będzie robił piruety dopóki go nie zatrzymam ? Czy przesunie ogon i zatrzyma o kat "X". Czy Przesunie ogon o kąt "X" i wróci do pozycji początkowej (w której się podniósł).
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 10 maja 2020, o 11:03

Przesunie i zatrzyma o kąt x.
Różnica jest tak naprawdę wtedy kiedy ogon zostanie przesunięty przez wpływ czynników zewnętrznych na przykład podmuch wiatru choćby wiatru pozornego. Headlock będzie się starał wrócić do pierwotnej pozycji. Rate zostanie w nowej pozycji.

Gdzies spotkałem się z opinią że makieciarze latają w trybie rate i ma to sens.
Można wtedy helikopterem latać totalnie po samolotowemu uzywajac tylko drążka sterowego a ogon płynnie cały czas będzie się ustawiał z tyłu w stosunku do kierunku lotu. Czyli jak przechyle helikopter w prawo to on leci w prawo a po chwili jak nabierze prędkości to ogon się ustawi do tyłu i helikopter będzie leciał w tym samym kierunku ale już przodem a nie Bokiem.
Żeby uzyskać taki ładny naturalny efekt w trybie headlock Trzeba umiejętnie operować lewym drążkiem a w rate sie to poniekad zrobi samo.

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości