Gaui MX3 - custom frame kit

Gaui 200, Gaui 255, Gaui 425, Gaui 550, Gaui X5, Gaui X7
Mentalista
Stały bywalec...
Posty: 101
Rejestracja: 20-03-2015
Podziękował: 7 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: Mentalista » 11 cze 2015, o 17:27

Benji, a lekcje odrobiłeś?
Tylko upewniam się :mrgreen:
benji
Stały bywalec...
Posty: 111
Rejestracja: 17-03-2015
Lokalizacja: Pn-Pt: Strzelno; So-Nd: Swarzędz
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 19 razy

Postautor: benji » 11 cze 2015, o 18:37

Mentalista pisze:Benji, a lekcje odrobiłeś?
Tylko upewniam się :mrgreen:


Jak by to powiedzieć ... tak "mniej-więcej" .... panie Jacku ;)
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 20 cze 2015, o 19:33

Obrazek

Takie tam przymiarki dzisiaj (na podwoziu do X3). Troche przyduże. Ciekaw jestem jak zaprezentuje się na podwoziu od mini protosa, jakby to wizualnie zagrało byłoby fajnie. A jak nie to będę dłubał swoje.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
benji
Stały bywalec...
Posty: 111
Rejestracja: 17-03-2015
Lokalizacja: Pn-Pt: Strzelno; So-Nd: Swarzędz
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 19 razy

Postautor: benji » 20 cze 2015, o 19:49

telemaniak pisze:
Takie tam przymiarki dzisiaj (na podwoziu do X3). Troche przyduże. Ciekaw jestem jak zaprezentuje się na podwoziu od mini protosa, jakby to wizualnie zagrało byłoby fajnie. A jak nie to będę dłubał swoje.


W poniedziałek wysyłam ... we wtorek u Ciebie. Wtedy zobaczymy ;)
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 20 cze 2015, o 20:08

No ciekaw jestem, jednak podwozie mini Protosa ma kilka zalet więc fajnie by było jakby podeszło :)

BTW: Wszystko co widać z belką ogonową i tym (ciężkim)wałem głównym (ale bez podwozia) waży jak na razie 149g. Ciężko powiedzieć na tym etapie czy to dużo czy mało. W X3 sporo ważą elementy przeniesienia napędu. Zobaczymy.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 953
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 130 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 20 cze 2015, o 20:14

podwozie porażka... wymyśl coś
edit:
w znaczeniu góra boska...
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 20 cze 2015, o 20:26

No mi też nie odpowiada, zobaczymy jak z tym od protosa.

A tak powstawał trzeci blok łożysk wału głównego...

Obrazek

Obrazek

Obrazek
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
benji
Stały bywalec...
Posty: 111
Rejestracja: 17-03-2015
Lokalizacja: Pn-Pt: Strzelno; So-Nd: Swarzędz
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 19 razy

Postautor: benji » 20 cze 2015, o 20:47

telemaniak pisze:No mi też nie odpowiada, zobaczymy jak z tym od protosa.

A tak powstawał trzeci blok łożysk wału głównego...



Pełna profeska ... gratulację :approve:


Co do desing-u podwozia ... może inspiracji (ale tylko inspiracji) szukaj w podwoziu "by Chase 360" ?
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19690
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1768 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 20 cze 2015, o 21:08

Przy tak ciekawym projekcie aż się prosi żeby podwozie tez przybajerzyc... choć protosowe może być po prostu praktyczne... sam nie wiem...
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 20 cze 2015, o 23:59

Pierwotnie założenia uwzględniały samodzielne wykonanie podwozia - miała to być część projektu i miało wyglądać mniej więcej tak jak na wizualizacji w pierwszym poście. Ja preferuję klasyczne podwozie z płozami, gdyż nie chce pozbawiać helikoptera możliwości wykonywania manewrów typu "ślizg" po asfalcie, trawie, parkiecie na sali czy nawet śniegu. Dlatego też nie specjalnie myślałem nawet o konstrukcjach ala Goblin które nie dają takich możliwości. Problematyczny natomiast okazał się materiał z którego mógłbym wykonać takie podwozie. Musiałoby ono być co najmniej dwuczęściowe - golenie oraz płozy, płozy z cienkościennych rurek aluminiowych, odpowiednio wygiętych, mocowanie itd. Miałem nawet taki pomysł aby golenie wyfrezować ze laminowanej sklejki 6,5mm... chyba wytnę jedno takie z czystej ciekawości ale raczej z tego materiału będzie dosyć delikatne i kruche. Poza tym tego typu podwozie bardzo komplikuje projekt - znacznie zwiększa się ilość części do wykonania. Już sama rama mimo że dążę do prostoty to jednak składa się z dość wielu części. Chyba nie chcę tego komplikować jeszcze bardziej.

Dlatego coraz bardziej skłaniam się w kierunku użycia gotowego podwozia jednoczęściowego i tutaj właśnie GORILLA wydaje się być ciekawym kandydatem. To ma być helikopter o bardzo dobrych walorach użytkowych, a niezniszczalne podwozie byłoby dużym plusem. Wygląd też jest ważny, ale wydaje mi się że podwozie od protosa może przypasować gdyż ta moja rama w porównaniu do oryginalnej z X3 jest trochę mniejsza (tak objętościowo/gabarytowo) więc takie minimalnie mniejsze podwozie może dobrze zgrać się z całością. Jeżeli będzie za nisko siedział to wypuszczę trochę bardziej dolne części ramy, nawet myślę żeby ciut bardziej wypuścić tylną część i uzyskać niewielkie zadarcie ogona do góry, co skompensuje tendencje do siadania tyłu (może być to istotne przy podwoziu z miękkiego materiału jak w przypadku GORILLI).
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 21 cze 2015, o 11:50

Jeszcze parę zdjęć, będzie później dla porównania z GORILLĄ...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 21 cze 2015, o 12:03

Kiedy oblot?
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 21 cze 2015, o 12:16

Żeby oblatać muszę jeszcze zrobić mocowanie podwozia, uchwyty do serwa ogonowego, jakieś rozpórki, pierdółki... ramię antyrotacyjne i wszystkie półki. Muszę domówić śrubki bo się pokończyły. Jak poskładam tę beta wersje do kupy i zrobię oblot to przyjdzie pora na korekty wszelakie w ramie (dopracowanie elementów - zarówno wizualne i funkcjonalne). No i trzeba będzie porobić crash testy :) Myślę że w przeciągu miesiąca powinno pofrunąć tzn ta wersja beta. Dopracowywanie szczegółów i wprowadzenie poprawek na pewno zajmie więcej czasu.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 21 cze 2015, o 12:29

Jeżeli potrzebujesz M2 w klasie 12.9 to mam trochę w długościach od 6 do 14.
Mogę podesłać. Miałbym swój wkład w model :)
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 cze 2015, o 12:48

Ja moge mieć wkład w crash testy....
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 21 cze 2015, o 19:11

PiotrS pisze:Jeżeli potrzebujesz M2 w klasie 12.9 to mam trochę w długościach od 6 do 14.
Mogę podesłać. Miałbym swój wkład w model :)


Hej, dzięki za odzew, niestety potrzebuję krótsze :( Ja kupiłem takie śrubki M2 w klasie 12.9 od sklepu na allegro. Ceny na poziomie 2zł za 10 szt. czyli dość drogo ale przynajmniej mieli wszystkie lub prawie wszystkie długości więc kupiłem po 20 szt z każdego rodzaju żeby mieć pełen wybór i dobrać rozmiary jakie potrzebuje. Okazało się że najwięcej zeszło mi do tej ramy takich malutkich M2x4. Także na te 4ki będę musiał zapolować tak żeby dostać je w dobrej cenie. U innego sprzedawcy kupiłem M2x6 w cenie 5,90 ale za 100szt, ale nie mieli innych długości a 6tki mi nie podchodzą w tym projekcie. Jeśli masz namiary na dobrego sprzedawcę takich śrub to pisz proszę.

Jeszcze będę potrzebował taką bardzo krótką M2x2 lub M2x3 z łbem stożkowym (do półek). Nie wiem czy takie w ogóle sa produkowane. Kupiłem takie stożkowe ale w długości 8 - najwyżej je poskracam w ostateczności.

Kowal pisze:Ja moge mieć wkład w crash testy....


Całkiem możliwe że będę potrzebował profesjonalistów bo biorąc pod uwagę moją dość długą ostatnio bezkretową serię może się projekt opóźnić jeśli sam będę się za to zabierał :)
Ostatnio zmieniony 21 cze 2015, o 19:33 przez telemaniak, łącznie zmieniany 1 raz.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3787
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 238 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 21 cze 2015, o 19:26

niestety nie mam namiaru na krótsze :(
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 21 cze 2015, o 21:21

Rozbijam się profesjonalnie, Jazza w to wkręcimy, on coś ze swojej starej roboty dorzuci do modelu. Nawet popiół nie zostanie.
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
benji
Stały bywalec...
Posty: 111
Rejestracja: 17-03-2015
Lokalizacja: Pn-Pt: Strzelno; So-Nd: Swarzędz
Podziękował: 12 razy
Podziękowano: 19 razy

Postautor: benji » 22 cze 2015, o 12:43

Michale, podwozie od Mini właśnie wysłałem, więc narodowy przewoźnik jutro Ci to dostarczy. Szczegóły na PW.


Kilka sugestii co do Twoich "szaleństw" z długościami śrub ;)

1) Najsłabszym punktem Twoich połączeń gwintowych jest materiał korpusu - zwykłe PA (nie żaden Fortal 7075). Oczywiście PA też wystarczy;
2) Bez sensu jest szukanie śrub w klasie 12.9. Potrzebny jest porządny klucz i śruba w klasie 8.8 w zupełności wystarczy. Nie wspomnę już o kłopotach z dostaniem tak małych i krótkich śrub w klasie 12.9 i jej cenach. A nic to Ci nie daje;
3) Wykonujesz gwinty ręcznie (nie na maszynie), więc są one "krzywe" (nieprostopadłe), przez co początek jest zerwany, a reszta niewspółosiowa; Aby ten efekt zmniejszyć trzeba robić duże fazki na krawędzi otworu przed gwintowaniem. Wtedy nakrój gwintownika ma szanse się ustawić, a nie od razu "krzywo" załapywać za materiał;
4) Gwintując ręcznie i robiąc fazki pierwszy zwój (może nawet dwa) są uszkodzone/niepełnowymiarowe, co dodatkowo osłabia wytrzymałość połączenia przy krótkiej śrubie;

Reasumując punkty 1-4, to długość gwintu w korpusie powinna być minimum 1,5 do 2D (półtorej do dwóch średnic). Zwłaszcza, że to faza projektu "wczesna beta" ... i będziesz wiele razy odkręcał i przykręcał te śruby.

Jeśli chcesz walczyć z wagą kosztem śrub to polecam zmianę typu łba śruby z cylindrycznego na półokrągły (wszystko oczywiście gniazdo sześciokątne - imbus)




Trzymam kciuki za fajny projekt i czekam na fotki X3-jki Telemaniackiej z podwoziem od Mini :)
Może zamówię u Ciebie jeden tuning-kit do mojej X3-jki ... bo próby Mini na 6S stretch 360 nie powaliły - drugi lot i nowe OWB się dezaktywowało na zawsze ... 6-ty lot pasek spadł ... i model też, choć oba odcinki były naciągnięte mocno. Ale tu ameryki nie odkryłem i mogłem się tego spodziewać w tym modelu.
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 22 cze 2015, o 13:41

benji pisze:Michale, podwozie od Mini właśnie wysłałem, więc narodowy przewoźnik jutro Ci to dostarczy. Szczegóły na PW.

:)

benji pisze:1) Najsłabszym punktem Twoich połączeń gwintowych jest materiał korpusu - zwykłe PA (nie żaden Fortal 7075). Oczywiście PA też wystarczy;

Powiem Ci że ja nawet szukałem za 7075, ale po chwili dałem sobie spokój - zupełnie nie mam pojęcia gdzie to można kupić i nawet nie jestem zorientowany jak 7075 wychodzi cenowo (czy sporo drożej niż PA6)? Możesz polecić jakiegoś sensownego sprzedawcę który ma to w ofercie? Ja używam głównie płaskowników grubych na 1cm, szerokich na 6, 8 lub 10 cm (biorę różne szerokości w zależności od detalu który wykonuję żeby zminimalizować straty).

benji pisze:2) Bez sensu jest szukanie śrub w klasie 12.9. Potrzebny jest porządny klucz i śruba w klasie 8.8 w zupełności wystarczy. Nie wspomnę już o kłopotach z dostaniem tak małych i krótkich śrub w klasie 12.9 i jej cenach. A nic to Ci nie daje;

Hmm, może to ja się już zagalopowałem i te małe to nie były 12.9 - musiałbym sprawdzić :)

benji pisze:3) Wykonujesz gwinty ręcznie (nie na maszynie), więc są one "krzywe" (nieprostopadłe), przez co początek jest zerwany, a reszta niewspółosiowa; Aby ten efekt zmniejszyć trzeba robić duże fazki na krawędzi otworu przed gwintowaniem. Wtedy nakrój gwintownika ma szanse się ustawić, a nie od razu "krzywo" załapywać za materiał;

A widzisz - co prawda nie wykonuję ich na maszynie ale dość szybko połapałem się w problemie związanych z ręcznym wykorzystaniem gwintowników i dlatego zorganizowałem sobie małą pomoc przy tej operacji, mianowicie wykorzystałem statyw kolumnowy do... DREMELA z zamontowanym DREMELEM. Osłabiłem sprężynę w statywie i całość służy mi jako uchwyt/prowadnica do prostopadłego prowadzenia gwintownika. Mocuję gwintownik w mini uchwycie wiertarskim DREMELA i kręcę palcami (przy tych średnicach otworów to nie problem) natomiast detal siedzi w zgrabnym mini imadełku maszynowym Proxxona :) Wieczorem podeślę zdjęcia tego. Przed gwintowaniem (jeszcze na CNC) robię fazkę 0.25mm.

benji pisze:4) Gwintując ręcznie i robiąc fazki pierwszy zwój (może nawet dwa) są uszkodzone/niepełnowymiarowe, co dodatkowo osłabia wytrzymałość połączenia przy krótkiej śrubie;
Reasumując punkty 1-4, to długość gwintu w korpusie powinna być minimum 1,5 do 2D (półtorej do dwóch średnic). Zwłaszcza, że to faza projektu "wczesna beta" ... i będziesz wiele razy odkręcał i przykręcał te śruby.

Przy tych 4kach to wykorzystana długość gwintu zostaje <2,5mm, no ale mogę zwiększyć długość gwintu jeszcze o milimetr i stosować 5tki. W sumie to w te otwory co mam teraz śruby 5tki bym też powkręcał tylko po prostu w kilku miejscach gwintownik nie dogwintował mi samej końcówki otworu (gwintownik ma taki szpic na końcówce - może warto go zeszlifować, wtedy bez problemu dogwintuję 1mm głębiej). Testowałem też siłę jaką muszę przyłożyć (ręką do śrubokręta) żeby taki gwint zerwać i przy śrubie wkręconej na chyba ok 2,5mm (muszę to jeszcze raz sprawdzić dokładnie/powtórzyć testy) naprawdę byłem pozytywnie zaskoczony - w końcu nie tyle zerwałem gwint co ukręciłem śrubę ale używając przy tym bardzo dużej siły, tak że ręka bolała i na pewno nigdy tak mocno śrubek (może poza szpindlem) nie dokręcałem.

Ale tak jak mówisz w tej fazie na pewno będę wiele razy skręcał i rozkręcał i jeśli tylko te gwinty okażą się słabym ogniwem to zwiększę ich długość.

No i ja robię jeszcze jeden "myk" który jak sądzę może zwiększać wytrzymałość tych połączeń. W zestawi gwintowników mam 3 sztuki - gwintuję tylko tym pierwszym oraz drugim, nie używam najgrubszego. Zauważyłem że po drugim śruba już ładnie wkręca się w gwint (być może minimalnie ciasno) natomiast gdybym użył wszystkich trzech to śruba wkręca się z lekkim luzem (w fabrycznych helikach też jest ten lekki luz). Także jak sądzę takie ciasne pasowanie gwintów może zwiększać ich wytrzymałość na zrywanie... jak sądzisz?
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes

Wróć do „Gaui”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

cron