Strona 1 z 2

OMP M2 V2 naprawa ESC

: 10 paź 2021, o 20:43
autor: oki188
No i mój OMP V2 wrócił już jakiś czas temu z serwisu jednego ze sklepów gdzie jak wiecie nie uznali mi gwarancji.
Niestety anulowali moje zamówienie na części zapasowe w sklepie (BEZ PODANIA OFICJALNEJ PRZYCZYNY).
Zatem postanowiłem sprawdzić co dokładnie się uszkodziło i naprawić uszkodzony model w miarę możliwości.

A więc zaczynamy.
Podłączyłem silnik ogonowy pod główny regulator i na ustawionej normalnej krzywej pracuje prawidłowo zatem uszkodzeniu uległ ESC.
No to rozbieram moduł skoro i tak nie mam na niego już gwarancji.
W środku mamy 2 płytki na jednej procesor główny, układ odbiornika oraz 6-osiowy żyroskop.
Na drugiej zaś układ jakiegoś mixera wraz z 2 regulatorami głównym i ogonowym.

reg1.png


Odczytanie części pozwala ustalić co zamontowali w regulatorze
silnik główny 6x TPHR8504PL N-CH 40V 150A SOP-8 oraz silnik ogonowy 6x TPN2R703NL N-CH 30V 45A 8-TSON

reg2.png


Jak dobrze się przyjrzeć można zauważyć przy jednym z układów lekkie okopcenie (tak ten u samej góry). Jego pomiar wykazał zwarcie, natomiast układ od spodu płytki miał bardzo niski pomiar więc też uległ przysmażeniu. Podsumowując padła 1 z 3 faz falownika silnika ogonowego.
Uszkodzone układy zostały zdemontowane a w ich miejsce poszły nowe układy o nawet lepszych parametrach (nowe fabrycznie montowane układy mam już w drodze zarówno do głównego jak i ogonowego ESC)

reg3.png

reg4.png


ESC Po naprawie
reg5.png


Film z testu.


Jak widać ESC został przywrócony do żywych i polata jeszcze dłuuugo.
Zatem jeśli ktoś by miał problem z uszkodzonym ESC oferuję każdemu pomoc w naprawie niezależnie od pochodzenia modelu.
Na pewno nikomu nie odmówię pomocy tak jak mi odmówiono.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 08:16
autor: mwx
a jaką dajesz gwarancję na naprawy? hmm

:rotfl:

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 09:02
autor: Carson
No niestety nie bedzie w stanie ocenic prawdomownosci reklamujacego na podstawie ilosci zamowionych zapasowych gratow :rotfl: Fajnie, ze udalo sie naprawic ESC i wzmocnic parametry :thumb:

Moze warto upchnac jakis maly radiator na wymienione uklady? No chyba, ze (alu?) obudowa gorna jest tak wyprofilowana ze dotyka ukladow po zmontowaniu i odprowadza cieplo.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 09:16
autor: oki188
mwx pisze:a jaką dajesz gwarancję na naprawy? hmm

Do kreta :dance:

Carson pisze:No niestety nie bedzie w stanie ocenic prawdomownosci reklamujacego na podstawie ilosci zamowionych zapasowych gratow :rotfl: Fajnie, ze udalo sie naprawic ESC i wzmocnic parametry :thumb:

Moze warto upchnac jakis maly radiator na wymienione uklady? No chyba, ze (alu?) obudowa gorna jest tak wyprofilowana ze dotyka ukladow po zmontowaniu i odprowadza cieplo.


Wzmocnić mogę poprzez zastosowanie układów np 80A będzie troszkę mocniejszy ale niestety przy krecie gdzie idą duże prądy może też dojść do ich spalenia.
Co do odprowadzania ciepła na dole obudowy jest chyba termopad ale górne układy nie są niczym zabezpieczone i wydzielane ciepło idzie w powietrze. Tak więc tylko połowa ESC ma jakiekolwiek delikatne zabezpieczenie.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 09:18
autor: pkali
No pięknie, myślę, że za jakiś czas zgłoszę się po pomoc :)

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 15:04
autor: pkali
Jak dobrze, że nie wyrzucam do kosza elektrośmieci . 6 sztuk to wersje 2, na których omp nigdy nie puszczał ogona (w przeciwieństwie do późniejszych wersji). Obrazek

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 15:41
autor: kubacki
O urwał mać ,ile ty tego spaliłeś :wow2:

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 15:54
autor: pkali
Dużo? Przecież to normalne, że regulatory się palą. Się lata, się palą .

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 11 paź 2021, o 16:03
autor: oki188
Już naprawa ugadana jak dojdą zdam relację z naprawy jako uzupełnienie tematu naprawy ESC w OMP.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 00:12
autor: mwx
Naprawa naprawą, a może by zrobić coś żeby to jednak się nie paliło, skoro producent nie umie?

Nie można tam jakichś lepszych mosfetów dać, albo lepszego chłodzenia?

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 01:00
autor: oki188
Lepiej niech się palą mosfety niż ma się spalić połowa ścieżek na płytce regulatora, taki regulator może już być nie do naprawy. Na jednym z obrazka można zobaczyć że spalony układ głównego silnika tak się rozgrzał że doszło do jego przemieszczenia, czyli złapał chwilowo powyżej 320stopni. Jak wspomniałem można dać mocniejsze układy ale nie podniesie to dużo wydajności ESC. W typowych regulatorach wydajność jest zwiększana poprzez równoległe łączenie kolejnych mosfetów. Rezystancja złącza spada i regulator potrafi wytrzymać mocniejszy strzał w razie zwarcia. Tu mamy tylko 6 układów na silnik czyli absolutne minimum do prawidłowego działania falownika jak by było np. 12 na silnik bo to regulator na pewno więcej by zniósł. Niestety wymiary PCB nie pozwaliły konstruktorom na wzmocnienie regulatorów.
Co do chłodzenia przyjmijmy że dolne przez termopad odprowadzają ciepło do alu obudowy. Problem pojawia się z górnymi które nie są niczym zabezpieczone. Nad nimi w bliskiej odległości jest PCB kontrolera jest tam troszkę miejsca (pomiędzy płytkami) na mały radiator ale jego odczepienie mogło by spowodować zwarcie i spalić cały kontroler.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 11:51
autor: Piotr_T
pkali pisze:Jak dobrze, że nie wyrzucam do kosza elektrośmieci . 6 sztuk to wersje 2, na których omp nigdy nie puszczał ogona (w przeciwieństwie do późniejszych wersji).

Łooo... Panie... ciekawe hobby :mrgreen:
A swoją drogą jest to wystarczający dowód, że problem rzeczywiście występuje, chyba że latasz jak Tarek i z tej przyczyny wykańczasz regle.
Mój ESC na razie żyje i mam nadzieję, że jeszcze pożyje. A tak BTW - nic nie słychać o spalonych Logo 200. Wiem, kwestia liczebności i popularności wynikająca z ceny, ale może Niemce rzeczywiście coś tu poprawiły. Szwabski regiel kosztuje 75 EUR a nie 119 zł, choć... wygląda tak samo :-).
https://shop.mikado-heli.de/k_mikado_e/ ... 38_b_0.JPG

Pozdrawiam,
Piotr.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 12:22
autor: Carson
No poprawily :D ...cenę

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 13:00
autor: Don Mirson
Tu mieli łatwiej bo nie musieli logo przemalowywać :)

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 13 paź 2021, o 15:22
autor: pkali
Musieli dolutować kilka kabelków, a to tanie nie jest ;)

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 14 paź 2021, o 14:15
autor: oki188
Uzupełniając temat o naprawie regulatorów.
W pierwszej kolejności powiedzmy sobie o wyprowadzeniach na płytce bo to się nam przyda w dalszej części artykułu. Od spodu płytki ka na zdjęciu można zobaczyć oznaczenia

piny.png


G – GND (masa) minus
5 – 5V z BEC
B – Battery (napięcie pakietu +12v)
T – wejście sygnału sterowania silnika ogonowego
MRX – Wejście sygnału sterowania silnika głównego
MTX - ???? nie wiem ale panuje na nim napięcie 3.3v

Kiedy znamy już opis wyprowadzeń przejdźmy do regulatorów. Podzieliłem płytkę na 2 bloki, silnik główny (czerwony) i ogonowy (zielony).

bloki.png

1. Regulator głównego silnika. Sercem jest procesor STM32F051K6U6 z boku mamy piny do programowania STLinkiem, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.
2. Regulator ogonowego silnika. Sercem jest procesor EFM8BB10F8G firmy Silicon Labs, steruje on układem (nazwijmy to zwrotnic) FD6288Q które z kolei sterują odpowiednimi mosfetami w falowniku.

W rozmowie Paweł przekazał mi że niektóre regulatory zaczynały ciszej odgrywać swoja melodyjkę silnikiem podczas logowania. Odpowiedzialne za to okazały się właśnie owe zwrotnice które ulegały zwarciu przez co regulator traci synchronizacje (mosfety są dobre lecz nie mają sterowania).
Regulatory jakie otrzymałem do naprawy było to 6 sztuk wersji V2, jedna sztuka V3 oraz jedna sztuka V4. Pierwsze pomiary i odseparowałem regulatory z popalonymi falownikami (głównym bądź ogonowym), od regulatorów z dobrymi układami a jak się później okazało popalonymi bramkami.
Nie będę tu wchodził w szczegóły ile układów wymieniłem ale było tego troszkę. Niestety 2 regulatory V2 okazały się za bardzo spalone (mosfety, zwrotnice, procesory) przez co poszły całkowicie do utylizacji.
Naprawionych zostało w sumie 5 regulatorów gdyż otrzymana sztuka V4 okazała się sprawna, nic jej nie dolega.

Pora zatem na testy. I tu wielkie zdziwienie, wszystkie regulatory V2 oraz V3 nie działa silnik ogonowy po podłączeniu do kontrolera OMP M2 V2. :shock:
Podłączam regulator V4 silnik działa. :o
Film z testu regla V2


Postanowiłem więc do wejścia T podać zwykły sygnał PWM z normalnego odbiornika i…. zobaczcie sami.


W ten sam sposób podałem sygnał z odbiornika na wejście MRX.


Sprawdziłem w ten sposób wszystkie regulatory V2 oraz V3 w każdym ESC silnika ogonowego i głównego działa prawidłowo. Dlaczego więc brak komunikacji kontrolera z regulatorem ogonowym. hmm
:idea: Postanowiłem sprawdzić sygnały PWM kontrolera Ompa. Napisałem prosty program pomiarowy na arduino i sprawdzam (wpięty regulator v4). Dodaje gazu oba silniki się kręcą i robię pomiary.
Na pinie MRX owszem występuje PWM w moim przypadku wartość 1520, lecz na pinie T pomiar wykazuje 2 eeeeee to nie PWM a silnik się kręci i normalnie reaguje na drążek ruder hmm . Wtedy nasza rozmowa dała mi do myślenia. Paweł posiada kontroler z pierwszej wersji OMP który nie ma na swojej obudowie diodek konfiguracyjnych.
Wygląda na to ze pierwsze wersje kontrolerów OMP (v1) miały inny sygnał wyjściowy na regulator niż wersja V2, przez co nowszy kontroler może nie obsługiwać starszych regulatorów. Natomiast nowe regulatory mają obsługę wsteczną kontrolerów V1 jak i nowych V2.
Czy ta teoria się sprawdzi dowiem się jak kolega odbierze regulatory i przetestuje je ze swoim kontrolerem.

Naprawione regulatory:
regle.png

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 14 paź 2021, o 17:56
autor: TomRar
Majstersztyk :approve: :approve:
Ewidentnie umiesz w elektronikę. Super wiadomość, że jest ktoś kto ogarnia temat ompów :piwo2:

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 14 paź 2021, o 20:52
autor: mwx
oki188 pisze:Na pinie MRX owszem występuje PWM w moim przypadku wartość 1520, lecz na pinie T pomiar wykazuje 2 eeeeee to nie PWM


Oneshot, multishot albo może nawet dshot :dk:

Nowsze BlHeli (firmware ESC) obsługują coraz szybsze protokoły, łącznie z cyfrowymi (dshot) zachowując wsteczną kompatybilność, aż do zabytkowego PWMa.

Kilku kolesi wykorzystało to żeby zbudować Ompa sterowanego w całości Brainem - nie wiem czy zauważyliście że ostatnio w którymś updacie została rozbudowana obsługa wirnika ogonowego napędzanego osobnym silnikiem. Niestety wciąż sterowany przestarzałym PWMem 50Hz - na developera są wywierane naciski żeby trochę uaktualnić ten temat ale kto wie kiedy się złamie.

Ja bym te ESC spróbował podpiąć pod BlHeli suite - ciekawe czy zagadają.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 15 paź 2021, o 07:19
autor: oki188
mwx pisze:Oneshot, multishot albo może nawet dshot :dk:


Dokładnie o tych pierwszych protokołach myślałem. Nowsze regle na pewno mają BlHeli słychać to po dźwiękach które wydają dlatego są kompatybilne wstecz.

mwx pisze:Ja bym te ESC spróbował podpiąć pod BlHeli suite - ciekawe czy zagadają.


Spróbowałem ale tylko pod przejściówkę USB/Com (tak podłączam swoje regle na Atmedze) i nie zagadało. Pewnie trzeba by przez jakiś FC a na pokładzie mam tylko stare CC3D z archaicznym procesorem STM32F1 z dawnych lat.

Re: OMP M2 V2 naprawa ESC

: 15 paź 2021, o 07:44
autor: pkali
Jeszcze jeden temat do rozkminy. Czy standardowy fbl da się połączyć z dwoma esc, odrębnymi dla silniczka ogonowego i głównego. Stosując np. 25 i 10A, helik dużo by nie przytył, a pozbylibyśmy się tego niedopracowanego badziewia.

Wysłane z mojego IN2010 przy użyciu Tapatalka