Me Bf 109F (kombat ESA)

ESA, EPA, ale też te ładne...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 lis 2014, o 07:00

Jak powszechnie wiadomo, część absolwentów uczelni technicznych zdobywa szlify oraz doświadczenie kopiąc rowy. Panuje błędne przekonanie, że jest to czynność nie przynosząca profitów. Jednakże, aby dokopać się skarbów, niektórzy muszą wykopać bardzo głębokie rowy, a innym wystarczy gdzieś tak na pół szpadelka.
Oto dowód empiryczny, co można wykopać szczerym polu :D (*)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

*) Załoga lotniska Reguły zrobiła mi niespodziankę za orkę przy pasach startowych. Dzięki panowie, relacja z montażu wkrótce, a potem jeszcze musicie nauczyć mnie tym latać :D
Ostatnio zmieniony 12 lis 2014, o 07:26 przez Artja, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 12 lis 2014, o 07:25

Biorę łopatę i jadę przekopać te pasy startowe :grin2: Może coś jeszcze zostało hmm :vhappy:
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 lis 2014, o 08:30

I co, na prawdę żona w to uwierzyła? :juppi:

Kombat fajna rzecz. Oblatałem ich kilka i wspominam bardzo dobrze. Jak będziesz potrzebował pomocy to pytaj, doradzę.

Zanim go zaczniesz robić warto przemyśleć jakie będą jego docelowe zadania. Chodzi o kompromis pomiędzy waga modelu a jego akro sprawnością i dlugością lotu.
Z założenie do kombacenia robi się możliwie najlżejszy. Dwa serwa (jedno na lotki, drugie na ster wysokości), lekki regiel w miejscu dobrze chłodzonym i lekki dzwonek pod 7x5 lub 8x4.

Ja w swoich kombatach często dorzucałem ster kierunku i dwa serwa na lotki (lubie różnicować lotki, dorzucać mixy z klapami itp). W niektórych też podwozie. Do "niedzielnego" latania takie konfiguracje były fajne, ale gryzły się mocno z założeniem tego modelu. On ma być bardzo lekki i latać jak mucha. Akrobacje można sobie darować. No chyba, że jakies serwo 5gram na ster kierunku (ale on będzie i tak słabo działał).
Awatar użytkownika
lin3e
Lider forum...
Posty: 2038
Rejestracja: 28-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 80 razy

Postautor: lin3e » 12 lis 2014, o 08:53

Artja pisze:*) Załoga lotniska Reguły zrobiła mi niespodziankę za orkę przy pasach startowych. Dzięki panowie, relacja z montażu wkrótce, a potem jeszcze musicie nauczyć mnie tym latać


To proste, wajcha ma dwa stany - full gaz, zero gaz :)

Artu pisze:Biorę łopatę i jadę przekopać te pasy startowe Może coś jeszcze zostało


Obawiam się, że zostały tylko stare buty i kawałek łopaty z silnika od motolotni. Co cenniejsze podzieliliśmy wśród nas :)
...
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 12 lis 2014, o 09:55

miruuu pisze:lekki regiel w miejscu dobrze chłodzonym i lekki dzwonek pod 7x5 lub 8x4.

W sumie zależnie jaka waga wyjdzie tego kombata :grin2: , ale fajnym rozwiązaniem jest taki silniczek 2in1 DUALSKY XM2812RTR-27 :D
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1882
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 163 razy

Postautor: mikegsx400 » 12 lis 2014, o 10:03

lin3e pisze:
To proste, wajcha ma dwa stany - full gaz, zero gaz :)



dokladnie, i po takim lataniu pakiet ma po 3.50 na cele, jest okragly i goracy :banana:


generalnie kluczem do udanej, mocnej konstrukcji jest minimalistyczne wydrazenie kadluba, zeby nie skonczyl tak jak ostatnio gemini po odrzuceniu skrzydel :masakra:
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 lis 2014, o 10:11

Generalnie model byłby do combacenia, ogólną odporność i wzmocnienia dostosowałbym do średniej panującej na lotnisku i powstrzymam się przed chęcią wykąpania go w żywicy ;)
Zatem model miałby być lekki w założeniach i tu zaczynają sie problemy mojej percepcji. Pomijając że silnik który podlinkował Artu jest droższy niż napęd 450'tki, to w dodatku posiada piastę zintegrowaną z wałem hmm Rozumiem że po zestrzeleniu mam szukać w trawie kawałka kadłuba razem z silnikiem i ośki raczej się nie wymienia?
Druga sprawa to zasilanie... najmniejszy z moich pakietów, który pędzi awionikę w spalinie gabarytowo wygląda tak, że jakby mu przyczepić skrzydła i ogon Mesia to 90% gospodyń może mieć problem... :masakra: Na jakich pojemnościach pakietu i jakim C powinno to latać?
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 lis 2014, o 13:39

Artu pisze:
miruuu pisze:lekki regiel w miejscu dobrze chłodzonym i lekki dzwonek pod 7x5 lub 8x4.

W sumie zależnie jaka waga wyjdzie tego kombata :grin2: , ale fajnym rozwiązaniem jest taki silniczek 2in1 DUALSKY XM2812RTR-27 :D

Ciekawy całkiem, ale nie do tego celu, bo:
- za mała moc (70W !!!)
- jak pierdykniesz, a pierdykniesz to regiel może pójść..

Ale generalnie 3 krotnie za słaby :)

Co do pytań Artja:
1. Silniczek: jakiś tani dzwonek ok 180-200W. Im tańszy tym lepszy, bo to ma być silniczek... kontaktowy :rotfl: Ok 1600 KV, choć jak kto woli. Ja lubie szybkei kv i większą prędkość, ale niektórzy latają na niższym. Śmigło montowane na piastę z gumką - to koniecznosć
2. Regiel: tez najtańszy i najlepiej lekki. 18-20A wystarczy o ile nie wydziwisz z silniczkiem.
3. Pakiet: latają różnie, od 1000 do 1800 3S. Oscylowałbym ok 1500. 1000 jest dobry pod zawody, bo model lżejszy a rundy i tak są krótkie. Ale 3-4 minuty latania to lipa. 1500 da już sensowny czas do zabawy, a 1800 polata już całkiem ładnie i o ile nie przeciąższ modelu innym badziewiem to nie będzie wcale przeciążał kombata.
4. Serwa: 2 x 9 gram HXT albo innego taniocha. Nie ma co się tutaj wczuwać w parametry:
- predkość - to nie heli tylko kawałek pianki. A praca lotkami i tak będzie szybka
- obciążenie - 1,5kg wystarczy na wchłonięcie nie jednego kreta.

Przy takiej konfiguracji wyjdzie tanio, ale nie ucierpi przy tym jakość latania. To chyba optymalne podejście do modelu, który z założenia ma być często bity.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 lis 2014, o 13:44

Mirek, dzięki za informacje, to sie nazywa wyczucie potrzeb, akurat pisałem PW, a tu już podpowiedź leży gotowa :)
Znaczy się, przykładowo ten silniczek bedzie OK http://www.ef3m.pl/1186,silnik-bezszczo ... v1534.html
Gumki na śmigłach jakoś zaakceptuje, toche sie napatrzyłem jak koledzy się z nimi szarpią ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 lis 2014, o 13:54

Tak, taki może być. Tutaj cena ta sama, ale podają parametry, więc wrzucam linka:
http://www.goodluckbuy.com/outrunner-br ... 34-kv.html

Do tego śmigiełka 7x4 lub 7x6 (najlepiej oba do porównania) i będzie ok.
Oczywiście można pokusić się o coś mocniejszego, ale moim zdaniem lepiej taki i dbać o wagę końcową. Bo mocniejszy silnik --> mocniejszy regiel --> mocniejsze pakiety... a model krowieje.

Gumka - niestety ale to konieczność. Można na sztywno montować, ale będziesz często wtedy zmieniał śmigła i częściej wklejał silnik. Raz, że modelem będziesz walił, dwa że lądując bez podwozia czasem po prostu zahaczysz śmigłem...


No. Of cells 2-3 Li-Poly
RPM/V 832/1534 RMP/V
Max. efficiency 82%
Max. efficiency current 7 -16 A (>75%)
No load current / 10 V 0,9 A
Current capacity 16 A/60 s
Internal Resistance 150 mohm
Stator Dimensions 22x10 mm
Shaft diameter 3 mm
Weight 39 g
Recommended model weight 200 -800 g
Recommended prop without gearbox APC 7X4
APC 8X3.8
APC 9X4.5
APC 10X5


Model Cell Count RPM/V Prop RPM Current Thrust

CF2822 3S 1200 10X5 7100 14.5A 710g/1.5lb.
10X4.7(SLOW) 6100 14.5A 745g/1.64

CF2812 3S 1534 7X4 12250 10.5A 580g//1.27lb
7X6 11000 15.5A 730g/1.61lb
Awatar użytkownika
rawro
Elita forum...
Posty: 563
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Pruszków
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 15 razy

Postautor: rawro » 12 lis 2014, o 16:38

Jacku ja ci powiem tak :) mam 3 combaty i każdy waży od 280 do 310 gram bez pakietu.
silniki to emax 2822 lub 2812
- ja osobiście wole 2822 gdyz jest to na 9,10 śmigło
a 2812 7,8 (których nie ma w sklepie.
- 3 serwa 9gramowe
- pakiety to 1000 i 1300 3s - czas lotu na nich to 6 min.

do naszych lotów na regulskich polach nie trzeba nic wiecej.
jedynie silnik bym zmienił na cos mocniejszego bo te co podałem to 170W a ja mam też taki ponad 200W i lata sie tym w każdych warunkach.
Dawo ma emaxa 2812 i lata na małych śmigłach.

jak widziałeś ostatnio tego mojego białego miga to jest szybki na smigle 10x5 przy silniku emax2822 :)

dodam ze śmigła to tylko gws (pomarańczowe) bo apc jest za ciężkie i potrzebują piastę co dodatkowa obciąża przód :( wiec APC odpada. sam testowałem
T-Rex 450 pro
T-rex 450 long 360 świecąca choinka
WL V977
Akrobaty: Redbull edge 540 mini, Multiplex Gemini :)
Combaty: Yak 3
Ciężkie: Twin Star 2
Drony : DJI SPARK ----- odlotowa zabawa
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1882
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 163 razy

Postautor: mikegsx400 » 12 lis 2014, o 17:27

no widzisz, to teraz inna opinia, 2822 mialem jakos do lipca kiedy to ulegl uszkodzeniu, i dawo pozyczyl mi 2812 i mimo ze jego silnik tez byl po jakiejs przygodzie to latal lepiej niz moj 2822, teraz mam http://www.ef3m.pl/1675,silnik-rc-bezsz ... ciagu.html i tez jakos nie porywa, choc fakt ze sam samolot troche juz przeszedl i ma na sobie troche kleju i innych wzmacniaczy :P
smigla APC oczywiscie da sie zalozy na piaste z gumka, tylko trzeba wlaczyc zmysl modelarski, rawcio nie zdazyl i chcial od razu plug&play:D fakt ze sa troche ciezsze niz GWS.
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 lis 2014, o 18:02

Opinie moga byc rozne bo kazdy lubi nieco inaczej latac. Wiadomo.
Co do smigiel mam tez inne zdanie :)
Najlepsze latanie jest na tower pro. Na tych chamskich ciezkich tower pro. Jedno 8x4 mam takie co 3 kombaty przelecialo i jeszcze zyje (choc nieco szzerbate). Ale gwsy oczywiscie lzejsze to fakt niepodwazalny.
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 12 lis 2014, o 18:25

Te gwsy niechcący założyłem kiedyś do Funcuba, efekt był ciekawy, nie powiem :) No ale wierzę, że tu się sprawdzi, bo przecież widzę że chłopaki na tym latają. Zamówiłem silnik i śmigła które podał Mirek, regiel 20A wydłubałem z bety, serwa jakieś mam w szpargałach. Polatam i z biegiem czasu wyrobię sobie opinię wtedy będę mógł podyskutować. Dziękuję wszystkim za tropy i pomoc! :)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 13 lis 2014, o 11:36

Czy w krawędzie natarcia wklejacie jakąs listewke balsową/pręcik szklany/etc czy tylko taśma na wzmocnienie?
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 lis 2014, o 13:09

Ja nic nie wklejałem nigdy bo zanim zniszczysz krawędzie to i tak wrzucisz kombata do grilla :)
Ale oczywiście można. Osobiście sprawdziły mi się w niektórych modelach wklejone bardzo cienkie płaskowniki węglowe - ale jak chcesz kombacić to koledzy mogą być niepocieszeni :)
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1882
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 133 razy
Podziękowano: 163 razy

Postautor: mikegsx400 » 13 lis 2014, o 13:32

na samej krawedzi tylko tasma i to tez niekoniecznie, bo masa :P
wazniejsze jest wklejenie pretow weglowych z zestawu (tak jak w instrukcji).

tu tez znajdziesz sporo ciekawostek:
http://pfmrc.eu/index.php?/forum/66-modele-esa/

generalnie ja bym nie dawal nic na natarcie, jak zaczynalem i jeden pakiet starczal na kilka lotow to skrzydel ani razu nie popsulem, a Ty przeciez juz troche latasz:)
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 lis 2014, o 13:37

Dokladnie. Skrzydla az tak bardzo sie nie szczerbia...
Co do wzmocnien dalbym kilka cienkich pretow wiecej. Glownie w okolica laczenia skrzydel z kadlubem. Niby kilka gram wiecej ale naprawy i tak sa bardziej gramowo kosztowne wiec lepiej zminimalizowac ich czestotliwosc...
Awatar użytkownika
subframe
Stały bywalec...
Posty: 140
Rejestracja: 17-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 26 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: subframe » 13 lis 2014, o 14:59

A oto mój BF109 z HK, zaraz po montażu, jeszcze przed paroma zmianami.
Kilka uwag o nim, bo jestem świeżo po lotach i wiem jakie błędy już popełniłem.

Najpierw dane:
rozpietość: 880mm
masa RTF: 395g (z pakietem nanotech 850 45C)
śmigło: 7x5
Yep 30A - lekki jest ;)
silnik:Turnigy L2210-1650 250W
serwo ail - 2,5kg

1. Ten zestaw silnik-śmigło jest za mocny. To powoduje że model traci sterowność, przy dużej prędkości wyginają się skrzydła i wpada w korkociąg, trudniejszy jest też start.
W tej konfiguracji najlepiej lata się na ok 50% mocy. Wówczas silnik pobiera... uwaga... 10A. czyli ok 110W. Planuję wypróbować 6x4 lub 2S (jak znajdę)
2. obklej sobie mocną taśmą krawędzie skrzydeł (na zdjeciu) i dziób modelu (nie ma na zdjeciu, dokleiłem później, po krecie).
3. usztywnij skrzydła dodatkowym prętem, bądź dwoma. Ja mam jeden i jest lipa.
4. dwa niezależne serwa do sterowania lotkami są lepsze niż jedno. ;)
5. śmigło na gumkę, koniecznie. W przeciwnym wypadku łamią się śmigła i wygina kadłub.

Obrazek
pozdrawiam
Subframe
450PRO DFC, V977, 250GT
Me-109, Cessna 182
Awatar użytkownika
Artu
Fochmen
Posty: 3469
Rejestracja: 09-01-2011
Lokalizacja: 52°38'25''N, 20°56'31''E
Podziękował: 163 razy
Podziękowano: 414 razy

Postautor: Artu » 13 lis 2014, o 15:04

6. Skrócić oś silnika, bo może się wygiąć od samego latania :vhappy: I chyba piastę montuje się odwrotnie hmm :grin2:

Obrazek
Pozdrawiam, Artur
"...rzeczy niemożliwe do zrobienia robią ci, którzy o tym nie wiedzą"

Wróć do „Kombaty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości