Strona 1 z 2

PA Bandit

: 10 sie 2016, o 15:54
autor: mapos
A oto mój ulubiony model samolotu, niestety chwilowo niesprawny ale mam nadzieje że dziś go złożę do kupy. jakiś czas temu moja ukochana rzuciła w aucie kurtkę na Bandita i wyłamała mu usterzenie poziome. Model czekał cierpliwie na naprawę, w między czasie zapożyczyłem z niego serwa do helika. Dziś planuje dokonać niezbędnych napraw. Model lata świetnie, jest bardzo szybki a jednocześnie potrafi latać bardzo wolno dzięki turbulizatorom rozmieszczonym wzdłuż skrzydła. Oblot oczywiście na pałacowej :)

Obrazek
Obrazek

Re: PA Bandit

: 10 sie 2016, o 16:54
autor: Kowal
Pośpiech, pokaż turbulizatory.

Re: PA Bandit

: 10 sie 2016, o 22:57
autor: mapos
Kowal pisze:Pośpiech, pokaż turbulizatory.

Obrazek

Re: PA Bandit

: 10 sie 2016, o 23:00
autor: mapos
ogon po naprawie, przed pokryciem
Obrazek

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:14
autor: aikus
mapos pisze:
Kowal pisze:Pośpiech, pokaż turbulizatory.

Obrazek


Kolejna rzecz, ktora w moim prostym chlopskim umysle powinna psuc, a poprawia:D

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:30
autor: mapos
aikus pisze:
mapos pisze:
Kowal pisze:Pośpiech, pokaż turbulizatory.

Obrazek


Kolejna rzecz, ktora w moim prostym chlopskim umysle powinna psuc, a poprawia:D

to bardzo proste, turbulentna warstwa przyścienna dużo lepiej trzyma się powierzchni skrzydła przez co skrzydło się nie przeciąga, montują takie zestawy nawet na Cessna 172. Skraca to start i lądowanie. w samolotach bojowych np F-16 przed skrzydłem jest taka skośna cześć sięgająca niemal do kabiny tam również powstaje wir który poprawia własności samolotu na dużych kątach natarcia.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:32
autor: mapos
http://3ukr694671p02fhcme3a1bsaiek.wpen ... essna1.jpg
http://3ukr694671p02fhcme3a1bsaiek.wpen ... 50x234.jpg
Tu widać generatory wirów czyli Vortex generator, stosuje się je również przed sterami wysokości i kierunku.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:36
autor: aikus
wiem wiem, tlumaczyles mi to na polu

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:37
autor: Kenobi36
A nie pogarsza to potem sprawności przy większych prędkościach ?

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 07:45
autor: mapos
Kenobi36 pisze:A nie pogarsza to potem sprawności przy większych prędkościach ?

Mi się wydaje że pogarsza to bardzo nieznacznie osiągi na dużych prędkościach. Chociaż...
tu piszą że nie pogarsza :wall2:
http://generalaviationnews.com/2009/01/ ... essna-170/

"no effect on high speed performance, they enhance slow speed maneuvering, according to Micro Aerodynamics officials, who note the VGs provide a 10% reduction in stall speed, improved aileron response in slow flight and a reduced takeoff and landing roll. The overall effect is improved flight characteristics in slow flight along with improved crosswind control, officials said."

czyli wg nich same plusy :) U nas w Aeroklubie jest jedna taka cessna prywatna.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 08:11
autor: aikus
Trzeba by to zamontowac, sprawdzic, zdjac, sprawdzic... Chociaz "oni" pewnie wlasnie to robili i stad wiedza.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 08:25
autor: mapos
latałem nawet taka cessna i osiągi (prędkość przelotową) miała praktycznie takie same.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 09:01
autor: ZbyszekM
Zenair stosuje taki patent w swoich samolotach.
Tu jest film jak to działa.

[youtu_be]http://youtu.be/YQO7SoULc3U[/youtu_be]

https://youtu.be/YQO7SoULc3U

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 09:25
autor: mapos
ZbyszekM pisze:Zenair stosuje taki patent w swoich samolotach.
Tu jest film jak to działa.

[youtu_be]http://youtu.be/YQO7SoULc3U[/youtu_be]


to jest dokładnie to samo co na cessnie.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 12:18
autor: Kowal
Latałem kiedyś na jakimś samolocie z tym wynalazkiem.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 13:52
autor: mapos
to z dziś z Aeroklubu, ja właśnie sobie uświadomiłem że przecież rzucałem skoczków z Cessny 206 która miała zamontowany identyczny kit, do tego miała kit zwiększający rozpiętość skrzydeł.
Obrazek
Obrazek

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 13:59
autor: ZbyszekM
W 41 sekundzie filmu, który zamieściłem wyżej widać te elementy zamocowane chyba na dole statecznika poziomego.
Po kiego grzyba tam je umieścili?

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 14:13
autor: mapos
Generatory wirów poprawiają działanie sterów i lotek, na dole statecznika są po to by poprawić działanie steru wysokości, dzięki nim jest lepszy opływ.

Re: PA Bandit

: 11 sie 2016, o 15:44
autor: Kowal
mapos pisze:to z dziś z Aeroklubu, ja właśnie sobie uświadomiłem że przecież rzucałem skoczków z Cessny 206 która miała zamontowany identyczny kit, do tego miała kit zwiększający rozpiętość skrzydeł.


Dużo samolotów to ma. Jak jej zwiększyli rozpiętość?

Re: PA Bandit

: 12 sie 2016, o 10:11
autor: Artja
mapos pisze:Generatory wirów poprawiają działanie sterów i lotek, na dole statecznika są po to by poprawić działanie steru wysokości, dzięki nim jest lepszy opływ.


Czy rozmieszczeniem tych turbulizatorów, ich wymiarami, ilością itd rządzą jakieś reguły?