Odgrzewam stary wątek, gdyż tak jak wspomniałem - dokonałem wreszcie (niechcący) oblotu mojej SUni.
Model w czasie kołowania nie miał niepokojących tendencji. Podjąłem więc decyzję o przekołowaniu na większej prędkości... Później wpadłem na pomysł, żeby unieść dziób maszyny w trakcie szybkiego kołowania i wtedy się stało..
- Po zadaniu pewnej prędkości (znacznie większej niż w przypadku Albatrosa), przednie koło szybko oderwało się od ziemi.. Ale ku mojemu zdziwieniu - za chwilkę model był w powietrzu (!) Cóż było robić.. Z racji ograniczonego miejsca do bardzo długiego dobiegu - dołożyłem maszynie do pieca i wykonałem lot. Model lata dość pewnie, ale wymaga "wlatania się", gdyż jest bardzo czuły na każde wychylenie sterów - pomimo ustawień delikatnych, takich do oblotu. Zmienny wektor ciągu daje natychmiast znać o sobie.. Po załączeniu dysz - nawet przy niewielkiej prędkości model jest niesamowicie zwrotny i bardzo nerwowy. Dla bezpieczeństwa postanowiłem wylatać kilka pakietów z ustawieniami "normal". Model okazał się zaskakująco odporny na dość silne podmuchy wiatru i niebywale stabilny w locie. Nie miał tendencji do przepadania, przeciągania się lub wpadania w korek.. Lądowanie - pomimo innych (większych niż w Albatrosie) prędkości - nie stwarza poważnych trudności. Zaobserwowałem natomiast pewne zjawisko niekorzystne: Przy locie na maksymalnych obrotach, model miał tendencję do pochylania dzioba, natomiast w locie ze zdławionymi silnikami - puchnie do góry (efekt trymowania w locie silnikowym). Jak się okazało, dysze silników były lekko opuszczone, gdy powierzchnie sterowe statecznika poziomego były w neutrum.. Błąd w ustawieniu wyeliminowałem - czekam na lepszą, bezwietrzną pogodę do oblotu.
Pierwszy, niezaplanowany lot wykonałem z wypuszczonym podwoziem.
Podsumowując:
1. Model nie nadaje się jako pierwszy EDF (skomplikowane ustawienia, znaczna manewrowość)
2. Bardzo delikatne podwozie (potrafią pękać plastikowe elementy mocowania podwozia - zalecam wymianę na inne)
3. Z pakietem 3300mAh, 4S, 20C model lata do 4 minut
4. Długie, ale łagodne podejście do lądowania
5. Stabilny lot, bez wahań, przepadania i nieprawidłowości
6. Nie traci wysokości w czasie zakrętów
7. Odporny na wiatr do 3-4m/s oraz na warunki turbulentne (chwilami lot na zawietrznej od wysokich drzew)
8. Silniki po 3500KV - wystarczające
9. Lekko kłopotliwy transport z racji wielkości modelu
10. Niepowtarzalny wygląd w czasie lotu - SUnia jest po prostu piękna..!
Podejście do ladowania (jedno z pięciu..)
..i po szczęśliwym oblocie