Mini quadcopter na ramie DIY - relacja z budowy

Dział dla tych co wierzą, że rozmiar się nie liczy.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 1 maja 2014, o 13:48

W sumie to mam już kilka zalegających fotorelacji z budowy modeli, ale ciągle nie ma czasu... No to może na początek pokaże ostatniego nabytka - mini quada. Na razie tak z grubsza, później uzupełnie o więcej szczegółów.

Obrazek Obrazek

No, ale po kolei:

ELEKTRONIKA:
- 2 silniki: RCX 1804 (2400KV *R) Micro Outrunner Brushless Motor (Clockwise)
- 2 silniki: RCX 1804 (2400KV) Micro Outrunner Brushless Motor (Anti-Clockwise)
- 4 regle: RCX 10A ESC Brushless Motor Speed Controller (G Series / Programed for Multicopter - SimonK Firmware)
- komplet śmigieł: 5x3" (3-Rotor) EPP5030 (*R) Counter Rotating Propellers (GM Series / CW / Black / 3pcs)
- komplet śmigieł: 5x3" (3-Rotor) EPP5030 Counter Rotating Propellers (GM Series / CCW / Black / 3pcs)
- kontroler: Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA
- rama: HobbyKing FPV250 Quad Copter A Mini Sized FPV Multi-Rotor (kit)
- pakiet: na razie testuje - na 1500mAh 3S model nadal wydaje się wyjątkowo lekki w powietrzu.

Fotki z budowy gdzieś podziałem, chociaz niewiele jest do pokazania, bo cała konstrukcja jest banalnie prosta i intuicyjna.

PIERWSZE WRAŻENIA:
1. Silniki i regle: Moc jest z nimi :) Rewelka. Kręcą się bardzo ładnie, praktycznie zero wibracji. Do tego model zachowuje się bardzo czysto, ale za razem lata dynamicznie a swojej wagi praktycznie nie czuje.
2. Śmigła: Kruche, ale tanie i ładnie chodzą. W tym zestawie nie zmieniałbym bo nie mam pomysłu na lepsze rozwiązanie.
3. Kontroler: Bardzo ładnie trzyma. Zero wibracji, również w trybie stabilizacji. Prosty (żeby nie powiedzieć banalny), ale bardzo dobrze pełni swoją funkcję. Jesli ktoś nie planuje latać FPV to taki akuracik do wygibasów. Wcześniej latałem na wersji 2.1 (nie 2.1.5), na której tryb stabilizacji charakteryzował się dość nieprzyjemnyM zachowaniem modelu (drgania, szarpnięcia i takie taM). Tutaj tego nie czuć wcale. Ale ciężko jednoznacznie stwierdzić czy wynika to z poprawy kontrolera, czy z tego, że tamtem latał na większym quadzie... na zupełnie innej elektronice, śmigłach itd...
4. Pakiet: Model jest w fazie testów. Na razie miał kilka lotów na 1500mAh 3S, ale duży zapas ciągu i dynamika lotu świadczą, że chętnie zabierze ze sobą coś większego (testy niebawem)
5.Rama: No właśnie. Tutaj moje odczucia są mieszane. Jej zaletą jest wytrzymałość (kawał z niej kloca) i bezpieczna klatka dla kontrolera. Najwiekszą wadą jest natomiast waga (110 gram). Co prawda model tego nie czuje, ale wolałbym mimo wszystko coś z niej zdjąć i przełożyć do pakietu. Zawsze troche więcej latania... Do tego (na co nie spojrzałem przy zakupie) rozstaw na śrubki dopasowany jest do większych silników. Ja zamontowałem na trytki - tak na szybcika, ale nie traktuje tego jako rozwiązanie docelowe.

W locie wygląda to mniej więcej tak (choć ciężko mówić o ciekawym lataniu po garażu :) )

Próbny lot Pawła:


Pierwsze próby wytrzymałości :D


Pomimo upadku na twarde uszkodziło się jedynie śmigiełko. Resztę załatwił pilot w kolejnej próbie :)
Byłem ciekawy jak zachowuje się kopter, gdy na jednym silniku w 3-łopatowym śmigłe pozostały 2 łopatki :D

Wyglądało efektownie, ale w rzeczywistości wyrwała się tylko trytka trzymająca silnik. Minuta naprawy i działał dalej :)

To na razie tyle. Niebawem trochę testów z obciążeniem, pakietami i moze filmy z pokładu.
Dodatkowo obmyślam własnie nowa ramę DIY, bo ta obecna jakoś mi nie leży.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 maja 2014, o 08:50

Jak wspomniałem wcześniej, kupiona rama jakoś mi nie leży. Postanowiłem zrobić samemu, wg własnych zachcianek.

Budowę rozpocząłem od koncepcji :)
Obrazek
Gdyby ktoś chciał dokładne wymiary - wyślę plik na maila.

Listwy:
Kupione w Castoramie za łącznie 7pln:
1. Kątownik o wymiarach: 100cm x 2cm x 1cm (mierząc wewnątrz: 1,5cm x 0,5 cm)
2. Płaskownik o wymiarach 100cm x 1cm x 0,5cm
Obrazek Obrazek Obrazek

Przymiarka:
Obrazek Obrazek Obrazek

Waga listewek:
Obrazek Obrazek Obrazek

Waga:
- goła rama: 81,2g (w tym Uhu Por: 1g)
- z ledami przód (biały), tył (czerwony), spód (niebieski): 91,5g
- waga odwróconej ramy na plecki: 0,2g cięższa ;)
Obrazek Obrazek Obrazek

Efekt końcowy:
Obrazek Obrazek Obrazek

Pierwsze wrażenia:
Początkowo rozpatrywałem przekręcenie ramy dodatkowo śrubkami lub wkrętami dla sztywności. Po kilku godzinach schnięcia wszystko sprawuje się bardzo dobrze. Rama jest sztywna, nie reaguje na różnego rodzaju uciskania. Zatem śrubek nie będzie. Uhu Porem przyklejałem większość silników w samolotach do 1kg i nigdy łączenie nie zawiodło, zakładam więc, że tutaj też przetrwa. Jeśli nie - śrubkę można dać przy drugim klejeniu :)

Rama może nie jest jakaś super śliczna, ale ma kilka cennych dla mnie właściwości w porównaniu do poprzedniej:
1. Jest 20g lżejsza (pomimo, że ma już zamontowane 3 paski ledowe, które dobrze oświetlą model pod 3S).
2. Dała mi możliwość wygodnego montaży długich pasków ledowych.
3. Ma sporo przestrzeni. Całą elektronike można swobodnie rozłożyć i zostanie miejsce na FPV. Gdyby miejsca zabrakło, pakiet może pójść na spód (na koniec i tak planuje dorobić krótkie nóżki).
4. Jej kształt daje mi łatwiej czuć przód-tył modelu.
5. Wysunięty kadłub do przodu wykluczy śmigła z pola widzenia kamerki.
Awatar użytkownika
Luki35
Elita forum...
Posty: 731
Rejestracja: 12-08-2013
Lokalizacja: Świnoujście
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 18 razy

Postautor: Luki35 » 2 maja 2014, o 11:47

Jako właściciel auta, bym Was stamtąd pogonił :mrgreen:
E-Sky Hunter, Blade 300 X

http://www.rcauto.pl/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=36487 - mój profil na RCAUTO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 maja 2014, o 11:48

Jako właściciel 4-śmigłowca, uciąłbym śmigiełkiem palca poganiacza :)
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 5 maja 2014, o 14:15

Kilka fotek z dalszej budowy i efekt końcowy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I kilka próbnych filmików (warto przełączyć na wyższą rozdzielczość)











Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 5 maja 2014, o 20:35

Te filmy to FPV czy tylko REC?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 5 maja 2014, o 20:38

Tylko rec. FPV szykuje się dopiero do zamówienia...
Awatar użytkownika
tberent
Stały bywalec...
Posty: 141
Rejestracja: 21-12-2013
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 1 raz

Postautor: tberent » 13 maja 2014, o 07:12

nie miałem czasu podejrzeć ale robi wrażenie ;)
powodzenia w szlifowaniu lotów.
może kiedyś sam wystartuje swoimi pierdółkami jak będzie czas ;)
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 maja 2014, o 08:19

tberent pisze:może kiedyś sam wystartuje swoimi pierdółkami jak będzie czas ;)

Masz czas do mojego przyjazdu do Łodzi. Jak nie będziesz latał to Ci pozabieram :P
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 maja 2014, o 22:41

Dorzucam 3 filmy z dzisiejszego latania. Jak i powyższe polecam oglądanie w HD.

Kilka szybszych przelotów (druga połowa filmu), tak na ok 75-80% gazu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WYfzFVn2RXw#action=share[/youtube]

I takie tam pierdu pierdu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-muMOkH_78M#action=share[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G04tE8TeM_8#action=share[/youtube]
Awatar użytkownika
karol
Elita forum...
Posty: 834
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Szczecin / Cill Droichid
Podziękował: 62 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: karol » 18 maja 2014, o 23:02

miruuu co to za kamera, widze ze obraz nie faluje,
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 18 maja 2014, o 23:10

Mobius z szerokokątną soczewką. Wpięty jest na sztywno - żadnych amorków gąbek itp. kawałek twardeg rzepa "turnigy" i tyle.
Kamerkę na razie testuje więc ciężko mi obiektywnie oceniać, ale generlanie daje radę. Nie jest źle. Film nagrywałem w tej gorszej rozdzielczości (720hd czy jakos tak) bo i tak dużo miejsca zajmują...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 25 maja 2014, o 22:43

I jeszcze jeden filmik z dzisiaj... Tym razem spotkanie w 4 oczy z moim pierwszym quadem, którm teraz bawi się kolega (od 2 min 30 sec). Oglądajcie w HD.

Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 2 lip 2014, o 14:03

Ponieważ część klamotów do FPV już doszła a reszta powinna pojawić się na dniach, postanowiłem nieco odchudzić quada żeby uzyskać nieco zapasowych gramów na poczet klamotów, które na nim wylądują. Na razie jestem w trakcie przygotowania, więc ciężko mi określić jednoznacznie, czy nowy projekt będzie równie udany jak poprzedni - wyjdzie w praniu...

Do zbudowania ramy zastosowałem:
- jeden profil węglowy o szerokości 6mm i długości 100cm
- kawałek balsy o szerokości 6mm
- 4 trytytki
- uhu por + CA

Obrazek

Obrazek

Dwa krótsze profile to ramiona. Dwa dłuższe robią za "stelaż" kadłuba z balsy:

Obrazek

Najpierw wszystko zostało złączone uhu porem. Wyszedłem z założenia, że uhu por nieco pracuje, więc ograniczę ryzyko odpadnięcia ramiona przy twardym uderzeniu (ramiona są wąskie, więc i powierzchnia klejenia niezbyt wielka):

Obrazek

Po wyschęciu ramiona się dobrze trzymały, jednak nieco pracowały łączenia przy mocnym nacisku. Dodatkowo krawędzie oblałem CA (żeby usztywnić konstrukcję) a ramiona mocno ścisnąłem trytykami. Teraz jest super. Rama wygląda bardzo delkatnie ale w rzeczywistości jest bardzo sztywna i wytrzymała na mocne wyginanie rękoma. Powinna przeżyć nie jednego kreta.

Obrazek

W porównaniu do poprzedniej konstrukcji udało mi się zejść z wagą o ponad połowę. Uzyskane 40 gram pójdzie na FPV, dzięki czemu kopterek nie odczuje dodatkowych klamotów w locie.
Dzisiaj montaż silników. Jutro uststawienia ardu. Zobaczymy jak pójdzie :)

Obrazek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 3 lip 2014, o 09:20

Wczorajsze prace odbywały się w mocnym stanie nieważkości, więc będe musiał jeszcze wieczorem sprawdzić czy wszystko jest ok Tak czy siak przesyłam fotki z rańca.

Jeśli chodzi o montaż silników, to zrobiłem im "łoża" z płytki, w której trzeba było wywiercić otwory na wystające śrubki i oskę. Łoże na próbe przypiałem trytkami do ramy. Trzymało całkiem mocno, ale miałem wrażenie, że silniki pod naciskiem są nieco niestabilne (przód tył). Więc najpierw łoże przykleiłem do ramion uhu porem, następnie docisnąłem trytkami. Silniki trzymają się mocno i leżą bardzo sztywno.

Reszta elektroniki jeszcze nie jest podłączona. Regle na razie na próbe złapałem, żeby miejsce im znaleźć dobre. Po środki będzie znajdował się ardu. Nad ardu gps. Odbiornik pójdzie na sam tył, ponieważ z przodu będzie nadajnik video.

Na razie to tyle...

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 25 paź 2014, o 17:10

Vader, to ten wątek - przejrzyj filmy i oceń. Mysle, że smigielka sa spokojnje wystarczajace jesli chodzi o jakos lotu. Byc moze carbo sa bardziej wydajne (nie sprawdzalem) ale na tych i tak lata sie czysto i tanio.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 25 paź 2014, o 20:16

miruuu pisze:Obrazek
musze powiedzieć że to dość nowatorskie rozwiązanie :kopara:
Jedno śmigło trzyłopatowe, dwa dwułopatowe i jedno zerołopatowe... KONIECZNIE proszę o film z oblotu...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 25 paź 2014, o 20:29

Ramotny pisze:musze powiedzieć że to dość nowatorskie rozwiązanie :kopara:
Jedno śmigło trzyłopatowe, dwa dwułopatowe i jedno zerołopatowe... KONIECZNIE proszę o film z oblotu...
Bo to był tricopter. Ponieważ dwa silniki kręcą się w tą samą stronę, a jeden silnik w przeciwną, te dwa silniki miały skorygowaną liczę łopatek śmigieł dla lepszej synchronizacji pracy sillników. Czwarty silnik to tylko atrapa, żeby ludzie myśleli, że stać mnie na quada.
A teraz wracam do tego, co jakiś czas temu zaczałem i skończyć jakoś nie mogę :piwo: :piwo2: :swir:

Wróć do „Racers”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości