Strona 42 z 43

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 09:14
autor: macem
MIałem 2 podkładki na okucie, bardzo mały 'tail wag', jak usunąłem jedną to merdanie sie 2 razy zwiększyło, pokombinuje jeszcze z tymi podkładkami, mam różnej wysokości.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 09:45
autor: kudzu
Ja, żeby zniwelować luzy na okuciach, delikatnie skróciłem pilnikiem ramiona huba. Jest trochę zabawy, bo trzeba się pilnować, żeby nie skrócić za bardzo, w przeciwnym razie, po dokręceniu śrub okucia mogą mieć zbyt ciasno.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 10:41
autor: Adam12
macem pisze:a pytanie czy okucia mają mieć takie luzy boczne ? alu i plastiki gibaja się na boki delikatnie

O ile pamiętam ktoś twierdził, że okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.
Zwróć uwagę, że do okuć alu i do plastikowych idą inne podkładki i inna ilość. Do plastiku idą dwie gr 0,3 mm do metalu idzie jedna 0,2 mm.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 11:37
autor: redb
Ciekawe, nie zwróciłem uwagi, że metal ma inaczej niż plastik. Jak złożyłem na dwóch podkładkach to nie sprawdzałem też ich grubości, aż rozłożę wszystko i poskładam jeszcze raz. Luzy na okuciach mam spore ale nie merda.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 15:25
autor: Adam12
XL380-okucia metalowe ogona.png


XL380-okucia plastikowe.png


Do tego jak pamiętam chyba były źle wykute oznaczenia łożyska oporowego - symbole O i I na bieżniach. "O" miała iść od środka, a "I" od zewnątrz. Trzeba było patrzeć po rozmiarach otworów, a nie symbolach.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 20:07
autor: kudzu
Adam12 pisze:O ile pamiętam ktoś twierdził, że okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.

Ktoś mógłby to potwierdzić i uzasadnić? Ja znowuż spotkałem się z ogólną opinią, że luz to luz i nie powinno go być nigdzie.
Luz na okuciach tłumaczono tym, że siła odśrodkowa je niweluje, więc nie przeszkadzają - skoro tak, to znaczy, że nie są pożądane.

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 22:26
autor: mwx
Mały luz w kierunku osi "szpindla" kasuje się siłą odsrodkową, co tu uzasadniać :dk:
W amortyzowanych ogonach kasuje się go do zera żeby ugnieść oringi i je usztywniać, oraz żeby wycentrować szpindel.
W takich klasycznych nigdy się nim za bardzo nie przejmowałem - zawsze rozciągam mocno okucia na zewnątrz i patrzę czy odległość okucia od osi obrotu jest identyczna w obu przypadkach. Czasem nie jest, bo łożyska potrafią nierówno się zużyć, albo hub się zegnie, rozciągnie ( :dk: ) , ugniecie od za mocnego dokręcenia śruby i to powoduje spore niewyważenie.

Najważniejsze żeby nie było za dużych luzów "na boki", ale to też lepiej sprawdzać rozciagając okucia na zewnątrz

Re: XL Power 380

: 21 paź 2023, o 22:47
autor: kudzu
Mam wrażenie, że okucia w xl380 (jedne i drugie) są tak zrobione, iż nie da się pozbyć luzu na boki bez skasowania tego osiowego. Sztywność poprzeczna pochodzi od łożysk oporowych - jak kulki są odpowiednio mocno ściśnięte między bieżniami, to nic nie goni. Można to osiągnąć albo poprzez przykręcenie okucia (i wtedy efekt jest weryfikowalny) albo siłą odśrodkową (teoretycznie).

mwx pisze:Mały luz w kierunku osi "szpindla" kasuje się siłą odsrodkową, co tu uzasadniać :dk:

Bardziej mi chodziło o to, że „okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.”

Re: XL Power 380

: 22 paź 2023, o 07:40
autor: PiotrS
Luz wzdłuż osi w XL380 jest i to całkiem spory. Tak ma być.

Re: XL Power 380

: 22 paź 2023, o 11:35
autor: Adam12
kudzu pisze: Bardziej mi chodziło o to, że „okucia MSH mają mieć jakiś tam luz i nie mogą siedzieć sztywno.”

Gdzieś chyba Aikus (?) to pisał. to wynikało z doświadczeń z Protosem Mini. Nie wiem. Dlatego napisałem "jakiś". I tak jak piszesz - bocznego luzu nie skasujesz do zera jak nie skasujesz osiowego, chociaż lepiej kasują luzy boczne aluminiowe okucia. Z naszych bojów z wibracjami zauważyłem jedynie, że kasując całkiem luz na okuciach mam większe wibracje. I to konsekwencja nie amortyzowanego szpindla co Maciek pisze.

Re: XL Power 380

: 22 paź 2023, o 13:42
autor: kudzu
Ok, ma to sens.

Re: XL Power 380

: 23 paź 2023, o 08:27
autor: macem
zlikwidowałem luzy boczne okuć ale to nic nie dało, lużne łopatki w okuciach też nic nie dają, podkładki mam tak dobrane aby okucia się obracały bez oporu i nie było na nich luzu. Kombinowałem też z ustawieniami advanced w k-bar ale tylko był szybszy 'tail wag'. Podmienię serwo i inny system fbl.

Re: XL Power 380

: 23 paź 2023, o 09:12
autor: mwx
Nagraj film z tymi oscylacjami.

Takie małe rybkowanie jest standardowym kBarowym zachowaniem i raczej nie da się go w 100% wyeliminować - nie zapominaj że to bezczelna tnadetna podróba i soft nie jest pisany pod zastosowany czujnik.

Re: XL Power 380

: 23 paź 2023, o 09:14
autor: Piotr_T
Z doświadczenia z Protosem Mini - mechanika ogona w małych Protosach jest bardzo "luźna" - brak damperów i ułożyskowanie okuć tylko na dwóch łożyskach tocznych robi swoje. Trzeba wyczuć proporcje między kasowaniem luzu i zachowaniem płynności ruchu. Do tego dochodzi pilnowanie płynnego i w miarę swobodnego przemieszczania się popychacza ogona (też żaden "rocket science" - ułożyskowanie to mosiężne tulejki - łożyska ślizgowe dociągane śrubą). Efekt - na delikatne "machanie ogonem" mojego Miniaka (Brain 1) przestałem już zwracać uwagę. Ten typ tak ma, albo... wychodzi wiek i nalot modelu, mimo że trochę części się przez ten ogon przewinęło.

Pozdrawiam,
Piotr.

Re: XL Power 380

: 23 paź 2023, o 09:34
autor: redb
Jeśli jest to "nowy" model u Ciebie, którym jeszcze nie latałeś, albo z "nowym" serwem ogonowym to przychodzi mi do głowy jeszcze pozycja kulki na orczyku.

Re: XL Power 380

: 24 paź 2023, o 08:20
autor: macem
Heja tak wiem ze k-bar nie nazlezy do najlepszych fbli, ale dzieki advanced mozna wszystko poprawic, mam inne modele od trex 450, forza 450, goblin 450, alzrc 380 ... :) i wszedzie k-bar udało sie ustawić że lata poprawnie i trzyma ogon, model jest używka, więc może miec właśnie gdzieś coś zużyte. Podmienię na inny system fbl i inne serwo ogonowe.

Re: XL Power 380

: 24 paź 2023, o 08:33
autor: Carson
macem pisze:Heja tak wiem ze k-bar nie nazlezy do najlepszych fbli, ale dzieki advanced mozna wszystko poprawic, mam inne modele od trex 450, forza 450, goblin 450, alzrc 380 ... :) i wszedzie k-bar udało sie ustawić że lata poprawnie i trzyma ogon, model jest używka, więc może miec właśnie gdzieś coś zużyte. Podmienię na inny system fbl i inne serwo ogonowe.


uzywka... 8-) a szpindel i wałek ogonowy sprawdzales? masz pewnosc, że są proste?

Re: XL Power 380

: 24 paź 2023, o 08:41
autor: PiotrS
Nie śledzę tematu od początku, ale był kiedyś omawiany problem uszkodzeń łożysk lub ich niewłaściwego ułożenia w okuciu ogonowym podczas montażu.
Warto byłoby się zastanowić, czy tu nie leży problem.

Re: XL Power 380

: 24 paź 2023, o 14:36
autor: redb
Tu masz jeszcze wątek na HF gdzie gość pokazuje jak się pozbył merdania.
https://www.helifreak.com/showthread.php?t=899503

Re: XL Power 380

: 24 paź 2023, o 17:36
autor: macem
zmieniłem serwo na xlpower RS505HV i zero 'tail waga' :), moze musi byc 760us ? kurde ale serwo ALZRC DS501MG HV jest dosc szybkie i sprawne bo latało w innym heli. Napiecie mam na 7.4V.